Juanjo Arqués
De Spaanse choreograaf Juanjo Arqués omschrijft zichzelf als een kunstenaar die de taal van moderne dans vermengt met invloeden uit nieuwe media, mythologie, literatuur, architectuur en sculpturale vormen. In 2014 werd hij genomineerd voor de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht en in 2016 voor een Gouden Masker (de belangrijkste theaterprijs in Rusland) voor beste choreografie en beste choreograaf, naar aanleiding van zijn ballet Minos. Het Duitse magazine tanz riep hem in 2017 vanwege zijn creatie Homo Ludens uit tot ‘meest veelbelovende choreograaf’. Zijn choreografie Ignite leverde Arqués in 2019 een nominatie op voor de prestigieuze Benois de la Danse.
Juanjo Arqués danste bij het Spaanse Víctor Ullate Ballet en bij English National Ballet voor hij in 2004 in dienst trad van Het Nationale Ballet. Drie jaar later werd hij er bevorderd tot tweede solist. Als danser viel hij onder meer op in het werk van Hans van Manen, David Dawson, William Forsythe, Alexei Ratmansky en Christopher Wheeldon. In 2012 beëindigde Arqués zijn danscarrière om zich volledig te richten op choreografie. Hij creëerde een groot deel van zijn balletten voor Het Nationale Ballet, waaronder Consequence (2012), Roulette (2013), Rewind (2014), Homo Ludens (2017), Ignite (2018, in coproductie met Birmingham Royal Ballet), Manoeuvre (2020), Biomimicry (2020) and Full Frontal (2023). Hij was bovendien van 2017 tot 2021 als Young Creative Associate aan het gezelschap verbonden. Voor de Junior Company maakte hij Blink (2015), Fresas (2016) en Fingers in the Air (2018). Hij verzorgde ook de choreografieën voor twee producties van De Nationale Opera: Joseph Haydns Missa in Tempore Belli (2021) en Antonín Dvořáks Rusalka (2023).
Daarnaast maakte Arqués de afgelopen jaren diverse choreografieën voor internationale balletgezelschappen en -festivals, waaronder Birmingham Royal Ballet, Ballet Moscow, Compañía Nacional de Danza (Spanje), NRW Juniorballett Dortmund, Ballett am Rhein, Junior Ballet Antwerp en Acosta Danza (Cuba), alsook voor het New York Choreographic Institute. Verder werkte hij onder meer mee aan de enscenering van de theaterproductie Vaslav, gebaseerd op Arthur Japins gelijknamige roman, en aan Performing Gender, een dansproject over identiteit en seksuele geaardheid in het Mambo Museum in Bologna (beide in 2014). In 2016 maakte hij de choreografie voor een video-installatie voor de Louis Vuitton Foundation in Parijs.
Seizoen 2025/2026
September 2025 danst Het Nationale Ballet IN FLUX, een nieuwe choreografie van Juanjo Arqués in het programma Monument.