Het Nationale Ballet presenteert

Van Manen, Forsythe, Arqués

Drie generaties, drie premières

Aan het eind van het seizoen drie bijzondere premières van drie generaties choreografen. Een wereldpremière van Young Creative Associate Juanjo Arqués, een werk dat William Forsythe oorspronkelijk creëerde voor Ballet de l’Opera national de Paris, en van grootmeester Hans van Manen het Kleines Requiem.

Forsythe

Pas/Parts (1999) was een van de laatste grootschalige balletten die Forsythe in Parijs creëerde. In 2016 paste hij het ballet aan voor San Francisco Ballet, omdat hij delen ‘onnodig modern’ achtte. Typerend zijn de witte belichting op het eveneens witte decor en de elektronische muziek van Thom Willems die verwijst naar Renaissancemuziek. Trio’s, duetten en solo’s wisselen elkaar af.

 

Van Manen

In 1993 zette meesterchoreograaf van eigen bodem, Hans van Manen, zijn Kleines Requiem op het derde en vierde stuk van Górecki's Kleines Requiem für eine Polka. De muziek is duister, mysterieus. Dansers rennen van de ene naar de andere kant van het toneel en terug, heen en weer. Er volgen enkele duetten, die dynamisch in elkaar overlopen, wat de choreografie een mild karakter geeft. De toon van het stuk is zowel somber als troostend; thema’s als afscheid, de dood en eenzaamheid passeren de revue. Decor en kostuums werden ontworpen door Van Manens vaste artistiek partner Keso Dekker.

 

Arqués

Sinds 2017 is Arqués Young Creative Associate bij Het Nationale Ballet. Hij creëerde recent Homo Ludens voor het programma Made in Amsterdam (februari 2017) en Fingers in the air (2018) voor het programma In the Future van de Junior Company. Onlangs werd hij door het Duitse Tanz Magazine gekozen tot de meest veelbelovende choreograaf van 2017. William Turners beroemde schilderij The Burning of the Houses of Lords and Commons vormt de inspiratiebron voor Ignite, het nieuwe werk van Juanjo Arqués, dat hij creëerde voor Het Nationale Ballet in coproductie met Birmingham Royal Ballet. Turner gebruikte briljante kleurvlakken en variabele atmosferische effecten die grenzen aan abstractie. Op vergelijkbare wijze laat Arqués zich verleiden tot het maken van een werk dat een verhaal vertelt door de zintuigen aan te spreken. Muziek als canvas voor de choreografie, met bewegingen als penselen in verschillende kleuren.

 

Pas/Parts

Choreografie William Forsythe
Muziek Thom Willems – Pas/Parts
Licht- en decorontwerp William Forsythe
Kostuumontwerp Stephen Galloway

Kleines Requiem

Choreografie Hans van Manen
Muziek Henryk Mikolaj Górecki -
Kleines Requiem für eine
Polka, opus 66: Tranquillo;
Allegro – deciso assai;
Adagio cantabile

Decor- en kostuumontwerp Keso Dekker
Lichtontwerp Joop Caboort

Ignite

Choreografie Juanjo Arqués
Muziek Kate Whitley
Dramaturgie Fabienne Vegt
Decor- en kostuumontwerp Tatyana van Walsum
Lichtontwerp Bert Dalhuysen
In coproductie met Birmingham Royal Ballet

Het Balletorkest
o.l.v. Matthew Rowe

Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de balletgeschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. Naast dans- en educatieproducties concerteert het orkest ook op podia in en om Amsterdam, zoals op de Avond van de Balletmuziek in Carré, of op kleinere schaal bij De Hortus en museum de Hermitage.

    di 06 feb LA Times over Forsythes Pas/Parts

    ‘The dancers played the rhythm with their bodies, creating the illusion that we were not only watching them but also listening to them’

    di 06 feb de Volkskrant over Kleines Requiem (NDT)

    ‘De fantastisch gedanste herneming van Hans van Manens Kleines Requiem (1996) was een droomopening’

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven
garderobes