Seizoensbrochure 2024-2025

Nationale Opera & Ballet lanceert nieuwe merkidentiteit

26 maart 2024

Met de aankondiging van het seizoen 2024-2025 lanceren we tegelijkertijd ook vol trots een nieuwe merkidentiteit.

Waarom een nieuwe identiteit

Aanleiding voor de rebranding is de wens om onze missie ‘het leven van zoveel mogelijk mensen verrijken met opera en ballet’ meer invoelbaar te maken in beeld en taal, zowel voor de kenner als voor nieuw publiek. 

Esthetiek en expressie staan in alle aspecten van ons werk centraal. Dat wilden we ook overbrengen met onze visuele identiteit. Samen met bureau Total Design werd daar vorm aan gegeven.

Kate Harriman, hoofd marketing Nationale Opera & Ballet, vertelt: “Het startpunt van de visuele identiteit is een sturende merkbelofte die uitgaat van wat opera en ballet doen met de ontvanger. Dat gevoel hebben we geformuleerd als: ‘Verenigd in iets groters dan jezelf’. Ons publiek stapt bij Nationale Opera & Ballet in een totaal andere wereld die het alledaagse overstijgt. De verbinding tussen makers, artiesten, orkest en publiek is uitzonderlijk. Opera en ballet spreken de taal van de ziel. Een taal waarin we ons verbonden voelen. De emotie die het publiek in de zaal ervaart, is wat we met de nieuwe identiteit uitdragen.”

Van drie merken naar één merk met één identiteit

Daarnaast positioneert de nieuwe identiteit Nationale Opera & Ballet echt als één huis. Nationale Opera & Ballet is voortaan de eenduidige afzender. Wel blijft in communicatie het onderscheid tussen de kunstvormen opera en ballet herkenbaar.
 

Brand Identity Case NO&B


Compositie en vlakverdeling

Vanuit de merkbelofte ‘Verenigd in iets groters dan jezelf’ zijn de nieuwe merkarchitectuur en identiteit ontwikkeld. De vormgeving gaat uit van de merkbelofte en beeldt een opwaartse en overstijgende beweging uit. Zo ontstaat er een choreografie van typografie, beeld en vlakverdeling. Een compositie die de ontvanger betovert:

Door de choreografie met typografie krijgt de tekst verbeeldingskracht. De opmaak en vlakverdeling zorgen voor een compositie die niet alleen de inhoud overbrengt, maar ook weet te raken. De plaatsing, grootte en dikte van de typografie visualiseren de emoties. Mét of zónder ondersteunend beeldmateriaal. 

Motion design benadrukt de opwaartse beweging, het gevoel onderdeel te zijn van iets groters dan jezelf. De bewegingen van het logo, de teksten en de grafische elementen bieden het merk bewegingsvrijheid. Een flexibel grid biedt een podium voor de perfecte uitvoering en zorgt voor consistentie. 

Het logo is teruggebracht tot de essentie. De keuze voor alleen het woordmerk maakt het logo open en toegankelijk. Omdat het logo links is uitgelijnd lees je van boven naar beneden altijd NO&B. Daarmee gaat de aandacht naar de twee kunstvormen: opera en ballet. De perfectie ligt in de eenvoud. Samen met het opwaartse motion design versterkt dit de merkbelofte.

Digital-first

De communicatie en kaartverkoop van Nationale Opera & Ballet vinden grotendeels digitaal plaats. Dit is vanaf het begin in het ontwerp meegenomen en ook het ‘user experience’-design is geëvalueerd en verbeterd.

Nieuwe merkidentiteit Nationale Opera & Ballet

Grote zaal van Nationale Opera & Ballet