Bezoek

Bereikbaarheid

Meer informatie over de bereikbaarheid van Nationale Opera & Ballet.

Wat als ik te laat ben?

Na aanvang van de voorstelling sluiten de deuren van de zaal en is het niet meer toegestaan deze te betreden. Nationale Opera & Ballet kiest hiervoor zodat de zittende bezoekers tijdens de voorstelling niet gestoord hoeven te worden. Bezoekers van de Grote Zaal die te laat zijn, kunnen de voorstelling in de foyer volgen op schermen. Bij voorstellingen met een pauze kunnen zij na de pauze alsnog plaatsnemen in de zaal. Bezoekers van Studio Boekman kunnen wachten bij de bar om na de pauze - als deze er is - alsnog plaats te nemen in de zaal. 

Waar kan ik Nationale Opera & Ballet vinden?

Hoe u zo gemakkelijk mogelijk naar ons theater reist, leest u op de pagina bereikbaarheid.

Hoe toegankelijk is het theater?

Vind hier uw antwoord op vragen over toegankelijkheid voor slechthorenden en rolstoelgebruikers en mensen met een scootmobiel.

Kan ik het theater bezoeken met een rolstoel?

Zeker! Nationale Opera & Ballet is goed toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Er is een aangepaste lift en een aangepast toilet. In de Grote Zaal en Studio Boekman zijn rolstoelplaatsen met ruimte voor een bijbehorende bezoeker. U kunt deze speciale plaatsen telefonisch boeken bij de kassa (+31 20 62 55 45 5). De rolstoelplaatsen zijn in de Grote Zaal allemaal voorzien van een scherm voor de ondertitels.

Placering

De Grote Zaal is opgedeeld in drie niveau’s: zaalniveau, 1e balkon en 2e balkon. Plaatsen met oneven nummers bevinden zich op elk niveau aan de linkerkant van de zaal (ingang “Oneven”), plaatsen met even nummers bevinden zich aan de rechterkant van de zaal (ingang “Even”). 

Kijk hier voor de zaalplattegronden voor opera- en voor balletvoorstellingen

Voor Studio Boekman geldt dat alle zitplaatsen ongeplaceerd zijn. 

Hoe verloopt een voorstelling?
  • Bij een voorstelling in de Grote Zaal gaat de hoofdingang van het theater twee uur voor aanvang open. U kunt dan eerst terecht in het Theatercafé of de Foyer Studio Boekman. Een uur voor aanvang opent ook de toegang tot de Foyer Grote Zaal.
  • Bij alleen een voorstelling in Studio Boekman gaat de hoofdingang een uur voor aanvang open. Men kan dan terecht in het Theatercafé of de Foyer Studio Boekman.

Houd er rekening mee dat de deuren na aanvang van de voorstelling sluiten. U kunt dan geen toegang meer krijgen tot de foyer en de voorstelling.

Bij de ingang wordt uw plaatskaart gescand. In het geval van een korting wordt u gevraagd om uw kortingspas.

U kunt uw jas gratis afgeven bij onze garderobe en tot aan de voorstelling in onze foyer plaatsnemen, een drankje drinken aan de bar of bijvoorbeeld een bezoek brengen aan onze winkel.

Voorafgaand aan de voorstellingen in de Grote Zaal is er een inleiding in het Souterrain (ingang tussen de garderobes op de begane grond). Deze is gratis en start 45 minuten voor aanvang van de voorstelling. De inleiding duurt circa 30 minuten en geeft u achtergrondinformatie over de voorstelling.

Er wordt geen inleiding gegeven voorafgaand aan de voorstellingen in Studio Boekman.

Circa 15 minuten voor aanvang gaan de zaaldeuren open en kunt u naar uw plaats in de zaal gaan. Circa 10 minuten voor aanvang klinkt de gong, wat het teken is om plaats te gaan nemen in de zaal. Na aanvang van de voorstelling sluiten de zaaldeuren en is het niet meer mogelijk de zaal te betreden. Houd hier rekening mee als u tijdens de voorstelling de zaal verlaat i.v.m. bijvoorbeeld toiletbezoek. U zult moeten wachten tot na een pauze met het weer plaatsnemen in de zaal.

In de pauze is het gebruikelijk dat u de zaal verlaat en naar de foyer gaat. De pauze(s) duren, afhankelijk van de voorstelling, circa 20-30 minuten. Circa 10 minuten voor het einde van de pauze klinkt opnieuw de gong en verzoeken wij u uw plaatsen in te nemen. Bij het verlaten van het theater kunt u uw jas ophalen bij onze garderobe. Dikwijls is er - bij een gelijktijdige uitloop van alle bezoekers - even wat drukte bij de garderobe, maar de rijen worden doorgaans snel weggewerkt. Via de hoofdingang en de zijdeuren kunt u het theater verlaten.

Pauzebestellingen, drankjes staan voor u klaar in de pauze
Bij elke bar kunt u voor aanvang van de voorstelling alvast 'pauzedrankjes' bestellen. Ze staan dan in de pauze voor u klaar. Dat scheelt wachten in de rij. Voor Studio Boekman is het níet mogelijk voor aanvang eten en drinken te reserveren. 

Nagenieten
Na afloop van de voorstelling kunt u terecht in het Theatercafé bij de hoofdingang voor naborrelen, nagenieten en napraten. Het Theatercafé is tot 60 minuten na afloop van een voorstelling in de Grote Zaal geopend.

Is er een dresscode?

Nee, u bepaalt zelf welke kleding u draagt wanneer u ons theater bezoekt. Ons publiek is gemêleerd en bestaat uit cultuurminnaars van jong tot oud en afkomstig uit uiteenlopende doelgroepen. Trek iets aan waar u zich prettig bij voelt. Bij een Gala is er - om de feestvreugde te verhogen - vaak wel een dresscode. Dit staat dan vermeld op de pagina voor de desbetreffende voorstelling. Mocht u twijfelen, neem dan gerust contact op met de Klantenservice: 020 6 255 455.

Schermen

In de foyer hangen op meerdere plaatsen schermen waarop u actuele informatie, achtergrondinformatie bij de voorstellingen en video's kunt vinden.

Garderobe gratis en verplicht

Het gebruik van de garderobe is gratis voor bezoekers. Het is uit veiligheidsoverwegingen niet toegestaan uw jas, tas en (hand-) bagage mee te nemen naar de zaal. Wij verzoeken u daarom deze af te geven bij de garderobe. Tassen kleiner dan een A4 formaat (30 cm x 21 cm x 10 cm) zijn toegestaan in de foyer en in de zaal. Tassen groter dan een A4 formaat zijn niet toegestaan en dienen bij de garderobe afgegeven te worden.

In bijzondere gevallen waarin de algemene veiligheid dit redelijkerwijze vereist, kan Nationale Opera & Ballet inzage verlangen in de door u meegevoerde (hand-) bagage. Indien het noodzakelijk wordt geacht, kan speciaal daarvoor opgeleid en getraind personeel u bovendien verzoeken mee te werken aan een veiligheidsfouillering.

Kinderen

Voor kleine kinderen zijn er stoelverhogers af te halen bij de garderobe.
Overige faciliteiten voor jonge bezoekers vind u op de pagina kinderen en families.

Let op: het is niet toegestaan en bovendien gevaarlijk voor kinderen om op het podium te klimmen.

Is er een poster of DVD van een voorstelling verkrijgbaar?

Onze winkel (vooraan in de foyer op zaalniveau of online) verkoopt diverse artikelen waaronder posters, programmaboeken en cd's en dvd's. Niet alle producties zijn echter op cd of dvd verkrijgbaar.
Bezoek ook onze webshop.

Welke dansers zullen optreden?

Bij balletvoorstellingen worden de rollen door meerdere dansers vertolkt. Zodra bekend is wie er wanneer danst, is de rolbezetting vaak te vinden bij de betreffende balletvoorstelling online. De bezetting staat daarnaast ook vermeld op het dagvel dat gratis verkrijgbaar is in de foyer. In de regel is de bezetting een week voor de premièredatum bekend, maar let wel, deze is tot op het laatste moment onder voorbehoud.

Hoe zit het met een programmaboek?

Wij proberen onze informatie steeds verder te digitaliseren, passend in onze missie van zo duurzaam mogelijk produceren.

Drukwerk
Voor opera- en balletvoorstellingen in de Grote Zaal zijn er in het theater en in de webshop nog wel programmaboeken te koop met achtergrondartikelen en interessant beeldmateriaal. Daarnaast zijn er losse boekjes met het libretto te koop. Indien een libretto in onze webshop is uitverkocht, kunt u het meestal nog wel bestellen bij De Nieuwe Toneelbibliotheek. Bij voorstellingen in Studio Boekman zijn er alleen programmaboekjes bij de jeugdvoorstellingen! 

Online
Wij streven na om zoveel mogelijk informatie online op een toegankelijke manier aan de bezoeker te presenteren. In het theater ligt daarom een informatievel voor u klaar met daarop alvast de credits, cast, achtergrond en het verhaal. Ook vindt u hierop een QR code waarmee u toegang krijgt tot de gratis online programma informatie én tot een gratis PDF van het programmaboek (zonder libretto).

 

 

Hoe kan ik het verhaal volgen bij de opera?

De operavoorstellingen van De Nationale Opera in de Grote Zaal hebben zowel een Nederlandstalige als een Engelstalige boventiteling. Daarnaast zijn er boekjes te koop waarin het volledige libretto staat afgedrukt in de oorspronkelijke taal en in het Nederlands.

Inleiding

Aan iedere voorstelling in de Grote Zaal  van Nationale Opera & Ballet gaat een inleiding vooraf. Meer weten is meer genieten.

De inleiding begint drie kwartier voor aanvang in het Souterrain (ingang begane grond) en is gratis toegankelijk voor bezoekers van de voorstelling. Er wordt gebruik gemaakt van geluidsversterking. Enkele dagen voor de premièredatum is de inleiding ook digitaal beschikbaar als podcast. Op de voorstellingspagina van de betreffende voorstelling kunt u zien of de podcast al beschikbaar is.

In Studio Boekman worden geen inleidingen gegeven op de voorstellingen. 

Eten en drinken

Kan ik in de foyer van Nationale Opera & Ballet of het Theatercafé iets eten? Of zijn er goede restaurants in de buurt? Welke arrangementen kan ik bestellen? Wat is het assortiment? Kijk op de pagina eten en drinken voor meer informatie.

Mag ik zelf eten of drinken meenemen?

Nee, u mag geen zelf meegebrachte etens- en drinkwaren nuttigen in Nationale Opera & Ballet.

Mag ik roken in Nationale Opera & Ballet?

Nationale Opera & Ballet is een rookvrij gebouw. Zowel in het theater, als in een straal van 15 meter om het gebouw mag niet worden gerookt door medewerkers en gasten.

Mag ik foto's of video's maken tijdens de voorstelling?

Het is niet toegestaan om foto- of audiovisuele opnames te maken in de zaal van Nationale Opera & Ballet. Enige uitzondering is het slotapplaus, hier is het wel toegestaan.

Kan ik met pinpas betalen?

Nationale Opera & Ballet hanteert een PIN-only beleid. Het is daarom wel mogelijk om aan de bar, in de winkel en bij de kassa zowel met PINpas (zowel met een pas als contactloos) te betalen, maar niet om te betalen met contant geld. 

Kan ik contant betalen?

Nationale Opera & Ballet hanteert een PIN-only beleid. Het is daarom wel mogelijk om aan de bar, in de winkel en bij de kassa zowel met PINpas (zowel met een pas als contactloos) te betalen, maar niet om te betalen met contant geld. 

Kan ik korting krijgen op kaarten?

Nationale Opera & Ballet geeft korting op de toegangsprijs bij het tonen van een CJP, Stadspas Amsterdam of een Cultuurkaart. Voor studenten geldt een last minute toegangsprijs van € 19 (ook online via operaballet.nl), vanaf 13.00 uur op de dag van de voorstelling. Let op: bij de hoofdingang wordt gevraagd naar uw kortingskaart of studentenpas.

Waar vind ik de huisregels/bezoekersvoorwaarden?

U vindt deze op de pagina huisregels/bezoekersvoorwaarden.

Waar moet ik zijn voor gevonden voorwerpen?

Indien u iets verloren bent, kunt u bij de receptie van Nationale Opera & Ballet informeren of het voorwerp gevonden is en daar is afgeleverd. U kunt deze afdeling telefonisch bereiken (T 020 551 8000) of via e-mail (receptie@operaballet.nl).

Kaarten

Hoe en waar kan ik kaarten kopen?

Informatie over losse kaartverkoop aan de kassa en online, abonnementen en reeksen, betaalwijzen, kortingen, de ruilservice, de zaalplattegrond, inleidingen bij voorstellingen en de webshop vindt u op deze pagina.

Wanneer gaat de kassa open?

Deze informatie vindt u op de pagina openingstijden & adres.

Is het mogelijk om kaarten te bemachtigen voor een uitverkochte voorstelling?

Misschien kunt u toch bij de voorstelling aanwezig zijn! Vanaf één uur voor aanvang zijn aan de Kassa volgnummers verkrijgbaar. Alle niet afgehaalde kaarten worden vanaf een half uur voor aanvang verkocht, maximaal twee kaarten per persoon, in volgorde van opkomst.

Hoe kan ik kaarten kopen via de website?

Op deze pagina vindt u in een paar stappen uitgelegd hoe het online kopen van kaarten in zijn werk gaat: online kaartverkoop stap voor stap.

Waarom moet ik een account aanmaken voor online kaartverkoop?

Alles over een account registreren vindt u op de pagina klantgegevens & uw account

Ik ben mijn kaarten kwijt, waar kan ik mijn (e-)kaarten vinden?

Als u uw kaarten online of telefonisch heeft besteld, kunt u deze te allen tijde terugvinden in uw Nationale Opera & Ballet-account. U vindt uw kaarten terug onder ‘Mijn agenda’. Meer informatie over een account vindt u op de pagina klantgegevens & uw account.

Kan ik kaarten met korting kopen?

Alles over kortingen vindt u op de pagina kortingen.

Kan ik mijn kaarten met een cadeaubon betalen?

Wij accepteren verschillende betaalmethodes, waaronder sommige cadeaubonnen. Kijk hier voor meer informatie: betaalgemak.

Moet ik mijn kaarten geprint meenemen?

Indien u uw e-ticket bij aanvang digitaal kunt laten zien, hoeft u deze niet geprint mee te nemen.

Kan ik mijn kaarten retourneren?

U kunt uw kaarten niet terugbrengen, wij geven - behalve aan mensen woonachtig in het buitenland - geen geld terug. Mensen woonachtig in het buitenland kunnen dit tot 1 dag voor de voorstelling terugvragen.

U kunt wel telefonisch via de Kassa ruilen. Dit kan tot 1 dag voor de voorstelling. Wij brengen € 3 per kaart in rekening, plus het eventuele verschil in prijs. Neem contact op met de kassa: (020) 6 255 455.

Daarnaast kunt u ook proberen uw kaarten om te ruilen of te verkopen via de Ruilservice.

 

Krijg ik korting als student?

Als student kun je vanaf 13 uur op de dag van de voorstelling kaarten kopen voor €19 incl boekingskosten. Meer info vind je hier!

Randprogrammering en andere activiteiten

Wat organiseren jullie voor kinderen?

Behoorlijk wat! Familie-inleidingen, Kinderstudio, Kinderkorenfestival, ... . Kijk hier voor informatie en nog meer activiteiten: kinderen & families. Of meldt u aan voor de familienieuwsbrief. 

Zijn er rondleidingen door het theater?

Zeer zeker, u kunt bij ons voor én achter de schermen kijken. Hier vindt u informatie over de diverse rondleidingen.

Zijn er mogelijkheden tot verdieping of participatie?

Jazeker en die komen er alleen maar meer. Kijk hier voor de mogelijkheden: verdieping en participatie

Kan ik een ruimte huren voor een evenement?

Het theater biedt verschillende mogelijkheden voor evenementen, groepen en arrangementen. Meer informatie kunt u vinden op deze pagina. 

Ik ben docent. Wat organiseert u voor mijn leerlingen?

Te veel om op te noemen. Hiervoor verwijzen we u graag naar deze pagina.

Hoe word ik Vriend?

Wij waarderen uw vriendschap enorm! Wilt u meer informatie over aanmelding of over bijvoorbeeld de activiteiten voor Vrienden, kijk dan op deze pagina

Hoe blijf ik op de hoogte van nieuws omtrent Nationale Opera & Ballet?

Nationale Opera & Ballet verstuurt met enige regelmaat een nieuwsbrief. Ook kunt u op de hoogte blijven via social media.

Online voorstellingen

Hoe krijg ik toegang tot een online voorstelling?

Alle antwoorden op uw vragen over online voorstellingen vindt u hier

Kan ik een online voorstelling op mijn tv bekijken?

Alle antwoorden op uw vragen over het streamen van een online voorstelling via of het casten naar uw televisie, vindt u op onze pagina met technische tips

Jump fanclub

Kan ik een lidmaatschap afsluiten?

Nee, sinds april 2022 werkt Jump niet meer met lidmaatschappen. Per activiteit kunt u een kaartje aanschaffen voor uw kind. Zo is Jump voor nog meer kinderen toegankelijk!

Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten of bij inlogproblemen?

Bel (020-6255455) of mail (klantenservice@operaballet.nl) de klantenservice van Nationale Opera & Ballet. Bekijk de openingstijden van de klantenservice.
 

Op welke e-mailadres ontvang ik nieuwsbrieven en andere berichten?

Op het e-mailadres dat u opgeeft voor uw kind.
 

Hoe kan ik op een ander e-mailadres nieuwsbrieven ontvangen?

Mail jump@operaballet.nl om het e-mailadres door te geven. Wij verwerken uw verzoek.
 

Staat uw vraag er niet bij? Mail dan naar jump@operaballet.nl

Overig

Waar kan ik Nationale Opera & Ballet vinden?

Kijk voor het adres en voor de wijze waarop u het gemakkelijkst naar het theater reist op de pagina bereikbaarheid.

Ik ben docent. Wat organiseert u voor mijn leerlingen?

Te veel om op te noemen. Hiervoor verwijzen we u graag naar deze pagina.

Hoe word ik Vriend?

Weet dat u meer dan welkom bent! Voor meer informatie en/of aanmelding, kijk op deze pagina

Welke browser word geadviseerd voor deze site?

De website is het best te bekijken met een recente versie van Chrome, Firefox of Safari; gebruikt u een Windows-PC, dan kunt u natuurlijk ook Edge gebruiken. Ook op mobiel is onze website te bezoeken.

Hoe blijf ik op de hoogte van nieuws omtrent Nationale Opera & Ballet?

Nationale Opera & Ballet verstuurt met enige regelmaat een nieuwsbrief. Ook kunt u op de hoogte blijven via social media.

Waar vind ik de bezoekersvoorwaarden?

Onze bezoekersvoorwaarden zijn te vinden op deze pagina: bezoekersvoorwaarden en huisregels

Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op. Wij beantwoorden uw vraag dan zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen vijf werkdagen.