Het Nationale Ballet presenteert

Van Manen, Forsythe, Arqués

Drie generaties, drie premières

Het Nationale Ballet presenteert in juni in het Holland Festival drie bijzondere premières van drie generaties choreografen. De Nederlandse premières van Ignite van Young Creative Associate Juanjo Arqués én die van Pas/Parts 2018 van William Forsythe, waarmee Het Nationale Ballet na lange tijd weer werk danst van deze internationaal gevierde choreograaf. De derde première is Kleines Requiem van grootmeester Hans van Manen, dat door het gezelschap voor het eerst wordt gedanst.

 

Ignite - Juanjo Arqués
Birmingham Royal Ballet Céline Gittens en Brandon Lawrence © Andrew Ross
Ignite - Juanjo Arqués
Birmingham Royal Ballet Céline Gittens en Brandon Lawrence © Andrew Ross
Ignite - Juanjo Arqués
Birmingham Royal Ballet Delia Mathews en Mathias Dingman © Andrew Ross
Ignite - Juanjo Arqués
Birmingham Royal Ballet Mathias Dingman © Andrew Ross
Kleines Requiem - Hans van Manen
Nederlands Dans Theater © Joris Jan Bos
Kleines Requiem - Hans van Manen
Nederlands Dans Theater © Joris Jan Bos
Kleines Requiem - Hans van Manen
Nederlands Dans Theater © Joris Jan Bos
Pas/Parts 2018 - William Forsythe
Boston Ballet Roddy Doble and Chyrstyn Fentroy
Pas/Parts 2018 - William Forsythe
Boston Ballet Isaac Akiba and Ji Young Chae
Pas/Parts 2018 - William Forsythe
Boston Ballet
Pas/Parts 2018 - William Forsythe
Boston Ballet

Forsythe 

Pas/Parts (1999) is een van de laatste grootschalige balletten die Forsythe in Parijs creëerde. In 2018 maakte hij een vrijwel volledig nieuwe versie voor Boston Ballet, omdat hij delen ‘onnodig modern’ achtte. Deze nieuwe versie van Pas/Parts 2018 is nu voor het eerst in Europa te zien bij Het Nationale Ballet. Trio’s, duetten en solo’s wisselen elkaar af. Typerend zijn de witte belichting op het eveneens witte decor en de elektronische muziek van Thom Willems die verwijst naar Renaissancemuziek. 

Van Manen

In 1996 zette meesterchoreograaf van eigen bodem, Hans van Manen, zijn Kleines Requiem op het derde en vierde stuk van Górecki's 'Kleines Requiem für eine Polka'. De muziek is duister, mysterieus. De toon van het stuk is zowel somber als troostend; thema’s als afscheid, de dood en eenzaamheid passeren de revue. Dansers rennen van de ene naar de andere kant van het toneel en terug, heen en weer. Er volgen enkele duetten, die dynamisch in elkaar overlopen, wat de choreografie een mild karakter geeft.  Decor en kostuums werden ontworpen door Van Manens vaste artistiek partner Keso Dekker. Het ballet, dat in 2015 voor het laatst bij het Nederlands Dans Theater te zien was, komt nu nieuw op het repertoire van Het Nationale Ballet.

Arqués

Sinds 2017 is Juanjo Arqués Young Creative Associate bij Het Nationale Ballet. Hij creëerde recent Homo Ludens voor het programma Made in Amsterdam (februari 2017) en Fingers in the air (2018) voor het programma In the Future van de Junior Company. Onlangs werd hij door het Duitse Tanz Magazine gekozen tot de meest veelbelovende choreograaf van 2017. William Turners beroemde schilderij 'The Burning of the Houses of Lords and Commons' vormt de inspiratiebron voor Ignite, het nieuwe werk van Juanjo Arqués, dat hij creëerde voor Het Nationale Ballet in coproductie met Birmingham Royal Ballet. Turner gebruikte briljante kleurvlakken en variabele atmosferische effecten die grenzen aan abstractie. Op vergelijkbare wijze laat Arqués zich verleiden tot het maken van een werk dat een verhaal vertelt door de zintuigen aan te spreken. De jonge Britse Kate Whitley, die afgelopen december de Critics’ Circle Music Award ontving als Emerging Talent, componeerde nieuwe muziek voor het ballet. Muziek als canvas voor de choreografie, met bewegingen als penselen in verschillende kleuren.

Pas/Parts 2018

Choreografie William Forsythe
Muziek Thom Willems – Pas/Parts
Licht- en decorontwerp William Forsythe
Kostuumontwerp Stephen Galloway

Kleines Requiem

Choreografie Hans van Manen
Muziek Henryk Mikolaj Górecki -
Kleines Requiem für eine
Polka, opus 66: Tranquillo;
Allegro – deciso assai;
Adagio cantabile
Decor- en kostuumontwerp Keso Dekker
Lichtontwerp Joop Caboort

Ignite

Choreografie Juanjo Arqués
Muziek Kate Whitley
Dramaturgie Fabienne Vegt
Decor- en kostuumontwerp Tatyana van Walsum
Lichtontwerp Bert Dalhuysen
In coproductie met Birmingham Royal Ballet

 

Het Balletorkest

onder leiding van Matthew Rowe

Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de balletgeschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. Naast dans- en educatieproducties concerteert het orkest ook op podia in en om Amsterdam, zoals op de Avond van de Balletmuziek in Carré, of op kleinere schaal bij De Hortus en museum de Hermitage.

    di 06 feb LA Times over Forsythes Pas/Parts

    ‘The dancers played the rhythm with their bodies, creating the illusion that we were not only watching them but also listening to them’

    di 06 feb de Volkskrant over Kleines Requiem (NDT)

    ‘De fantastisch gedanste herneming van Hans van Manens Kleines Requiem (1996) was een droomopening’

    do 14 mrt Ignite - The Times**** / The Guardian**** / Seeing Dance

    “Vibrant and engaging.” - The Times / “A splendid and resonant evening of dance.” - Guardian / “Intelligent choreography that’s full of interest.” - Seeing Dance

    do 14 mrt William Forsythe - New York Times 2019

    “In the early part of his career, as resident choreographer with the Stuttgart Ballet and then director of the Frankfurt Ballet, Mr. Forsythe created ballets that established him as a groundbreaking and often divisive experimental artist in a field that is by definition a historical genre.”

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven
garderobes