Juanjo Arqués

Juanjo Arqués

Choreograaf

De Spaanse choreograaf Juanjo Arqués beschrijft zichzelf als een kunstenaar die de taal van moderne dans vermengt met invloeden uit nieuwe media, de mythologie, literatuur, architectuur en sculpturale vormen. Arqués ontving in 2014 een nominatie voor de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht en in 2016 twee nominaties voor een Golden Mask in Moskou voor beste choreografie beste choreograaf, naar aanleiding van zijn ballet Minos. In 2017 riep het Duitse Tanz Magazine hem vanwege zijn creatie Homo Ludens uit tot ‘meest veelbelovende choreograaf’. Zijn choreografie Ignite leverde Arqués in 2019 een nominatie op voor de prestigieuze Benois de la Danse.

Voordat hij naar Nederland verhuisde, danste Arqués bij het Spaanse Ballet Víctor Ullate en bij het English National Ballet. Arqués trad in 2004 in dienst bij Het Nationale Ballet, waar hij drie jaar later werd bevorderd tot tweede solist. Als zodanig viel hij op in het werk van toonaangevende choreografen als Hans van Manen, David Dawson, William Forsythe, Alexei Ratmansky en Christopher Wheeldon. In 2012 beëindigde Arqués zijn danscarrière om zich volledig te richten op de choreografie.

Het merendeel van zijn balletten creëerde Arqués voor Het Nationale Ballet – waaraan hij van 2017 tot 2021 als Young Creative Associate was verbonden – en voor de Junior Company van Het Nationale Ballet. Voor Het Nationale Ballet maakte hij onder meer Consequence (2012), Roulette (2013), Rewind (2014), Homo Ludens (2017), Ignite (2018, in coproductie met het Birmingham Royal Ballet), Manoeuvre (2020) en Biomimicry (2020). Voor de Junior Company creëerde hij tot nu toe Blink (2015), Fresas (2016) en Fingers in the Air (2018).

In september 2021 gaat zijn choreografie voor Haydns opera Missa in Tempore Belli in première bij De Nationale Opera en voor het Nationale Ballet-programma Made in Amsterdam creëert hij een nieuw werk dat in april 2022 in première gaat.

Verder maakte Arqués de afgelopen jaren choreografieën voor internationale balletgezelschappen en festivals als het Birmingham Royal Ballet, Theatre Ballet Moscow, Compañía Nacional de Danza, NRW Junior Ballet Dortmund, Ballett am Rhein Düsseldorf Duisburg, Junior Ballet Antwerpen, Acosta Danza, New York Choreographic Institute, Origen Cultural Festival, Whim W'him en Continuum Contemporary Ballet. Ook werkte hij in 2014 mee aan de enscenering van de theaterproductie Vaslav, gebaseerd op Arthur Japins gelijknamige roman, en aan Performing Gender, een Europees dansproject over identiteit en seksuele geaardheid in het Mambo Museum in Bologna. Daarnaast maakte hij in 2016, op uitnodiging van filmregisseurs Saskia Boddeke en Peter Greenaway, de choreografie voor een video-installatie voor de Louis Vuitton Foundation in Parijs, geïnspireerd op schilderijen van Matisse.

Lees meer over Missa in tempore belli gechoreografeerd door Juanjo Arqués in seizoen 2021-2022.