Other Dances

Credits
Credits

The Chairman Dances
The Chairman Dances is het tweede werk dat Ted Brandsen maakte op het gelijknamige muziekstuk van de Amerikaanse componist John Adams, nadat hij de muziek in 1998 al gebruikte voor een gelegenheidswerk voor West Australian Ballet. Dat de compositie – oorspronkelijk een onderdeel van Adams’ opera Nixon in China – hem meer dan vijfentwintig later nog altijd aanspreekt, komt volgens Brandsen onder meer door ‘de enorme vaart die erin zit’.
Artistieke team The Chairman Dances

Trio Kagel
“Heel intuïtief.” Zo maakt topchoreograaf Alexei Ratmansky naar eigen zeggen de keuzes die aan de basis van een nieuw werk liggen. “Voor mijn creatie voor Other Dances wist ik met welke dansers ik wilde werken en ik wist dat het een kort werk zou worden. Daarna begint dan de zoektocht naar de juiste muziek en daarbij moet als het ware een klik ontstaan.”
Artistieke team Trio Kagel

Solo
Een meesterwerk in zeven minuten – dat is Hans van Manens Solo. Van Manen creëerde de choreografie in 1997 voor drie dansers van NDT 2, de juniorengroep van Nederlands Dans Theater. Voor drie dansers omdat, zo verklaarde de choreograaf destijds, Bachs Vioolpartita vanwege haar moordende tempo niet door één mens te dansen is.
Artistieke team Solo

Other Dances
De Amerikaanse choreograaf Jerome Robbins (1918-1998) was even succesvol en gevierd in de balletwereld als op Broadway (met onder meer twee Oscars voor West Side Story tot gevolg). In 1976 creëerde hij Other Dances voor een benefietgala voor de The New York Public Library for the Performing Arts. Hij koos daarbij voor twee Russische balletsterren die hij zeer bewonderde: Natalia Makarova en Mikhail Baryshnikov, die in respectievelijk 1970 en 1974 tijdens een tournee van het Kirov Ballet (nu Marijinski Ballet) waren overgelopen naar het Westen.
Artistieke team Other Dances
The Four Seasons
Voor zijn meesterwerk The Four Seasons – een coproductie van het Semperoper Ballett in Dresden en Het Nationale Ballet – liet de Britse choreograaf David Dawson zich inspireren door Max Richters sferische hercompositie van Vivaldi’s De vier jaargetijden, en door gedichten van Nayyirah Waheed. Het resultaat is een wervelend ballet van een, aldus een recensent, sublieme schoonheid, waarin Dawson alle elementen van zijn unieke kunstenaarschap samenbalt: lyriek, emotie en een streven naar het extatische, in combinatie met een bewegingstaal die vaak grenst aan het fysiek onmogelijke.