Speeldata

11 – 28 september 2025

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote Zaal

Duur

2:20, incl. 2 pauzes

Tickets

n.v.t.

Twee mannelijke dansers in pose, tegenover elkaar geknield, met de handen op elkaars schouders, in gespannen balans.
Dansers: Timothy van Poucke en Constantine Allen | Foto: Hugo Thomassen

Actueel drieluik: ballet over emancipatie en identiteit

Thema’s als homo-emancipatie en genderidentiteit hebben altijd een plek in ons hedendaagse repertoire gehad. Aansluitend op Pride Amsterdam 2025 openen we seizoen 2025 – 2026 met twee mijlpalen uit de Nederlandse danskunst én een wereldpremière: Monument voor een gestorven jongen van Rudi van Dantzig, 7e Symfonie van Toer van Schayk en het nieuwe IN FLUX van Juanjo Arqués. Elk van deze balletten belicht het thema op een eigen manier, van aangrijpend tot wervelend of eigentijds. 

Drie balletten, drie perspectieven

In Monument voor een gestorven jongen (1965) schetst Rudi van Dantzig de innerlijke strijd van een jongen die worstelt met zijn homoseksualiteit, net als Van Dantzig dat in zijn jeugd deed. Het uit nachtmerrieachtige scènes opgebouwde werk was destijds zó baanbrekend dat het de aandacht trok van balletlegende Rudolf Nureyev. Zijn vertolking van de rol van de ‘gestorven jongen’ zorgde voor de internationale doorbraak van zowel Van Dantzig als Het Nationale Ballet 

Levenslust en emotie  

Toer van Schayk liet zich in 1986 voor zijn 7e Symfonie door Beethovens Zevende inspireren tot een ballet vol levenslust, dynamiek en vitaliteit. In sommige delen wervelen de twintig dansers op ritmisch stuwende muziek over het toneel, terwijl Van Schayk op het tweede, meer beschouwende deel een emotioneel portret schetst van twee mannen die elkaar uiteindelijk niet kunnen bereiken. Zijn juichend ontvangen 7e Symfonie werd bekroond met de VSCD-Choreografieprijs.  

Hedendaagse blik op genderidentiteit  

Naast beide meesterwerken presenteren we de wereldpremière van IN FLUX van Juanjo Arqués, op nieuwe muziek van componist (en Project Rembrandt-winnaar) Thomas van Dun. Behorend tot de nieuwe generatie dansmakers benadert Arqués genderidentiteit met een eigentijdse, open blik. Volgens hem houden we nog te veel vast aan binaire opvattingen over sekse en identiteit. Met een abstracte, poëtische danstaal pleit hij in IN FLUX voor meer erkenning van ‘vloeibare’ identiteiten, zodat iedereen zich gezien en gewaardeerd kan voelen. 

Voorstellings­informatie

IN FLUX

Wereldpremière

Choreografie  Juanjo Arqués
Muziek  Thomas van Dun 
Decor en kostuums  Tatyana van Walsum
Licht  Yaron Abulafia
Dramaturgie  Fabienne Vegt

Monument voor een gestorven jongen

Choreografie  Rudi van Dantzig
Muziek  Jan Boerman 
Decor en kostuums  Toer van Schayk
Licht  Jan Hofstra en Toer van Schayk

7e Symfonie

Choreografie  Toer van Schayk
Muziek  Ludwig van Beethoven 
Decor en kostuums  Toer van Schayk
Licht  Jan Hofstra

Muzikale begeleiding  Het Balletorkest o.l.v. Thomas Jung

in de media

Recensies

Het programma bewijst: dans is veel meer dan virtuoze passen.

14 september

Levensdrift en oogstrelende wervelingen in dansprogramma dat het mannenlichaam viert.

12 september

Deze uitvoering, met Het Balletorkest onder leiding van Thomas Jung in volle vaart, is dans die je meesleurt, en bijna letterlijk uit je stoel blaast. (7e Symfonie) 

13 september

Monument borduurt voort op de reputatie van Het Nationale Ballet als emancipatoir vernieuwer.

14 september

Podcast - Monument

Alexandra Radius Prijs

Tijdens de premièrevoorstelling van Monument, op 11 september, zal ook de jaarlijkse Alexandra Radius Prijs worden uitgereikt. Deze prijs van de Vrienden van Het Nationale Ballet gaat naar de danser die, volgens de jury, in seizoen 2024 – 2025 de meest opvallende prestatie(s) leverde. De prijs wordt uitgereikt door de naamgever van de prijs, voormalig prima ballerina Alexandra Radius.

Partner compositie IN FLUX