Veelgestelde vragen
Vind antwoorden op vragen over je bezoek, kaarten, randprogrammering en overige activiteiten.
Ik heb een vraag over:
Bezoek
Bereikbaarheid
Meer informatie over de bereikbaarheid van Nationale Opera & Ballet.
Wat als ik te laat ben?
Na aanvang van de voorstelling sluiten de deuren van de zaal en is het niet meer toegestaan deze te betreden. Nationale Opera & Ballet kiest hiervoor zodat de zittende bezoekers tijdens de voorstelling niet gestoord hoeven te worden. Bezoekers van de Grote Zaal die te laat zijn, kunnen de voorstelling in de foyer volgen op schermen. Bij voorstellingen met een pauze kunnen zij na de pauze alsnog plaatsnemen in de zaal. Bezoekers van Studio Boekman kunnen wachten bij de bar om na de pauze - als deze er is - alsnog plaats te nemen in de zaal.
Waar kan ik Nationale Opera & Ballet vinden?
Hoe je zo gemakkelijk mogelijk naar ons theater reist, lees je op de pagina bereikbaarheid.
Hoe toegankelijk is het theater?
Vind hier het antwoord op vragen over toegankelijkheid voor slechthorenden en rolstoelgebruikers en mensen met een scootmobiel.
Kan ik het theater bezoeken met een rolstoel?
Zeker! Nationale Opera & Ballet is goed toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Er is een aangepaste lift en een aangepast toilet. In de Grote Zaal en Studio Boekman zijn rolstoelplaatsen met ruimte voor een bijbehorende bezoeker. Je kunt deze speciale plaatsen telefonisch boeken bij de kassa (+31 20 62 55 45 5). De rolstoelplaatsen zijn in de Grote Zaal allemaal voorzien van een scherm voor de ondertitels.
Placering
De Grote Zaal is opgedeeld in drie niveau’s: zaalniveau, 1e balkon en 2e balkon. Plaatsen met oneven nummers bevinden zich op elk niveau aan de linkerkant van de zaal (ingang “Oneven”), plaatsen met even nummers bevinden zich aan de rechterkant van de zaal (ingang “Even”).
Kijk hier voor de zaalplattegronden voor opera- en voor balletvoorstellingen
Voor Studio Boekman geldt dat alle zitplaatsen ongeplaceerd zijn.
Hoe verloopt een voorstelling?
- Bij een voorstelling in de Grote Zaal gaat de hoofdingang van het theater twee uur voor aanvang open. Je kunt dan eerst terecht in het Theatercafé of de Foyer Studio Boekman. Een uur voor aanvang opent ook de toegang tot de Foyer Grote Zaal.
- Bij alleen een voorstelling in Studio Boekman gaat de hoofdingang een uur voor aanvang open. Men kan dan terecht in het Theatercafé of de Foyer Studio Boekman.
Houd er rekening mee dat de deuren na aanvang van de voorstelling sluiten. Je kunt dan geen toegang meer krijgen tot de foyer en de voorstelling.
Bij de ingang wordt jouw plaatskaart gescand. In het geval van een korting word je gevraagd om jouw kortingspas.
Je kunt jouw jas gratis afgeven bij onze garderobe en tot aan de voorstelling in onze foyer plaatsnemen, een drankje drinken aan de bar of bijvoorbeeld een bezoek brengen aan onze winkel.
Voorafgaand aan de voorstellingen in de Grote Zaal is er een inleiding in het Souterrain (ingang tussen de garderobes op de begane grond). Deze is gratis en start 45 minuten voor aanvang van de voorstelling. De inleiding duurt circa 30 minuten en geeft achtergrondinformatie over de voorstelling.
Er wordt geen inleiding gegeven voorafgaand aan de voorstellingen in Studio Boekman.
Circa 15 minuten voor aanvang gaan de zaaldeuren open en kun je naar jouw plaats in de zaal gaan. Circa 10 minuten voor aanvang klinkt de gong, wat het teken is om plaats te gaan nemen in de zaal. Na aanvang van de voorstelling sluiten de zaaldeuren en is het niet meer mogelijk de zaal te betreden. Houd hier rekening mee als je tijdens de voorstelling de zaal verlaat i.v.m. bijvoorbeeld toiletbezoek. Je zult moeten wachten tot na een pauze met het weer plaatsnemen in de zaal.
In de pauze is het gebruikelijk dat je de zaal verlaat en naar de foyer gaat. De pauze(s) duren, afhankelijk van de voorstelling, circa 20-30 minuten. Circa 10 minuten voor het einde van de pauze klinkt opnieuw de gong en verzoeken we je jouw plaats weer in te nemen. Bij het verlaten van het theater kun je jouw jas ophalen bij onze garderobe. Dikwijls is er - bij een gelijktijdige uitloop van alle bezoekers - even wat drukte bij de garderobe, maar de rijen worden doorgaans snel weggewerkt. Via de hoofdingang en de zijdeuren kun je het theater verlaten.
Pauzebestellingen, drankjes staan voor jou klaar in de pauze
Bij elke bar kunt je voor aanvang van de voorstelling alvast 'pauzedrankjes' bestellen. Ze staan dan in de pauze voor jou klaar. Dat scheelt wachten in de rij. Voor Studio Boekman is het níet mogelijk voor aanvang eten en drinken te reserveren.
Nagenieten
Na afloop van de voorstelling kun je terecht in het Theatercafé bij de hoofdingang voor naborrelen, nagenieten en napraten. Het Theatercafé is tot 60 minuten na afloop van een voorstelling in de Grote Zaal geopend.
Is er een dresscode?
Nee, jij bepaalt zelf welke kleding je draagt wanneer je ons theater bezoekt. Ons publiek is gemêleerd en bestaat uit cultuurminnaars van jong tot oud en afkomstig uit uiteenlopende doelgroepen. Trek iets aan waar jij je prettig bij voelt. Bij een Gala is er - om de feestvreugde te verhogen - vaak wel een dresscode. Dit staat dan vermeld op de pagina voor de desbetreffende voorstelling. Mocht je twijfelen, neem dan gerust contact op met de Klantenservice: 020 6 255 455.
Schermen
In de foyer hangen op meerdere plaatsen schermen waarop je actuele informatie, achtergrondinformatie bij de voorstellingen en video's kunt vinden.
Garderobe gratis en verplicht
Het gebruik van de garderobe is gratis voor bezoekers. Het is uit veiligheidsoverwegingen niet toegestaan jouw jas, tas en (hand-) bagage mee te nemen naar de zaal. Wij verzoeken je daarom deze af te geven bij de garderobe. Tassen kleiner dan een A4 formaat (30 cm x 21 cm x 10 cm) zijn toegestaan in de foyer en in de zaal. Tassen groter dan een A4 formaat zijn niet toegestaan en dienen bij de garderobe afgegeven te worden.
In bijzondere gevallen waarin de algemene veiligheid dit redelijkerwijze vereist, kan Nationale Opera & Ballet inzage verlangen in de door jou meegevoerde (hand-) bagage. Indien het noodzakelijk wordt geacht, kan speciaal daarvoor opgeleid en getraind personeel je bovendien verzoeken mee te werken aan een veiligheidsfouillering.
Kinderen
Voor kleine kinderen zijn er stoelverhogers af te halen bij de garderobe.
Overige faciliteiten voor jonge bezoekers vind je op de pagina kinderen en families.
Let op: het is niet toegestaan en bovendien gevaarlijk voor kinderen om op het podium te klimmen.
Is er een poster of DVD van een voorstelling verkrijgbaar?
Onze winkel (vooraan in de foyer op zaalniveau of online) verkoopt diverse artikelen waaronder posters, programmaboeken en cd's en dvd's. Niet alle producties zijn echter op cd of dvd verkrijgbaar.
Bezoek ook onze webshop.
Welke dansers zullen optreden?
Bij balletvoorstellingen worden de rollen door meerdere dansers vertolkt. Zodra bekend is wie er wanneer danst, is de rolbezetting vaak te vinden bij de betreffende balletvoorstelling online. De bezetting staat daarnaast ook vermeld op het dagvel dat gratis verkrijgbaar is in de foyer. In de regel is de bezetting een week voor de premièredatum bekend, maar let wel, deze is tot op het laatste moment onder voorbehoud.
Hoe zit het met een programmaboek?
Wij proberen onze informatie steeds verder te digitaliseren, passend in onze missie van zo duurzaam mogelijk produceren.
Drukwerk
Voor opera- en balletvoorstellingen in de Grote Zaal zijn er in het theater en in de webshop nog wel programmaboeken te koop met achtergrondartikelen en interessant beeldmateriaal. Daarnaast zijn er losse boekjes met het libretto te koop. Indien een libretto in onze webshop is uitverkocht, kun je het meestal nog wel bestellen bij De Nieuwe Toneelbibliotheek. Bij voorstellingen in Studio Boekman zijn er alleen programmaboekjes bij de jeugdvoorstellingen!
Online
Wij streven na om zoveel mogelijk informatie online op een toegankelijke manier aan de bezoeker te presenteren. In het theater ligt daarom een informatievel voor je klaar met daarop alvast de credits, cast, achtergrond en het verhaal. Ook vind je hierop een QR code waarmee je toegang krijgt tot de gratis online programma informatie én tot een gratis PDF van het programmaboek (zonder libretto).
Hoe kan ik het verhaal volgen bij de opera?
De operavoorstellingen van De Nationale Opera in de Grote Zaal hebben zowel een Nederlandstalige als een Engelstalige boventiteling. Daarnaast zijn er boekjes te koop waarin het volledige libretto staat afgedrukt in de oorspronkelijke taal en in het Nederlands.
Inleiding
Aan iedere voorstelling in de Grote Zaal van Nationale Opera & Ballet gaat een inleiding vooraf. Meer weten is meer genieten.
De inleiding begint drie kwartier voor aanvang in het Souterrain (ingang begane grond) en is gratis toegankelijk voor bezoekers van de voorstelling. Er wordt gebruik gemaakt van geluidsversterking. Enkele dagen voor de premièredatum is de inleiding ook digitaal beschikbaar als podcast. Op de voorstellingspagina van de betreffende voorstelling kun je zien of de podcast al beschikbaar is.
In Studio Boekman worden geen inleidingen gegeven op de voorstellingen.
Eten en drinken
Kan ik in de foyer van Nationale Opera & Ballet of het Theatercafé iets eten? Of zijn er goede restaurants in de buurt? Welke arrangementen kan ik bestellen? Wat is het assortiment? Kijk op de pagina eten en drinken voor meer informatie.
Mag ik zelf eten of drinken meenemen?
Nee, er mogen geen zelf meegebrachte etens- en drinkwaren genuttigd worden in Nationale Opera & Ballet.
Mag ik roken in Nationale Opera & Ballet?
Nationale Opera & Ballet is een rookvrij gebouw. Zowel in het theater, als in een straal van 15 meter om het gebouw mag niet worden gerookt door medewerkers en gasten.
Mag ik foto's of video's maken tijdens de voorstelling?
Het is niet toegestaan om foto- of audiovisuele opnames te maken in de zaal van Nationale Opera & Ballet. Enige uitzondering is het slotapplaus, hier is het wel toegestaan.
Kan ik met pinpas betalen?
Nationale Opera & Ballet hanteert een PIN-only beleid. Het is daarom wel mogelijk om aan de bar, in de winkel en bij de kassa zowel met PINpas (zowel met een pas als contactloos) te betalen, maar niet om te betalen met contant geld.
Kan ik contant betalen?
Nationale Opera & Ballet hanteert een PIN-only beleid. Het is daarom wel mogelijk om aan de bar, in de winkel en bij de kassa zowel met PINpas (zowel met een pas als contactloos) te betalen, maar niet om te betalen met contant geld.
Kan ik korting krijgen op kaarten?
Nationale Opera & Ballet geeft korting op de toegangsprijs bij het tonen van een CJP, Stadspas Amsterdam of een Cultuurkaart. Voor studenten geldt een last minute toegangsprijs van € 19 (ook online via operaballet.nl), vanaf 13.00 uur op de dag van de voorstelling. Let op: bij de hoofdingang wordt gevraagd naar jouw kortingskaart of studentenpas.
Waar vind ik de huisregels/bezoekersvoorwaarden?
Je vindt deze op de pagina huisregels/bezoekersvoorwaarden.
Waar moet ik zijn voor gevonden voorwerpen?
Indien je iets verloren bent, kun je bij de receptie van Nationale Opera & Ballet informeren of het voorwerp gevonden is en daar is afgeleverd. Je kunt deze afdeling telefonisch bereiken (T 020 551 8000) of via e-mail (receptie@operaballet.nl).
Kaarten
Hoe en waar kan ik kaarten kopen?
Informatie over losse kaartverkoop aan de kassa en online, abonnementen en reeksen, betaalwijzen, kortingen, de ruilservice, de zaalplattegrond, inleidingen bij voorstellingen en de webshop vind je op deze pagina.
Wanneer gaat de kassa open?
Deze informatie vind je op de pagina openingstijden & adres.
Is het mogelijk om kaarten te bemachtigen voor een uitverkochte voorstelling?
Misschien kun je toch bij de voorstelling aanwezig zijn! Vanaf één uur voor aanvang zijn aan de Kassa volgnummers verkrijgbaar. Alle niet afgehaalde kaarten worden vanaf een half uur voor aanvang verkocht, maximaal twee kaarten per persoon, in volgorde van opkomst.
Hoe kan ik kaarten kopen via de website?
Op deze pagina vind je in een paar stappen uitgelegd hoe het online kopen van kaarten in zijn werk gaat: online kaartverkoop stap voor stap.
Waarom moet ik een account aanmaken voor online kaartverkoop?
Alles over een account registreren vind je op de pagina klantgegevens & jouw account
Ik ben mijn kaarten kwijt, waar kan ik mijn (e-)kaarten vinden?
Als je jouw kaarten online of telefonisch hebt besteld, kun je deze te allen tijde terugvinden in jouw Nationale Opera & Ballet-account. Je vindt je kaarten terug onder ‘Mijn agenda’. Meer informatie over een account vind je op de pagina klantgegevens & jouw account.
Kan ik kaarten met korting kopen?
Alles over kortingen vind je op de pagina kortingen.
Kan ik mijn kaarten met een cadeaubon betalen?
Wij accepteren verschillende betaalmethodes, waaronder sommige cadeaubonnen. Kijk hier voor meer informatie: betaalgemak.
Moet ik mijn kaarten geprint meenemen?
Indien je jouw e-ticket bij aanvang digitaal kunt laten zien, hoef je deze niet geprint mee te nemen.
Kan ik mijn kaarten retourneren?
Je kunt jouw kaarten niet terugbrengen, wij geven - behalve aan mensen woonachtig in het buitenland - geen geld terug. Mensen woonachtig in het buitenland kunnen dit tot 1 dag voor de voorstelling terugvragen.
Je kunt wel telefonisch via de Kassa ruilen. Dit kan tot 1 dag voor de voorstelling. Wij brengen € 3 per kaart in rekening, plus het eventuele verschil in prijs. Neem contact op met de kassa: (020) 6 255 455.
Daarnaast kun je ook proberen jouw kaarten om te ruilen of te verkopen via de Ruilservice.
Krijg ik korting als student?
Als student kun je vanaf 13 uur op de dag van de voorstelling kaarten kopen voor €19 incl boekingskosten. Meer info vind je hier!
Randprogrammering en andere activiteiten
Wat organiseren jullie voor kinderen?
Behoorlijk wat! Familie-inleidingen, Kinderstudio, Kinderkorenfestival, ... . Kijk hier voor informatie en nog meer activiteiten: kinderen & families. Of meld je aan voor de familienieuwsbrief.
Zijn er rondleidingen door het theater?
Zeer zeker, je kunt bij ons voor én achter de schermen kijken. Hier vind je informatie over de diverse rondleidingen.
Zijn er mogelijkheden tot verdieping of participatie?
Jazeker en die komen er alleen maar meer. Kijk hier voor de mogelijkheden: verdieping en participatie
Kan ik een ruimte huren voor een evenement?
Het theater biedt verschillende mogelijkheden voor evenementen, groepen en arrangementen. Meer informatie kun je vinden op deze pagina.
Ik ben docent. Wat organiseert Nationale Opera & Ballet voor mijn leerlingen?
Te veel om op te noemen. Hiervoor verwijzen we je graag naar deze pagina.
Hoe word ik Vriend?
Wij waarderen jouw vriendschap enorm! Wil je meer informatie over aanmelding of over bijvoorbeeld de activiteiten voor Vrienden, kijk dan op deze pagina.
Hoe blijf ik op de hoogte van nieuws omtrent Nationale Opera & Ballet?
Nationale Opera & Ballet verstuurt met enige regelmaat een nieuwsbrief. Ook kun je op de hoogte blijven via social media.
Online voorstellingen
Hoe krijg ik toegang tot een online voorstelling?
Antwoorden op vragen over online voorstellingen vind je hier.
Kan ik een online voorstelling op mijn tv bekijken?
Antwoorden op vragen over het streamen van een online voorstelling of over het casten naar jouw televisie, vind je op onze pagina met technische tips.
Jump fanclub
Kan ik een lidmaatschap afsluiten?
Nee, sinds april 2022 werkt Jump niet meer met lidmaatschappen. Per activiteit kun je een kaartje aanschaffen voor jouw kind. Zo is Jump voor nog meer kinderen toegankelijk!
Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten of bij inlogproblemen?
Bel (020-6255455) of mail (klantenservice@operaballet.nl) de klantenservice van Nationale Opera & Ballet. Bekijk de openingstijden van de klantenservice.
Op welke e-mailadres ontvang ik nieuwsbrieven en andere berichten voor mijn kind?
Op het e-mailadres dat je opgeeft voor jouw kind.
Hoe kan ik op een ander e-mailadres nieuwsbrieven ontvangen?
Mail jump@operaballet.nl om het e-mailadres door te geven. Wij verwerken dan jouw verzoek.
Staat jouw vraag er niet bij? Mail dan naar jump@operaballet.nl
Overig
Waar kan ik Nationale Opera & Ballet vinden?
Kijk voor het adres en voor de wijze waarop je het gemakkelijkst naar het theater reist, op de pagina bereikbaarheid.
Ik ben docent. Wat organiseert Nationale Opera & Ballet voor mijn leerlingen?
Te veel om op te noemen. Hiervoor verwijzen we jou graag naar deze pagina.
Hoe word ik Vriend?
Weet dat je meer dan welkom bent! Voor meer informatie en/of aanmelding, kijk op deze pagina.
Welke browser word geadviseerd voor deze site?
De website is het best te bekijken met een recente versie van Chrome, Firefox of Safari; gebruik je een Windows-PC, dan kun je natuurlijk ook Edge gebruiken. Ook op mobiel is onze website te bezoeken.
Hoe blijf ik op de hoogte van nieuws omtrent Nationale Opera & Ballet?
Nationale Opera & Ballet verstuurt met enige regelmaat een nieuwsbrief. Ook kun je op de hoogte blijven via social media.
Waar vind ik de bezoekersvoorwaarden?
Onze bezoekersvoorwaarden zijn te vinden op deze pagina: bezoekersvoorwaarden en huisregels
Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op. Wij beantwoorden je vraag dan zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen vijf werkdagen.