De Nationale Opera presenteert

aus LICHT Karlheinz Stockhausen (1928-2007)

Start verkoop 01 sep 12:00

Een productie van Holland Festival, De Nationale Opera, het Koninklijk Conservatorium Den Haag i.s.m de Stockhausen Stiftung für Musik

Venster op het muzikale universum van Karlheinz Stockhausen

Van Karlheinz Stockhausen

Taal Duits

Boventitels Nederlands en Engels

Wat doen wij mensen op aarde? Het antwoord van Karlheinz Stockhausen op deze vraag bestaat uit LICHT, een cyclus van maar liefst zeven opera’s. Aus LICHT is een selectie van unieke scènes hieruit die wordt gepresenteerd in drie opeenvolgende voorstellingen in de Gashouder, Westergasfabriek, Amsterdam.

In de operacyclus LICHT geeft Karlheinz Stockhausen zijn visie op de rol van de mensheid in een muzikale schepping en doet daarin een beroep op het hoogste wat podiumkunst kan bieden. Musici en middelen om zijn verhaal vertellen, brengt hij tot het uiterste. Karlheinz Stockhausen wist als een van de eersten het maken van elektronische muziek tot kunst te verheffen.

 

Omvattende lezing

Aus LICHT is een selectie van scènes uit deze zeven opera’s, waarbij onder meer Kathinka Pasveer, die de muzikale leiding heeft, nauw betrokken is geweest. De selectie wordt gepresenteerd in drie opeenvolgende voorstellingen en is als zodanig de eerste omvattende lezing op LICHT van Karlheinz Stockhausen.

Aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag is een speciale tweejarige master opgericht voor een selecte groep studenten, die zich uitsluitend richt op aus LICHT.

Speciale website

Voor aus LICHT is een speciale website gelanceerd, waar u alles kunt vinden over dit unieke project. Hier vindt u niet alleen praktische informatie over de productie en de randprogrammering, maar ook verdieping en achtergronden.

auslicht.com

Deel 1
31 mei, 4 juni, 8 juni 2019

Michael

De eerste van drie voorstellingen staat geheel in het teken van Michael, de belichaming van het goede en goddelijke in de operacyclus LICHT.

Zijn muzikale DNA bestaat uit een formule van dertien tonen, eentje meer dan de twaalf witte en zwarte toetsen van de piano die het octaaf rijk is. In twee complete scènes uit de opera DONNERSTAG toont Stockhausen de jeugd van Michael met een geesteszieke moeder en een vader die niet opgewassen is tegen het leven.

In MICHAELS REISE UM DIE ERDE bereist Michael de aarde om na te zijn bespot en gehoond zijn geliefde Eva te ontmoeten. Zij verlaten de aarde voor een kosmische reis waarin ze zich muzikaal verenigen.

Het publiek is opgenomen in een muzikaal universum waarin onzichtbare koren de ruimte vullen. De scènes worden voorafgegaan door DONNERSTAGS GRUSS, een korte ouverture die vooruitblikt. Na afloop klinkt het ABSCHIED gespeeld door vijf trompetten in een ruimtelijke opstelling.

Het eerste deel is de meest scenische en verhalende van deze trilogie, die naarmate Stockhausen verder componeerde aan LICHT steeds ritueler van karakter zal blijken.

Deel 2
1, 5, 9 juni 2019

LUCIFER EN EVA

Lucifers muzikale DNA vertoont met een formel van slechts elf tonen een duidelijk tekort. Dit drijft hem om vervulling te zoeken in zijn strijd met Michael. Of zich met Eva te verenigen wier formel van twaalf tonen de ideale menselijke genen omvat.

Dit deel opent met scènes uit SAMSTAG, de dag gedomineerd door Lucifer als derde hoofdrolspeler. Na een fanfare speelt zich een vreemd ritueel af in KATHINKA’S GESANG. Daarna verandert de sfeer totaal en is het podium aan Eva met drie scènes uit MONTAG.

Deel 3
2, 6, 10 juni 12.30 uur

SAMENWERKING EN HET OPENEN VAN DE RUIMTE

Karlheinz Stockhausen wist als een van de eersten het maken van elektronische muziek tot kunst te verheffen. Scènes uit FREITAG zijn ook onderdeel van het programma, zij het alleen via luidsprekers te beluisteren. De componist als het ware vol op het orgel, onzichtbaar maar alomtegenwoordig.

Het conflict tussen Michael en Lucifer krijgt zijn ontknoping in INVASION-EXPLOSION. In een overweldigende elektronische klankwereld met reminiscenties aan Stockhausens eigen beleving van de Tweede Wereld-oorlog, bevechten twee legers elkaar in de publieke ruimte. Het leger van Lucifer zegeviert en een dodelijk getroffen Michael eindigt in de armen van Eva voor een ingetogen PIETÁ.

MITTWOCH is de opera uit LICHT waarin de drie hoofdrolspelers het podium delen en uiteindelijk tot elkaar komen. In WELT-PARLAMENT worden ruzies beslecht en visioenen geschapen voor kosmische samenwerking.

Instrumentalisten komen auditeren voor een hemels orkest in ORCHESTER-FINALISTEN. Vier strijkers kiezen daarna daadwerkelijk het luchtruim wanneer ze ieder plaatsnemen in hun eigen helikopter. Het publiek in de Gashouder neemt via straalverbindingen kennis van het
HELIKOPTER STREICHQUARTETT.

Deel 3 eindigt met ENGELPROZESSIONEN, één van de twee scènes uit SONNTAG, het sluitstuk in de cyclus LICHT.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding
Kathinka Pasveer
Mis-en-espace
Pierre Audi
Decor en licht
Urs Schönebaum
Kostuum
Wojciech Dziedzic
Video
Chris Kondek
Curator
Renee Jonker
Dramaturgie
Suzanne Stephens-Janning
Christiano Melli
Klaus Bertisch
Dirigenten
Adrian Heger
Wilma ten Wolde (Nationaal Kinderkoor)
Daniel Reuss (Cappella Amsterdam)
Artistiek producent/coördinator
Sigi Giesler
Koor
Nederlands Kamerkoor
Cappella Amsterdam
Nationaal Kinderkoor/Nationaal Vrouwen Jeugdkoor/Nationaal Gemengd Jeugdkoor
Solisten, instrumentale solisten
studenten master aus LICHT Koninklijk Conservatorium Den Haag

Een productie van Holland Festival, De Nationale Opera, het Koninklijk Conservatorium Den Haag i.s.m de Stockhausen Stiftung für Musik