De Nationale Opera presenteert

Turandot Giacomo Puccini (1858-1928)

Deze productie was te zien in juni 2002

LULU

Giacomo Puccini 
Dramma lirico in tre atti e cinque quadri
Libretto van Giuseppe Adami en Renato Simoni
Wereldpremière 25 april 1926, Teatro alla Scala, Milaan

Het laatste duet en de finale van de opera zijn voltooid door Luciano Berio, 2001.

 

DEZE PRODUCTIE

Nieuwe productie
Première 1 juni 2002

Over de opera

Puccini kende het van oorsprong Perzische sprookje over de ongenaakbare prinses die zich uiteindelijk toch aan de ware liefde gewonnen geeft, uit bewerkingen van Gozzi en Schiller. Voor de muziek verdiepte hij zich in de Chinese pentatoniek. De ijzige majesteit van Turandot wordt gecontrasteerd met de tedere lyriek van haar tegenspeelster Liù en de aan de commedia dell’arte ontleende humor van de drie ministers. Dit werk is van een grote muzikale rijkdom, waaraan men de ontstaansmoeilijkheden niet afziet. Het bleef onvoltooid, werd eerst door Franco Alfano gecompleteerd en in 2001 door Luciano Berio van een nieuwe finale voorzien, die vooral muzikaal een wat menselijker kant van de titelfiguur laat horen en zien.

Het verhaal

I

De mooie Chinese prinses Turandot wil haar hand alleen aan een prins schenken die drie moeilijke raadsels kan oplossen. Wie faalt, wordt onthoofd. Menigeen vond reeds de dood, en hun hoofden werden aan palen gespietst. Het nieuwste slachtoffer is de prins van Perzië. In de menigte die op zijn executie wacht, bevinden zich de onttroonde koning der Tataren Timur, zijn zoon Calaf en de slavin Liù, die verliefd is op Calaf. Calaf heeft alleen oog voor Turandot en is vastbesloten zijn kansen te wagen, hoewel Timur, Liù en de gemaskerde hovelingen Ping, Pang en Pong hem proberen te weerhouden. Ook het inmiddels afgehakte hoofd van de Perzische prins, dat aan het volk wordt getoond, schrikt hem niet af. Hij slaat op de gong om zich aan te melden.

II

Ping, Pang en Pong beklagen de toestand van het rijk. De oude keizer verschijnt met acht wijzen, vervolgens Turandot. Calaf weet de antwoorden: ’hoop’, ’bloed’ en ’Turandot’. Turandot smeekt de keizer zijn woord terug te nemen, hetgeen deze weigert. Calaf geeft nu Turandot een raadsel op: als zij vóór het aanbreken van de morgen zijn naam weet, is zij vrij en is hij bereid te sterven.

III

Turandot verordonneert dat het hele volk moet meewerken aan het ontdekken van de naam van de onbekende prins. Niemand mag gaan slapen. Soldaten brengen Timur en Liù op, want men heeft gezien dat zij met Calaf spraken. Liù zegt dat alleen zij de naam weet. Als zij wordt gefolterd, doorsteekt ze zichzelf. Turandot is hierdoor ontroerd, maar laat niets merken. Calaf nadert haar en kust haar. Zij bekent weliswaar dat ze hem liefheeft, maar vraagt hem te vertrekken. Calaf vertelt haar zelf zijn naam en afkomst. Daarop roept Turandot hem uit tot haar echtgenoot.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Riccardo Chailly
Regie 
Nikolaus Lehnhoff
Decor 
Raimund Bauer
Kostuums 
Andrea Schmidt-Futterer
Licht 
Duane Schuler
Choreografie 
Denni Sayers
Orkest 
Koninklijk Concertgebouworkest
Koor 
Koor van De Nederlandse Opera,
Instudering koor 
Winfried Maczewski
Kinderkoor  
Muziekschool Waterland
Instudering kinderkoor 
Brian Fieldhouse
Jan Maarten Koeman
La principessa Turandot 
Frances Ginzer /
Anna Shafajinskaia
L’imperatore Altoum 
Marten Smeding
Timur 
Mario Luperi
Il principe ignoto (Calaf) 
Dario Volonté
Liù 
Elena Kelessidi
Ping 
Angelo Veccia
Pang 
Soner Bülent Bezdüz
Pong 
Carlo Bosi
Un mandarino  
Nicolay Dobrev

De voorstelling van 21 juni werd door het Holland Festival live op een filmdoek in het Oosterpark in Amsterdam gepresenteerd.

    vr 31 jan Algemeen Dagblad

    De Nederlandse Opera schrijft geschiedenis. Afgelopen zaterdag ging Puccini’s opera Turandot er in première, met een nieuw slot van Luciano Berio. [..] Berio’s bewerking is nieuw, fascinerend, met respect gemaakt [..] en nog vreselijk mooi ook. Het koor, dat een belangrijk aandeel in Turandot heeft, zong niet minder dan perfect, de meeste rollen waren uitstekend bezet, de Turandot van Anna Shafajinskaja, die drie van de tien voorstellingen zingt, was zoals het hoort ijzingwekkend, en Liù was aandoenlijk en zong prachtig.

    vr 31 jan Financieele Dagblad

    Puccini’s onvoltooide opera alsnog bekroond met logisch en aansprekend slot. Bij DNO staat de productie in een onthutsend krachtig en dominant decor. Even krachtig als de aankleding op het toneel, presteert het orkest daaronder.

    vr 31 jan Frankfurter Allgemeine Zeitung

    Amsterdams grandiose Turandot in Berios Vervollständigung [..] die musikalischen Verwirklichung durch das Amsterdamer Concertgebouw war überwaltigend. Im Ensemble dominieren drei Sänger, Angelo Veccia, Soner Bülent Bezdüz und Carlo Bosi traten als Minister-Trio Ping, Pang und Pong den Beweis an, dass auch kleinere Rollen in den Mittelpunkt einer Aufführung gesungen werden können.