Speeldata

27 jan-18 feb 2024

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Duur

2:40, incl. 1 pauze

Tickets

nvt

La traviata campagnebeeld

Hartverscheurend verhaal van een ‘material girl’

Met La traviata vertelde Giuseppe Verdi niet alleen het verhaal van een terminaal zieke courtisane. Hij confronteerde zijn tijdgenoten tevens met hun eigen hypocriete moraal. In haar indringende productie doet de Duitse regisseur Tatjana Gürbaca hetzelfde.

Foto: Marta Syrko

Hartverscheurend verhaal van een 'material girl'

Met de in 1848 verschenen roman La dame aux camélias van Alexandre Dumas koos Verdi voor het eerst een eigentijds gegeven als basis voor een van zijn opera’s – Marie Duplessis, de Parijse courtisane die model stond voor de titelpartij was in 1847 gestorven. Ze was een cultfiguur, belichaamde succes en glamour, maar kwam op tragische wijze aan haar eind. 

 

Indringende productie

Met haar scherpe regie van La traviata maakte Tatjana Gürbaca, een van de spannendste operaregisseurs van vandaag, in 2021 haar DNO-debuut. In haar lezing raakt Violetta Valéry, aanvankelijk een zorgeloze material girl, steeds verder verstrikt in het kapitalistische systeem dat haar uiteindelijk vermorzelt. Gürbaca ontdoet de opera van alle onnodige versiering en legt tegen de achtergrond van een minimalistisch decor de onverbiddelijke hardheid van de condition humaine bloot. Het Koor van DNO regisseert ze tot in de puntjes. “De koorleden lijken individueel en collectief bereid alles te doen voor regisseur Tatjana Gürbaca”, schreef Theaterkrant daarover.

 

Vocale topbezetting

De rol van Violetta Valéry in La traviata vereist een uitzonderlijk veelzijdige zangeres en actrice. Niet voor niets wordt weleens beweerd dat de ideale vocale bezetting van de rol eigenlijk drie verschillende sopranen vereist, een voor iedere akte. Bij de Roemeense sopraan Adela Zaharia, die bij DNO eerder een gloedvolle Donna Anna in Don Giovanni vertolkte, is de rol zowel vocaal als theatraal in de juiste handen. 

De Oekraïense tenor Bogdan Volkov en de Armeense tenor Liparit Avetisyan vertolken afwisselend de rol van Violetta’s geliefde Alfredo Germont. Het trio van hoofdrollen wordt gecompleteerd door Verdi veteraan George Petean als Giorgio Germont. De muzikale leiding is opnieuw in handen van de energieke, passievolle Italiaanse dirigent Andrea Battistoni, die ditmaal de leiding heeft over het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Voorstellingsinformatie

Opera in drie bedrijven
Gezongen in het Italiaans

Libretto  Francesco Maria Piave
Muzikale leiding  Andrea Battistoni

Regie  Tatjana Gürbaca
Decor  Henrik Ahr
Kostuums  Barbara Drosihn
Licht  Stefan Bolliger
Dramaturgie  Bettina Auer
Instudering regie  Meisje Barbara Hummel

Violetta Valéry  Adela Zaharia
Alfredo Germont 
Bogdan Volkov (27 en 31 jan, 3 en 6 feb),
Liparit Avetisyan (9, 12, 15, 18 feb)
Giorgio Germont  George Petean
Flora Bervoix  Martina Myskohlid*, Maya Gour (9 feb)
Gastone  Salvador Villanueva
Barone Douphol  Roger Smeets
Marchese d’Obigny  Michael Wilmering
Annina  Inna Demenkova
Giuseppe Dimo Georgiev
Dottore Grenvil Bart Driessen
Un domestico di Flora Sander Heutinck
Un Commissionario Christiaan Peters

* De Nationale Opera Studio

Koor van De Nationale Opera
Instudering  Edward Ananian-Cooper

Rotterdams Philharmonisch Orkest 

Originele productie van Den Norske Opera (Oslo)

Online programmaboek

Naast het gedrukte programmaboek bieden wij ook online programma-informatie aan bij deze voorstelling. In het online programmaboek krijgt u een kijkje achter de schermen door middel van verdiepende verhalen, artikelen en interviews met de makers en cast.

5 redenen om uit te kijken naar ... La traviata

Teaser La traviata

La traviata scènebeeld uit 2021
La traviata
Scènebeelden La traviata - DNO (2024) | Foto's: Ben van Duin
Moeder en kind
Violetta Valéry  (Adela Zaharia) op de voorgrond
Behangen met bloemen
Met het gezin aan tafel
Feestje waar gedanst wordt
Scène
Scènes uit La traviata - DNO (2021) | Foto's: Monika Rittershaus
Scène
Scène
Scène

Gürbaca legt de hardheid van de condition humaine bloot

Rotterdams Philharmonisch Orkest

Rotterdams Philharmonisch Orkest

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest, opgericht in 1918, staat wereldwijd bekend om de intensiteit van zijn concerten. Onder leiding van chef-dirigent Lahav Shani wordt het Rotterdams Philharmonisch Orkest geroemd om zijn kleurrijke klank. Shani’s voorganger Yannick Nézet-Séguin is eredirigent van het orkest. In het seizoen 2022/2023 speelde het orkest Messa da Requiem bij De Nationale Opera. Dit seizoen zal het orkest onder leiding van Andrea Battistoni La traviata verklanken.

Repetitiebeeld La traviata
Repetitiebeelden La traviata (2024) | Foto's: Ben van Duin
De groep
Drama
Getrouwtrek
La traviata
In gedachten verzonken
La traviata

Podcast - La traviata

in de media
Recensies

Verdi’s ‘La traviata’ bij De Nationale Opera: kippenvel en ‘brava!’-geroep - [...] sopraan Adela Zaharia is in haar eentje al reden genoeg een kaartje te kopen voor deze herneming. Een geweldig warme klank, ..., met indrukwekkend dun fluisterend vibrato op de meest intieme momenten. Het publiek sloot haar volledig in de armen.

28 januari

‘La traviata’ is erg de moeite waard, vooral door het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de weergaloos zingende Adela Zaharia - [...] onder leiding van Andrea Battistoni, die de strijkers verleidt tot grote sensitiviteit, houtblazers gloedvol uitlicht en de zangers – op een enkele te jachtige passage na – op de voet volgt.

28 januari

Fenomenale Adela Zaharia doet de opera schudden op zijn grondvesten - [...] Daarbij komt een onovertroffen inlevingsvermogen dat je als luisteraar van begin tot eind meesleept: zij zingt niet de rol van Violetta, zij is Violetta.

1 februari

Van ontroerende simpele melodielijnen tot walsende koortsachtige massa scenes, La traviata heeft het allemaal. 

29 januari

Partners De Nationale Opera Studio