De Nationale Opera presenteert

Les contes d’Hoffmann Jacques Offenbach (1819-1880)

Deze productie was te zien in juni 2018

Dronkemansroes van een dichter

Tijdsduur 3:40

Pauzes 2

Van Jacques Offenbach

Taal Frans

Boventitels Nederlands en Engels

Les contes d’Hoffmann is een ‘opéra fantastique’ waarin de romantische dichter Hoffmann in een dronkemansroes de belangrijke vrouwen uit zijn leven bovenhaalt. Werkelijkheid en fantasie lopen in dit meesterwerk in elkaar over.

Les contes d’Hoffmann stond al lang op het verlanglijstje van De Nationale Opera. De titelrol vereist een tenor van uitzonderlijke klasse, die gevonden is in de persoon van John Osborn. Deze opera biedt de zeldzame kans om meerdere ‘leading ladies’ in één productie te presenteren. Een zeer populair gedeelte in Les contes d’Hoffmann is ‘Belle nuit, ô nuit d’amour’, het sensuele duet dat de dames Nicklausse en Giulietta in een Venetiaanse gondel zingen. Vele jaren na Offenbachs dood zijn er nieuwe delen van de partituur ontdekt, die de mogelijkheid bieden keuzes te maken.

Van ontwerp tot imposant decor

Het verhaal

Qua genre is Les contes d’Hoffmann een ‘opéra comique’, dat wil zeggen dat er naast overwegend gezongen teksten ook wordt gesproken. De Nationale Opera maakt op basis van de beschikbare middelen een eigen versie.

Het verhaal

Over deze productie

Carlo Rizzi leidt het Rotterdams Philharmonisch Orkest. John Osborn (meest recent Arnold Melcthal Guillaume Tell en titelrol Benvenuto Cellini) is Hoffmann. Met verlangen hebben velen uitgekeken naar het DNO-debuut van Erwin Schrott, die de ‘Vier booswichten’ vertolkt. Olympia, Antonia en Giulietta worden in onze versie van Les contes d’Hoffmann door drie verschillende sopranen gezongen.

Na zijn debuut aan het Münchner Akademietheater (Die sieben Todsünden, 2006) maakte de jonge Duitse regisseur Tobias Kratzer een indrukwekkende carrière, met hoogtepunten als Rigoletto (Graz), Così fan tutte (Bayerische Staatsoper), Der Rosenkavalier en Tannhäuser (Bremen), Die Csárdásfurstin (Klagenfurt) en Die Meistersinger von Nürnberg (Karlsruhe). In 2019 volgt een nieuwe Tannhäuser in Bayreuth.

Holland Festival productie

    di 05 jun Les contes d'Hoffmann - de Volkskrant

    'Een parade van gouden stemmen'

    di 05 jun Les contes d'Hoffmann - Theaterkrant

    'Dankzij de uitstekende solisten en de focus fascineert deze productie moeiteloos van begin tot eind'

    di 05 jun Les contes d'Hoffmann - Trouw

    'Fabelachtige stemmen'

    di 05 jun Les contes d'Hoffmann - NRC

    'Diepe bas Erwin Schrott kruipt met hoor- en zichtbaar genoegen in griezelrollen als die van Lindorf, Docteur Miracle en Capitaine Dapertutto.'

Podcast

door Hein van Eekert

Tobias Kratzer

Regisseur

De Duitse regisseur TOBIAS KRATZER studeerde kunstgeschiedenis en filosofie in München en Bern en regie aan de Theaterakademie August Everding in München. Hij won in 2008 samen met ontwerper Rainer Sellmaier de Wettbewerb für Opernregie und Bühnenbild ‘Ring Award’ in Graz en werd genomineerd voor een International Opera Award 2018, de Oostenrijkse Opernregiepreis, de Duitse Faust-theaterprijs en de titel ‘beste regisseur’ door vakblad Opernwelt.

CARLO RIZZI

Dirigent

Carlo Rizzi is vaste gastdirigent bij ’s werelds grootste operahuizen en festivals, waaronder Metropolitan Opera New York, Teatro alla Scala Milano en The Royal Opera House London. In 2015 is hij benoemd tot dirigent laureaat van de Welsh National Opera.

 

Het orkest

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest, dat tot de wereldtop behoort, onderscheidt zich door de intensiteit van zijn concerten, de kleurrijke klank en de gedurfde manier waarop het zijn publiek benadert. Het Rotterdams Philharmonisch werd opgericht in 1918. Chef-dirigent is Yannick Nézet-Séguin. Recente DNO-producties: Death in Venice, Faust, Benvenuto Cellini en Prins Igor

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Carlo Rizzi
Regie 
Tobias Kratzer
Decor en kostuums 
Rainer Sellmaier
Licht 
Bernd Purkrabek
Dramaturgie 
Klaus Bertisch
Orkest 
Rotterdams Philharmonisch Orkest
Koor 
Koor van De Nationale Opera
Instudering 
Ching-Lien Wu
Olympia 
Nina Minasyan
Antonia 
Ermonela Jaho
Giulietta 
Christine Rice
La Muse 
Irene Roberts
La Voix de la Tombe 
Eva Kroon
Hoffmann 
John Osborn
Lindorf/Coppelius/Le docteur Miracle/Le capitaine Dapertutto 
Erwin Schrott
Spalanzani 
Rodolphe Briand
Crespel/Maître Luther 
Paul Gay
Peter Schlémil 
François Lis
Andrès/Cochenille/Frantz/Pittichinaccio 
Sunnyboy Dladla
Nathanaël 
Mark Omvlee
Hermann 
Frederik Bergman
Wilhelm 
Alexander de Jong - in het kader van DNO talent
Le capitaine des Sbires 
Peter Arink

Inleidingen

Drie kwartier voorafgaand aan de voorstelling is er een inleiding. Zo krijgt u meer achtergrondinformatie over de productie die u gaat zien. De inleidingen van Nationale Opera & Ballet zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag. De inleidingen worden gegeven in de inleidingenruimte. De toegang tot deze ruimte bevindt zich tussen de even en oneven garderobe.

Signeeractie

Na afloop van de matinéevoorstelling van zondag 24 juni vindt er direct na afloop van de voorstelling een signeersessie plaats met: John Osborn (Hoffmann).
Signeeracties zijn alleen toegankelijk voor bezoekers met een kaart voor de voorstelling van die dag. 

LES CONTES D'HOFFMANN, Opéra in five acts by Jacques Offenbach.
Libretto by Jules Barbier
Based on the play by Jules Barbier and Michel Carré
Edited by Michael Kaye and Jean-Christophe Keck
© SCHOTT MUSIC, Mainz, Germany

    di 07 feb Trouw over John Osborn in Benvenuto Cellini, 2015

    ‘Fraai van toon en frasering met geen enkele moeite in de hoogte en een fantastische adembeheersing.’

    di 07 feb Place de l’Opéra John Osborn Guillaume Tell, 2013

    ‘Het was nog fraaier, nog verfijnder, nog indrukwekkender dan tijdens zijn vorige optredens. Zijn stem lijkt voller en rijker te zijn geworden en het vocale hooggebergte – zijn thuis – weet hij met nog meer gemak en overtuiging te beklimmen.'