Speeldata

27 jan-18 feb 2024

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Duur

2:40, incl. 1 pauze

Tickets

Vanaf € 30

La traviata

Hartverscheurend verhaal van een ‘material girl’

Met La traviata vertelde Giuseppe Verdi niet alleen het verhaal van een terminaal zieke courtisane. Hij confronteerde zijn tijdgenoten tevens met hun eigen hypocriete moraal. In haar indringende productie doet de Duitse regisseur Tatjana Gürbaca hetzelfde.

Foto: Marta Syrko

Hartverscheurend verhaal van een 'material girl'

Met de in 1848 verschenen roman La dame aux camélias van Alexandre Dumas koos Verdi voor het eerst een eigentijds gegeven als basis voor een van zijn opera’s – Marie Duplessis, de Parijse courtisane die model stond voor de titelpartij was in 1847 gestorven. Ze was een cultfiguur, belichaamde succes en glamour, maar kwam op tragische wijze aan haar eind. 

 

Indringende productie

Met haar scherpe regie van La traviata maakte Tatjana Gürbaca, een van de spannendste operaregisseurs van vandaag, in 2021 haar DNO-debuut. In haar lezing raakt Violetta Valéry, aanvankelijk een zorgeloze material girl, steeds verder verstrikt in het kapitalistische systeem dat haar uiteindelijk vermorzelt. Gürbaca ontdoet de opera van alle onnodige versiering en legt tegen de achtergrond van een minimalistisch decor de onverbiddelijke hardheid van de condition humaine bloot. Het koor regisseert ze tot in de puntjes. “De koorleden lijken individueel en collectief bereid alles te doen voor regisseur Tatjana Gürbaca”, schreef Theaterkrant daarover.

 

Vocale topbezetting

De rol van Violetta Valéry vereist een uitzonderlijk veelzijdige zangeres en actrice. Niet voor niets wordt weleens beweerd dat de ideale vocale bezetting van de rol eigenlijk drie verschillende sopranen vereist, een voor iedere akte. Bij de Roemeense sopraan Adela Zaharia, die bij DNO eerder een gloedvolle Donna Anna in Don Giovanni vertolkte, is de rol zowel vocaal als theatraal in de juiste handen. 

De Oekraïense tenor Bogdan Volkov en de Armeense tenor Liparit Avetisyan vertolken afwisselend de rol van Violetta’s geliefde Alfredo Germont. Het trio van hoofdrollen wordt gecompleteerd door Verdi veteraan George Petean als Giorgio Germont. De muzikale leiding is opnieuw in handen van de energieke, passievolle Italiaanse dirigent Andrea Battistoni, die ditmaal de leiding heeft over het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Start kaartverkoop

De losse kaartverkoop voor La traviata start op 24 augustus 2023 om 12.00 uur. Wilt u zeker zijn dat u dit moment niet mist? Meld u dan aan voor de ticket alert en we sturen u een reminder zodra de kaartverkoop start.

Voorstellingsinformatie

Opera in drie bedrijven
Gezongen in het Italiaans

Libretto  Francesco Maria Piave
Muzikale leiding  Andrea Battistoni

Regie  Tatjana Gürbaca
Decor  Henrik Ahr
Kostuums  Barbara Drosihn
Licht Stefan  Bolliger
Dramaturgie  Bettina Auer

Violetta Valéry  Adela Zaharia
Alfredo Germont  Bogdan Volkov , Liparit Avetisyan
Giorgio Germont  George Petean
Marchese d’Obigny  Michael Wilmering
Barone Douphol  Roger Smeets
Annina  Inna Demenkova

Koor van De Nationale Opera
Instudering  Edward Ananian-Cooper

Rotterdams Philharmonisch Orkest 

Originele productie van Den Norske Opera (Oslo)

Gürbaca legt de hardheid van de condition humaine bloot

Bestel kaarten

De losse kaartverkoop start op 24 augustus 2023 om 12.00 uur.

Tickets worden geladen...
La traviata (2021) | Foto: Monika Rittershaus
La traviata (2021) | Foto: Monika Rittershaus
La traviata (2021) | Foto: Monika Rittershaus
La traviata (2021) | Foto: Monika Rittershaus
La traviata (2021) | Foto: Monika Rittershaus
La traviata (2021) | Foto: Monika Rittershaus
La traviata (2021) | Foto: Monika Rittershaus
La traviata (2021) | Foto: Monika Rittershaus
Rotterdams Philharmonisch Orkest

Rotterdams Philharmonisch Orkest

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest, opgericht in 1918, staat wereldwijd bekend om de intensiteit van zijn concerten. Onder leiding van chef-dirigent Lahav Shani wordt het Rotterdams Philharmonisch Orkest geroemd om zijn kleurrijke klank. Shani’s voorganger Yannick Nézet-Séguin is eredirigent van het orkest. In het seizoen 2022/2023 speelde het orkest Messa da Requiem bij De Nationale Opera. Dit seizoen zal het orkest onder leiding van Andrea Battistoni La traviata verklanken.

Lovende reacties
in de media
5 december

Deze voorstelling van een van de populairste opera’s is verrassend, origineel, gedurfd en indringend.

6 december

De visie van Gürbaca is helder. Violetta is een geëmancipeerde, tragische heldin – slachtoffer van een materialistische (mannen)wereld vol opportunisten en burgermansmoraal.

12 mei

Zijn [Battistoni’s] traviata is aangrijpend, hartroerend en wordt voortgestuwd door een lichtvoetige, pressende ritmiek.

anderen bekeken ook

NIEUWE
PRODUCTIE
VOOR DNO

Campagnebeeld van de opera met mensen onder water
Opera
Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny
6-27 sep 2023 | 7 voorstellingen
Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Een plek waar alles mag – zolang er maar betaald wordt. Dat is de nieuwe stad Mahagonny...

info & tickets

REPRISE

Die Zauberflöte
Opera
Die Zauberflöte
1-28 dec 2023 | 10 voorstellingen
Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Simon McBurney’s enscenering van Die Zauberflöte wordt wereldwijd geprezen als een van de...

info & tickets

NIEUWE
PRODUCTIE

Roberto Devereux
Opera
Roberto Devereux
18 apr-6 mei 2024 | 7 performances
Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Het verhaal over de liefde tussen koningin Elizabeth I en Robert Devereux, de graaf van...

info & tickets
Visual online

opera & ballet online

Nooit genoeg van opera? Ontdek meer dan 2.584 uur aan:

  • aria's en operafragmenten
  • achter de schermen video's
  • interviews & artikelen