BEZOEK

Bereikbaarheid

Meer informatie over de bereikbaarheid van Nationale Opera & Ballet.

Wat als ik te laat ben?

Na aanvang van de voorstelling sluiten de deuren van de zaal en is het niet meer toegestaan deze te betreden. Nationale Opera & Ballet kiest hiervoor zodat de zittende bezoekers tijdens de voorstelling niet gestoord hoeven te worden. Bezoekers die te laat zijn, kunnen de voorstelling in de foyer volgen op schermen. Bij voorstellingen met een pauze kunnen zij na de pauze alsnog plaatsnemen in de zaal.

Waar kan ik Nationale Opera & Ballet vinden?

Hoe u zo gemakkelijk mogelijk naar ons theater reist, leest u op de pagina bereikbaarheid.

Waar is wat?

De hoofdingang en de kassa vindt u op Amstel 1, aan de waterkant van het Waterlooplein.

De garderobe vindt u, na binnenkomst aan uw linkerhand op de begane grond.

De inleidingen worden gegeven in de Odeonzaal. De ingang bevindt zich tussen de garderobes op de begane grond.

Toiletten vindt u tussen de garderobes op de begane grond. Op zaalniveau en op het 1e en 2e balkon vindt u de toiletten aan de rechterkant van de foyer.

De winkel treft u aan vooraan op zaalniveau.

De Vriendenbalie vindt u op zaalniveau in het midden naast de winkel.

De ingang van de Boekmanzaal vindt u tegenover het Kassabespreekbureau.

Placering

De zaal is opgedeeld in drie niveau’s: zaalniveau, 1e balkon en 2e balkon. Plaatsen met oneven nummers bevinden zich op elk niveau aan de linkerkant van de zaal (ingang “Oneven”), plaatsen met even nummers bevinden zich aan de rechterkant van de zaal (ingang “Even”).

Hoe verloopt een voorstelling?

De hoofdingang gaat een uur voor aanvang van de voorstelling open. Bij de hoofdingang wordt uw plaatskaart gescand. In het geval van een korting wordt u gevraagd om uw kortingspas.

U kunt uw jas gratis afgeven bij onze garderobe en tot aan de voorstelling in onze foyer plaatsnemen, een drankje drinken of bijvoorbeeld een bezoek brengen aan onze winkel. De inleiding in de Odeonzaal (ingang tussen de garderobes op de begane grond) is gratis en start 45 minuten voor aanvang van de voorstelling. Deze duurt circa 30 minuten en geeft u achtergrondinformatie over de voorstelling.

Circa 15 minuten voor aanvang gaan de zaaldeuren open en kunt u naar uw plaats in de zaal gaan. Circa 10 minuten voor aanvang klinkt de gong, wat het teken is om plaats te gaan nemen in de zaal. Na aanvang van de voorstelling sluiten de zaaldeuren en is het niet meer mogelijk de zaal te betreden. Houd hier rekening mee als u tijdens de voorstelling de zaal verlaat i.v.m. bijvoorbeeld toiletbezoek. U zult moeten wachten tot na een pauze met het weer plaatsnemen in de zaal.

In de pauze is het gebruikelijk dat u de zaal verlaat en naar de foyer gaat. De pauze(s) duren, afhankelijk van de voorstelling, circa 20-30 minuten. Circa 10 minuten voor het einde van de pauze klinkt opnieuw de gong en verzoeken wij u uw plaatsen in te nemen. Bij het verlaten van het theater kunt u uw jas ophalen bij onze garderobe. Dikwijls is er - bij een gelijktijdige uitloop van alle bezoekers - even wat drukte bij de garderobe, maar de rijen worden doorgaans snel weggewerkt. Via de hoofdingang en de zijdeuren kunt u het theater verlaten.

Pauzebestellingen, drankjes staan voor u klaar in de pauze
Bij elke bar kunt u voor aanvang van de voorstelling alvast 'pauzedrankjes' bestellen. Ze staan dan in de pauze voor u klaar. Dat scheelt wachten in de rij.

Nagenieten
De foyer is na afloop van elke voorstelling geopend, zodat u nog kunt nagenieten en napraten. De bar bij de hoofdingang is tot dertig minuten na afloop van de voorstelling geopend. Daar kunt u onder het genot van een drankje napraten.

Is er een dresscode?

Nee, u bepaalt zelf welke kleding u draagt wanneer u ons theater bezoekt. Ons publiek is gemêleerd en bestaat uit cultuurminnaars van jong tot oud en afkomstig uit uiteenlopende doelgroepen. Trek iets aan waar u zich prettig bij voelt. Bij een Gala is er - om de feestvreugde te verhogen - vaak wel een dresscode. Dit staat dan vermeld op de pagina voor de desbetreffende voorstelling. Mocht u twijfelen, neem dan gerust contact op met de Kassa: 020 6 255 455.

Schermen

In de foyer hangen op meerdere plaatsen schermen waarop u actuele informatie, achtergrondinformatie bij de voorstellingen en video's kunt vinden.

Garderobe gratis en verplicht

Het gebruik van de garderobe is gratis voor bezoekers. Het is uit veiligheidsoverwegingen niet toegestaan uw jas, tas en (hand-) bagage mee te nemen naar de zaal. Wij verzoeken u daarom deze af te geven bij de garderobe. Tassen kleiner dan een A4 formaat zijn toegestaan in de foyer en in de zaal. Tassen groter dan een A4 formaat zijn niet toegestaan en dienen bij de garderobe afgegeven te worden.

In bijzondere gevallen waarin de algemene veiligheid dit redelijkerwijze vereist, kan Nationale Opera & Ballet inzage verlangen in de door u meegevoerde (hand-) bagage. Indien het noodzakelijk wordt geacht, kan speciaal daarvoor opgeleid en getraind personeel u bovendien verzoeken mee te werken aan een veiligheidsfouillering.

Kinderen

Voor kleine kinderen zijn er stoelverhogers af te halen bij de garderobe.
Overige faciliteiten voor jonge bezoekers vind u op de pagina kinderen en families.

Let op: het is niet toegestaan en bovendien gevaarlijk voor kinderen om op het podium te klimmen.

Is er een poster of DVD van een voorstelling verkrijgbaar?

Onze winkel (vooraan in de foyer op zaalniveau of online) verkoopt diverse artikelen waaronder posters, programmaboeken en cd's en dvd's. Niet alle producties zijn echter op cd of dvd verkrijgbaar.
Bezoek ook onze webshop.

Welke dansers zullen optreden?

Bij balletvoorstellingen worden de rollen door meerdere dansers vertolkt. Zodra bekend is wie er wanneer danst, is de rolbezetting vaak te vinden bij de betreffende balletvoorstelling online. De bezetting staat ook vermeld in het blauwe programmaboekje dat gratis verkrijgbaar is in de foyer. In de regel is deze bezetting een week voor de premièredatum bekend. Let wel: de bezetting is tot op het laatste moment onder voorbehoud.

Hoe zit het met een programmaboek?

Wij proberen onze informatie steeds verder te digitaliseren, passend in onze missie van zo duurzaam mogelijk produceren.

Opera en ballet
Voor opera en ballet zijn er in het theater en in de webshop nog steeds luxe programmaboeken te koop met achtergrondartikelen en interessant beeldmateriaal, als ook losse boekjes met daarin het libretto. Wij streven echter tevens na om zoveel mogelijk informatie online op een toegankelijke manier aan de bezoeker te presenteren. In het theater ligt daarom een A4 voor u klaar met daarop alvast de credits, cast, achtergrond en het verhaal. Ook vindt u hierop een QR code waarmee u toegang krijgt tot de gratis online programma informatie én tot een gratis PDF van het luxe programmaboek (zonder libretto).

 

Hoe kan ik het verhaal volgen bij de opera?

Alle operavoorstellingen van De Nationale Opera hebben zowel een Nederlandstalige als een Engelstalige boventiteling. Daarnaast zijn er boekjes te koop waarin het volledige libretto staat afgedrukt in de oorspronkelijke taal en in het Nederlands.

Inleiding

Aan iedere voorstelling van Nationale Opera & Ballet gaat een inleiding vooraf. Meer weten is meer genieten.

De inleiding begint drie kwartier voor aanvang in de Odeonzaal (ingang begane grond) en is gratis toegankelijk voor bezoekers van de voorstelling. Er wordt gebruik gemaakt van geluidsversterking. Enkele dagen voor de premièredatum is de inleiding ook digitaal beschikbaar als podcast. Op de voorstellingspagina van de betreffende voorstelling kunt u zien of de podcast al beschikbaar is.

Eten en drinken

Kan ik in de foyer van Nationale Opera & Ballet iets eten? Of zijn er goede restaurants in de buurt? Welke arrangementen kan ik bestellen? Wat is het assortiment? Kijk op de pagina eten en drinken voor meer informatie.

Mag ik zelf eten of drinken meenemen?

Nee, u mag geen zelf meegebrachte etens- en drinkwaren nuttigen in Nationale Opera & Ballet.

Mag ik roken in Nationale Opera & Ballet?

Nationale Opera & Ballet is een rookvrij gebouw. Zowel in het theater, als in een straal van 15 meter om het gebouw mag niet worden gerookt door medewerkers en gasten.

Mag ik foto's of video's maken tijdens de voorstelling?

Het is niet toegestaan om foto- of audiovisuele opnames te maken in de zaal van Nationale Opera & Ballet. Enige uitzondering is het slotapplaus, hier is het wel toegestaan.

Kan ik met pinpas betalen?

Nationale Opera & Ballet hanteert een PIN-only beleid. Het is daarom wel mogelijk om aan de bar, in de winkel en bij de kassa zowel met PINpas (zowel met een pas als contactloos) te betalen, maar niet om te betalen met contant geld. 

Kan ik contant betalen?

Nationale Opera & Ballet hanteert een PIN-only beleid. Het is daarom wel mogelijk om aan de bar, in de winkel en bij de kassa zowel met PINpas (zowel met een pas als contactloos) te betalen, maar niet om te betalen met contant geld. 

Kan ik het theater bezoeken met een rolstoel?

Zeker! We hebben speciale rolstoelplekken in de zaal.

Kan ik korting krijgen op kaarten?

Nationale Opera & Ballet geeft korting op de toegangsprijs bij het tonen van een CJP, Stadspas Amsterdam of een Cultuurkaart. Voor studenten geldt een last minute toegangsprijs van € 19 (ook online via operaballet.nl), vanaf 13.00 uur op de dag van de voorstelling. Let op: bij de hoofdingang wordt gevraagd naar uw kortingskaart of studentenpas.

Waar vind ik de huisregels/bezoekersvoorwaarden?

U vindt deze op de pagina huisregels/bezoekersvoorwaarden.

Waar moet ik zijn voor gevonden voorwerpen?

Indien u iets verloren bent, kunt u bij de receptie van Nationale Opera & Ballet informeren of het voorwerp gevonden is en daar is afgeleverd. U kunt deze afdeling telefonisch bereiken (T 020 551 8000) of via e-mail (receptie@operaballet.nl).

Kaarten

Hoe en waar kan ik kaarten kopen?

Informatie over losse kaartverkoop aan de kassa en online, abonnementen en reeksen, betaalwijzen, kortingen, de ruilservice, de zaalplattegrond, inleidingen bij voorstellingen en de webshop vindt u op deze pagina.

Wanneer gaat de kassa open?

Deze informatie vindt u op de pagina openingstijden & adres.

Is het mogelijk om kaarten te bemachtigen voor een uitverkochte voorstelling?

Misschien kunt u toch bij de voorstelling aanwezig zijn! Vanaf één uur voor aanvang zijn aan de Kassa volgnummers verkrijgbaar. Alle niet afgehaalde kaarten worden vanaf een half uur voor aanvang verkocht, maximaal twee kaarten per persoon, in volgorde van opkomst.

Hoe kan ik kaarten kopen via de website?

Op deze pagina vindt u in een paar stappen uitgelegd hoe het online kopen van kaarten in zijn werk gaat: online kaartverkoop stap voor stap.

Waarom moet ik een account aanmaken voor online kaartverkoop?

Alles over een account registreren vindt u op de pagina: klantgegevens & uw account

Kan ik kaarten met korting kopen?

Alles over kortingen vindt u op de pagina kortingen.

Kan ik mijn kaarten met een cadeaubon betalen?

Wij accepteren verschillende betaalmethodes, waaronder sommige cadeaubonnen. Kijk hier voor meer informatie: betaalgemak.

Moet ik mijn kaarten geprint meenemen?

Indien u uw e-ticket bij aanvang digitaal kunt laten zien, hoeft u deze niet geprint mee te nemen.

Kan ik mijn kaarten retourneren?

U kunt uw kaarten niet terugbrengen, wij geven - behalve aan mensen woonachtig in het buitenland - geen geld terug.

U kunt wel telefonisch via de Kassa ruilen. Dit kan tot 1 dag voor de voorstelling. Wij brengen € 3 per kaart in rekening, plus het eventuele verschil in prijs. Neem contact op met de kassa: (020) 6 255 455.

Daarnaast kunt u ook proberen uw kaarten om te ruilen of te verkopen via de Ruilservice

 

Krijg ik korting als student?

Als student kun je vanaf 13 uur op de dag van de voorstelling kaarten kopen voor €19 incl boekingskosten. Meer info vind je hier!

Randprogrammering en andere activiteiten

Wat organiseren jullie voor kinderen?

Behoorlijk wat! Familie-inleidingen, Kinderstudio, Kinderkorenfestival, ... . Kijk hier voor informatie en nog meer activiteiten: kinderen & families. Of meldt u aan voor de familienieuwsbrief. 

Zijn er rondleidingen door het theater?

Zeer zeker, u kunt bij ons voor én achter de schermen kijken. Hier vindt u informatie over de diverse rondleidingen.

Zijn er mogelijkheden tot verdieping of participatie?

Jazeker en die komen er alleen maar meer. Kijk hier voor de mogelijkheden: verdieping en participatie

Kan ik een ruimte huren voor een evenement?

Het theater biedt verschillende mogelijkheden voor evenementen, groepen en arrangementen. Meer informatie kunt u vinden op deze pagina. 

Ik ben docent. Wat organiseert u voor mijn leerlingen?

Te veel om op te noemen. Hiervoor verwijzen we u graag naar deze pagina.

Hoe word ik Vriend?

Wij waarderen uw vriendschap enorm! Wilt u meer informatie over aanmelding of over bijvoorbeeld de activiteiten voor Vrienden, kijk dan op deze pagina

Hoe blijf ik op de hoogte van nieuws omtrent Nationale Opera & Ballet?

Nationale Opera & Ballet verstuurt met enige regelmaat een nieuwsbrief. Ook kunt u op de hoogte blijven via social media.

Online voorstellingen

Hoe krijg ik toegang tot een online voorstelling?

Alle antwoorden op uw vragen over online voorstellingen vindt u hier

Kan ik een online voorstelling op mijn tv bekijken?

Alle antwoorden op uw vragen over het streamen van een online voorstelling via of het casten naar uw televisie, vindt u op onze pagina met technische tips

Jump fanclub

Kan ik een lidmaatschap afsluiten?

Nee, sinds april 2022 werkt Jump niet meer met lidmaatschappen. Per activiteit kunt u een kaartje aanschaffen voor uw kind. Zo is Jump voor nog meer kinderen toegankelijk!

Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten of bij inlogproblemen?

Bel (020-6255455) of mail (kassa@operaballet.nl) de kassa van Nationale Opera & Ballet. Bekijk de openingstijden van de kassa.
 

Op welke e-mailadres ontvang ik nieuwsbrieven en andere berichten?

Op het e-mailadres dat u opgeeft voor uw kind.
 

Hoe kan ik op een ander e-mailadres nieuwsbrieven ontvangen?

Mail jump@operaballet.nl om het e-mailadres door te geven. Wij verwerken uw verzoek.
 

Staat uw vraag er niet bij? Mail dan naar jump@operaballet.nl

Versoepelingen coronamaatregelen per 18 februari 2022 

Algemeen:

Vanaf 18 februari mag Nationale Opera & Ballet weer de volledige capaciteit van de zaal benutten. Ook is het niet langer verplicht om anderhalve meter afstand te houden of een mondkapje te dragen. 

Kijk hier voor het actuele programma en hier voor alle informatie rondom een veilig bezoek aan ons theater. 

Veelgestelde vragen rond de coronarestricties

Worden de geannuleerde producties op een later moment herhaald?

De geannuleerde producties van afgelopen seizoen worden helaas niet op korte termijn hernomen. 

Mijn kaarten zijn geannuleerd. Wat nu?

We bieden u drie opties:

  • Volledige restitutie. Wilt u liever het aankoopbedrag van uw kaarten terugontvangen? Dat kan via de link in de mail die u van ons heeft ontvangen.
     
  • Bewaar uw ticket, geniet later. We bieden u de mogelijkheid om uw kaarten om te zetten in tegoed op een cadeaukaart. Hiermee kunt u op een later moment genieten van een voorstelling naar keuze in Nationale Opera & Ballet.
     
  • Steun Nationale Opera & Ballet. U kunt er ook voor kiezen om het restitutiebedrag te doneren aan Stichting Nationale Opera & Ballet Fonds. Met uw steun zorgen wij ervoor dat Nationale Opera & Ballet prachtige producties kan blijven maken, ook in onzekere tijden. Stichting Nationale Opera & Ballet Fonds is een culturele ANBI en daarmee is uw gift mogelijk (verhoogd) aftrekbaar bij uw aangifte inkomstenbelasting.

Overig

Waar kan ik Nationale Opera & Ballet vinden?

Kijk voor het adres en voor de wijze waarop u het gemakkelijkst naar het theater reist op de pagina bereikbaarheid.

Kan ik een eigen evenement in het theater organiseren?

Het theater biedt verschillende mogelijkheden voor evenementen, groepen en arrangementen. Meer informatie kunt u vinden op de volgende pagina: evenementenlocatie.

Ik ben docent. Wat organiseert u voor mijn leerlingen?

Te veel om op te noemen. Hiervoor verwijzen we u graag naar deze pagina.

Hoe word ik Vriend?

Weet dat u meer dan welkom bent! Voor meer informatie en/of aanmelding, kijk op deze pagina

Welke browser word geadviseerd voor deze site?

De website is het best te bekijken met een recente versie van Chrome, Firefox of Safari; gebruikt u een Windows-PC, dan kunt u natuurlijk ook Edge gebruiken. Ook op mobiel is onze website te bezoeken.

Hoe blijf ik op de hoogte van nieuws omtrent Nationale Opera & Ballet?

Nationale Opera & Ballet verstuurt met enige regelmaat een nieuwsbrief. Ook kunt u op de hoogte blijven via social media.

Waar vind ik de bezoekersvoorwaarden?

Onze bezoekersvoorwaarden zijn te vinden op de pagina: uw bezoek

Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op. Wij beantwoorden uw vraag dan zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen vijf werkdagen.