La traviata - 5 redenen
Foto: Marta Syrko

5 redenen om uit te kijken naar ... La traviata

20 november 2023

1. EEN VAN VERDI’S GELIEFDSTE TOPWERKEN

Giuseppe Verdi (1813-1901) is een van de grootste Italiaanse componisten in de operageschiedenis. Verdi was boven alles een operacomponist, met een weergaloos vermogen om personages, situaties en onderlinge relaties te tekenen in muziek die naar de keel grijpt. Zijn internationale doorbraak beleefde hij in 1842 met zijn opera Nabucco, waarna een uiterst productieve periode volgde met het succestrio Rigoletto (1852), Il trovatore (1853) en La traviata (1853). Ook in zijn latere jaren bleef Verdi opera’s componeren, zoals Aida (1871), Otello (1887) en zijn zwanenzang Falstaff (1893), zij het met een minder koortsachtige productiviteit.

2. VERDI'S MEEST ACTUELE OPERA 

Verdi maakte met La traviata (1853) bovenal een actuele opera over zijn eigen tijd; de historische courtisane Marie Duplessis, een belangrijke inspiratiebron voor het personage van Violetta Valéry, was nog maar zes jaar daarvoor overleden. Ook horen we in Verdi’s opera veelvuldig het walsritme terugkeren, een muzieksoort die destijds zeer populair was. Het was bovendien Verdi’s wens dat de decors en kostuums volledig eigentijds zouden zijn, zodat het publiek zichzelf ondubbelzinnig weerspiegeld zou zien op het podium. Dat laatste kreeg de componist, die al vaker problemen had gehad met censuur, niet voor elkaar. De handeling, en daarmee ook de decors en kostuums, moest verplaatst worden naar de 18de eeuw, om het geheel minder explosief te maken.

3. DOORDRINGENDE REGIE VAN TATJANA GÜRBACA

In het hart van de coronapandemie, in december 2021, presenteerde De Nationale Opera de doordringende productie van de Duitse regisseur Tatjana Gürbaca voor het eerst. In haar lezing raakt Violetta Valéry, aanvankelijk een zorgeloze material girl, steeds verder verstrikt in het kapitalistische systeem dat haar uiteindelijk vermorzelt. Verwacht geen hoepelrok of pruikentooi. De spiegel die Gürbaca haar publiek in de geest van Verdi’s intenties voorhoudt, is actueel, aangrijpend en soms bijzonder hard.

4.  ANDREA BATTISTONI EN HET ROTTERDAMS PHILHARMONISCH ORKEST

Net als in december 2021 heeft de Italiaanse dirigent Andrea Battistoni wederom de muzikale leiding over La traviata. Zijn interpretatie kon destijds op lovende recensies rekenen: “Battistoni’s Traviata is aangrijpend, hartroerend en wordt voortgestuwd door een lichtvoetige, pressende ritmiek”, oordeelde de Volkskrant. Anders dan in 2021, toen hij de leiding had over het Nederlands Philharmonisch Orkest, dirigeert Battistoni ditmaal het onvolprezen Rotterdams Philharmonisch Orkest.

5.  ABSOLUTE VOCALE TOP

De rol van Violetta Valéry in La traviata vereist een uitzonderlijk veelzijdige zangeres en actrice. Niet voor niets wordt weleens beweerd dat de ideale vocale bezetting van de rol eigenlijk drie verschillende sopranen vereist, een voor iedere akte. Bij de Roemeense sopraan Adela Zaharia, die bij DNO eerder een gloedvolle Donna Anna in Don Giovanni vertolkte, is de rol zowel vocaal als theatraal in de juiste handen. De Oekraïense tenor Bogdan Volkov en de Armeense tenor Liparit Avetisyan vertolken afwisselend de rol van Violetta’s geliefde Alfredo Germont. Het trio van hoofdrollen wordt gecompleteerd door Verdi-veteraan George Petean als Giorgio Germont.
 

  • La traviata is van 27 januari tot en met 18 februari te zien bij De Nationale Opera in Nationale Opera & Ballet