De Nationale Opera presenteert
In de greep van een machtsgeile keizerin
VANWEGE DE CORONAMAATREGELEN ZIJN WIJ TOT ONZE SPIJT GENOODZAAKT ALLE VOORSTELLINGEN VAN AGRIPPINA AF TE GELASTEN. MEER INFORMATIE LEEST U HIER. OPERABALLET.NL/CORONA-UPDATE
Niets gaat Agrippina te ver om keizer Claudius van de troon te stoten en haar zoon Nero erop te krijgen. Een barokopera over grote ambities, politieke intriges en de kronkelwegen van de macht. Een van Händels sterkste vroege werken.
Barokopera
Barokorkest onder leiding van Ottavio Dantone
Het werk van Händel kent een levendige en succesvolle traditie bij De Nationale Opera. In de afgelopen jaren stonden onder meer Ariodante, Jephtha en Rodelinda op het programma. Met Agrippina maakt Händelspecialist Ottavio Dantone zijn debuut als dirigent bij De Nationale Opera. Zijn eigen, prijswinnende barokorkest Accademia Bizantina neemt plaats in de bak.
‘[…] bij De Nederlandse Opera werd Glucks drame héroïque een topproductie, met dank aan de fantasie van Barrie Kosky. […] De personenregie is natuurlijk en direct, maar in deze fantastische setting op het immense podium dat Kosky en zijn team creëerden, krijgt alles een magistraal groot gebaar.
‘Barrie Kosky is without doubt one of the most exciting and inventive opera directors on the scene today’
'Sarah Connolly voerde haar topzware rol met flair en een briljant stemgeluid uit.'
'Barrie Kosky's staging is [...] clever, sharply observed and witty.'
Zulke vondsten gaan gepaard aan een knappe en gedetailleerde personenregie. […] Armide is een opera om te gaan zien: om Glucks prachtmuziek en voor Barrie Kosky’s theatertaal’
DE MAKERS
Barrie Kosky's Agrippina
Agrippina heeft in de regie van Barrie Kosky alle touwtjes in handen. Voor haar eigen gewin weet ze op het toneel en daarbuiten iedereen tegen elkaar uit te spelen. Als geen ander zet Kosky levensechte personages neer die manoeuvreren tussen klucht en ernst.
Ontwerper van het jaar, Rebecca Ringst
Het stijlvolle decor van Agrippina is ontworpen door Rebecca Ringst, in 2019 gelauwerd als ‘ontwerper van het jaar’ bij de International Opera Awards.
Sarah Connolly, Franco Fagioli, Ying Fang
De naam van ster-mezzosopraan Sarah Connolly is onlosmakelijk verbonden met het repertoire van Händel bij De Nationale Opera. In 2015 zong ze hier in Amsterdam Ariodante en legendarisch is haar eenmalige uitvoering van Giulio Cesare in 2008, toen zij op het laatste moment de titelrol overnam. Connolly schittert naast Franco Fagioli, een van de beste countertenors ter wereld, en sopraan Ying Fang, die eerder dit seizoen te bewonderen is in Le nozze di Figaro.
Agrippina
Opera in drie bedrijven (1709)
Gezongen in het Italiaans
Libretto
Vincenzo Grimani
Coproductie met Bayerische Staatsoper (München), Royal Opera House Covent Garden (Londen) en Staatsoper Hamburg
Team, Cast en Koor
- Muzikale leiding
- Ottavio Dantone
- Regie
- Barrie Kosky
- Decor
- Rebecca Ringst
- Kostuums
- Klaus Bruns
- Licht
- Joachim Klein
- Dramaturgie
- Nikolaus Stenitzer
- Orkest
- Accademia Bizantina
- Agrippina
- Sarah Connolly
- Nerone
- Franco Fagioli
- Poppea
- Ying Fang
- Claudio
- Gianluca Buratto
- Ottone
- Tim Mead
- Narciso
- Eric Jurenas
- Pallante
- Nahuel di Pierro
- Lesbo
- Sam Carl (De Nationale Opera Studio)
Orkest
Accademia Bizantina
Accademia Bizantina werd opgericht in Ravenna, Italië, in 1983 en stond onder leiding van grote namen waaronder Riccardo Muti en Luciano Berio. Nu staat het onder leiding van dirigent Ottavio Dantone, die in 1989 bij het orkest begon aan de klavecimbel en in 1996 artistiek leider werd. Sindsdien heeft het orkest zich gespecialiseerd in het barokrepertoire en is het op dit moment een van de beste orkesten in het genre. Accademia Bizantina maakt in 2020-2021 haar debuut bij De Nationale Opera met Agrippina.
INLEIDINGEN
Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. Een verkorte versie van de inleiding is ook als podcast op deze website te vinden.
Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven garderobes