Het Nationale Ballet presenteert

Best of Balanchine III George Balanchine

DRIE BALLETTEN VAN EEN GENIE

Tijdsduur 2:25

Pauzes 2

In Best of Balanchine III belicht Het Nationale Ballet opnieuw de genialiteit én enorme veelzijdigheid van deze meesterchoreograaf. George Balanchine wordt beschouwd als de grootste dansvernieuwer van de twintigste eeuw.

Balanchine en Het Nationale Ballet

Het Nationale Ballet staat wereldwijd bekend als het gezelschap dat als een van de beste ter wereld het werk van Balanchine brengt. Behalve New York City Ballet en Ballet de l'Opéra national de Paris, is er geen ander gezelschap dat zoveel werken van deze meesterchoreograaf op het repertoire heeft staan. Nog steeds zijn zijn balletten vernieuwend, inventief en tijdloos; niet-verhalend klassiek ballet op het allerhoogste niveau.

Best of Balanchine III
Trailer Who Cares
Best of Balanchine III
Achter de schermen bij Best of Balanchine III - Ballet Imperial

Balanchine

De Russische achtergrond van Balanchine (1904-1983) maakte dat hij als geen ander kon putten uit de rijkdom van het negentiende-eeuwse Russische ballet. Zijn verhuizing naar New York, in 1933, gaf deze grootste dansvernieuwer van de twintigste eeuw, artistieke vleugels. Meer dan 150 balletten maakte de Russisch-Amerikaanse choreograaf en oprichter van het fameuze New York City Ballet. In stijl en aanpak uiteenlopend, maar altijd zeldzaam muzikaal, met een enorme vrijheid in bewegingsexpressie.

Best of Balanchine III - Ballet Imperial Foto's: Hans Gerritsen
Ballet Imperial
Ballet Imperial
Ballet Imperial
Symphonie in three movements
Symphonie in three movements
Who Cares?
    ma 16 sep Best of Balanchine III - NRC****

    “(…) Prachtig programma (…) zó veel creativiteit met klassieke ingrediënten en wordt zó uitstekend gedanst (…) heerlijk.”

    ma 16 sep Best of Balanchine III - Het Parool

    "Best of Balanchine (…) een formule die werkt als een tierelier. Niet alleen omdat de verschillende aspecten van Balanchines kunstenaarschap - traditionalist, vernieuwer én showman - zo mooi aan bod komen."

    ma 16 sep Best of Balanchine III - Theaterkrant

    “Het Nationale Ballet schittert in veelzijdigheid. De eerste première van het nieuwe seizoen van Het Nationale Ballet staat als een huis.”

    ma 16 sep Gala - Edo Wijnen in Who Cares? - Trouw

    Wijnen zagen we glanzen op de muziek van Gershwin in het Broadway-finaleballet 'Who Cares' van George Balanchine, de balletvernieuwer van wiens werk HNB schatbewaarder is (…) Het dansplezier spat van de ontwapenende Wijnen af, zijn licht melancholische lach zuigt je mee in elke rol die hij danst. (…) je kunt eenvoudigweg niet níét naar hem kijken.”

    do 07 feb Bregtje Schudel, Het Parool, Feb 2013, 4 sterren

    “Een seizoen bij Het Nationale Ballet is niet compleet zonder een avond Balanchine, dé choreograaf van de twintigste eeuw, die de klassieke balletmethode zowel omarmde als van binnenuit vernuftig vernieuwde.”

    do 07 feb De Telegraaf, 2013

    ‘Feest met Balanchine’

    do 07 feb Noordhollands Dagblad, 2013

    ‘Balanchine blijft verfrissend’

Balanchine de keizerlijke erfgenaam

Ballet Imperial, op Tsjaikovski’s Piano Concerto No. 2, werd door Balanchine zelf bestempeld als ‘een eigentijds eerbetoon aan Marius Petipa, de vader van het klassieke ballet’. Petipa was dé choreograaf van het negentiende-eeuwse Keizerlijke Russische ballet. Balanchine – opgeleid in Sint-Petersburg – laat in dit weelderige tutu-ballet, de verfijnde elegantie en vorstelijke grandeur van die tijd herleven. Met nieuwe kostuums van François-Noël Cherpin.

 

Balanchine de vernieuwer

Tijdens zijn verbintenis met de legendarische Ballets Russes, van 1924 tot de dood van Serge Diaghilev in 1929, leerde Balanchine Igor Stravinsky kennen. Het was het begin van een langdurige artistieke zielsverwantschap. Voor het Stravinsky Festival creëerde Balanchine in 1972 Symphony in Three Movements. Een bruisend, flitsend ballet, vol sportieve, atletische elementen, dat zowel Balanchines grote vernieuwingsdrang als ook zijn uitzonderlijke muzikaliteit demonstreert.

 

Balanchine de entertainer

Balanchine maakte ook een flink aantal choreografieën voor Broadway en de invloed daarvan was ook bij het New York City Ballet regelmatig zichtbaar. Zoals in Who Cares?, op zestien songs van George Gershwin, dat met zijn chique glamour, luchthartige humor en sprankelende vitaliteit de sfeer van het oude Broadway oproept.

Podcast: Best of Balanchine III

Door: Liesbeth Osse

Kostuums

Francois-Noel Cherpin
Fransman François-Noël Cherpin levert een belangrijke bijdrage aan deze derde editie van Best of Balanchine. Zowel de kostuums van Who Cares? als van Ballet Imperial zijn van zijn hand. Op zijn negentiende kwam hij als danser in dienst van Het Nationale Ballet en twee jaar later al maakte hij zijn eerste kostuumontwerp, voor Ted Brandsens Motel Dances. Sinds 1991 is Cherpin vaste ontwerper van Brandsen en voorzag hij ook veel andere balletproducties, waaronder Carmen, Coppelia en Mata Hari, van prachtige kostuums. Momenteel werkt hij aan een internationaal geproduceerde liveanimatiefilm gebaseerd op Brandsens Coppelia. De ontwerpen voor Ballet Imperial heeft hij al klaar. “Ik heb mij daarvoor laten inspireren door het laatste grote bal dat de Romanovs in Sint-Petersburg gaven. Maar ik knipoog met mijn ontwerpen ook naar Balanchines vaste ontwerpster: de beroemde Karinska.”

Choreografieën 
George Balanchine

Muziek
Ballet Imperial
(Nederlandse première)
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Piano Concerto No.2 in G major, Op. 44
Solisten: Michael Mouratsch en Alexander Reitenbach

Symphony in Three Movements
Igor Stravinsky
Symphony in Three Movements

Who Cares?
George Gershwin
16 songs
Solist: Olga Khoziainova

Luister de playlist op Spotify

Muzikale begeleiding

Het Balletorkest
o.l.v. Fayçal Karoui

Het Balletorkest
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de balletgeschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. Naast dans- en educatieproducties concerteert het orkest ook op podia in en om Amsterdam, zoals op de Avond van de Balletmuziek in Carré, of op kleinere schaal bij De Hortus en museum de Hermitage.

George Balanchine

Choreograaf

George Balanchine (1904-1983, Sint-Petersburg, Rusland) heeft zijn stempel op de ontwikkeling van de theaterdans gedrukt. Balanchine is de grootmeester van het verhaalloze muziekballet.

 

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven
garderobes