Speeldata

5-25 mei 2022

Locatie

Tournee, Nederland

Duur

1:50, incl. 1 pauze

Tickets

Niet beschikbaar

Shooting Stars

Schitterende creaties

Elk jaar worden uit meer dan 700 aanmeldingen van over de hele wereld de meest getalenteerde jonge balletdansers geselecteerd voor de Junior Company van Het Nationale Ballet. Dit seizoen reist het ensemble langs de Nederlandse theaters met Shooting Stars, een programma dat de grenzen van het klassieke ballet opzoekt en spannende, eigentijdse choreografieën voor én door jonge talenten presenteert.

Schitterende creaties

Jong danstalent in the picture

In the Future, dat al in 1986 door Hans van Manen voor het jonge Scapino Ballet Rotterdam werd gecreëerd, is op het lijf van de Junior Company geschreven. Op de pulserende, jazzy muziek van het album Music for “The Knee Plays” van David Byrne laten deze jonge danstalenten, in de tweekleurige kostuums van Keso Dekkers, een subliem spel van kleuren en lichamen zien.

 

Grensverleggend 

Daarnaast presenteert Shooting Stars maar liefst vier wereldpremières van veelbelovende choreografen.

Milena Sidorova
Young Creative Associate Milena Sidorova richt zich in haar nieuwste werk op de transitie die velen beschouwen als de belangrijkste die een persoon in zijn leven doormaakt: het vormen van je identiteit als jongvolwassene. De periode waarin het vooraf uitgestippelde pad eindigt en het onafhankelijke leven je verder kneedt tot de persoon die je uiteindelijk zal worden. Waarin iedere keuze die je maakt bijdraagt aan de invulling van deze identiteit en de klasgenoten met wie je jarenlang een hechte band onderhield, plotseling een andere richting inslaan. En bovendien de persoonlijke ontwikkeling die de dansers van de Junior Company op dit moment doormaken. Met deze jonge artiesten in gedachten maakte Sidorova, op de speelse muziek van Bobby McFerrin en Caroline Shaw, een choreografie over volwassen worden en het vormen van je identiteit. Het resultaat is een werk dat zowel deze periode als de nostalgie naar deze tijd verbeeldt en de eigen ervaringen van dansers en publiek laat weerklinken.

Marta Reig Torres
Na een carrière als ballerina en contemporary danseres en met verschillende succesvolle choreografieën op haar naam, keert de Spaanse Marta Reig Torres dit seizoen als choreograaf terug naar de plek waar haar danscarrière in 1988 begon: Het Nationale Ballet. Wat ze meebrengt, zijn haar kennis en ervaring als danseres binnen verschillende dansstromingen en een methodologie die het lichaam als vertrekpunt neemt. Vanuit deze methodologie neemt Reig Torres in haar nieuwste werk The Sublimeness of NoBody de Junior Company mee op een zoektocht naar de essentie van ons menszijn en wat ons als mensen verbindt. Op de muziek van Max Richter en Mika Vainio, daagt ze dansers en publiek uit om volledig in het moment te leven en de connectie met hun eigen innerlijk te (her)vinden, om zo de onvoorspelbaarheid van een continu transformerende wereld te kunnen overstijgen.

Zoë Greten
De negentienjarige Zoë Greten trok haar eerste balletschoenen aan op 2-jarige leeftijd. Nu, 17 jaar later, studeert ze niet alleen aan de Nationale Balletacademie als danseres, maar test ze ook haar capaciteiten als choreograaf uit. Toen ze tijdens haar opleiding werd gevraagd om deel te nemen aan de Choreographic Academy, betrof dit een moeilijke keuze voor Greten: wat zou dit betekenen voor haar verdere loopbaan in de danswereld? Het antwoord daarop weet ze nog niet, maar een choreografie voor de Junior Company is alvast een mooie eerste stap.

Op muziek van Jóhann Jóhannsson en David Buckley zoekt Zoë de moeilijkheid van keuzes op. In welke mate word je misleid door anderen bij het maken van keuzes? Hoe wordt je keuze beïnvloed door je gebrek aan zelfvertrouwen? En hoe kan één bepaalde keuze de rest van je levenspad veranderen? Zoë onderzoekt deze vragen in de creatieve choreografie If only I knew the right way, gedanst door vijf dansers van de Junior Company die de sleutelpositie van keuzes in hun dagelijks leven verbeelden.

Peter Leung
Grenzen vervagen is wat Peter Leung het liefste doet. In zijn werk zijn de scheidingslijnen tussen verschillende artistieke genres haast onherkenbaar. Maar als toneelregisseur en klassiek geschoolde danser merkt hij op dat één specifieke grens hardnekkig blijft bestaan: die tussen gedefinieerde genderrollen in het klassieke ballet. Volgens Leung wordt het tijd om hiermee te spelen. En wie kunnen dat beter dan de jonge danstalenten van de Junior Company?

In Leungs choreografie voor Shooting Stars dansen twee dansers een duet dat genderspecifieke bewegingen en danspassen overstijgt. Geen lifts die enkel mannen fysiek kunnen uitvoeren, geen sierlijke pirouettes die enkel voor vrouwen zijn. Leungs danspassen zijn kneedbaar, het duet modulair: het wordt uitgevoerd door danser A en danser B, die eindeloos inwisselbaar zijn. Op muziek van Woodkid laat de Junior Company zien dat dansers en danspassen niet worden gedefinieerd door gender, maar door de persoon zelf. De openheid van de jonge dansers maakt de weg vrij voor een klassieke balletwereld die gendergrenzen durft open te stellen, want jong geleerd, is oud gedaan.

Choreografieën

Bloom – Milena Sidorova
(Pas de Deux) – Peter Leung
If only I knew the right way – Zoë Greten
The Sublimeness of NoBody – Marta Reig Torres
In the Future – Hans van Manen

Junior Company

Junior Company

Met de oprichting van de Junior Company in 2013 hebben Het Nationale Ballet en de Nationale Balletacademie een belangrijke springplank voor jonge dansers gecreëerd. De Junior Company slaat een brug tussen opleiding en beroepspraktijk.

Behind the scenes

Shooting Stars behind the scenes
In the Future | Foto: Michel Schnater
In the Future | Foto: Michel Schnater
In the Future | Foto: Michel Schnater
In the Future | Foto: Michel Schnater
Mila Nicolussi Caviglia

‘Een kans uit de duizenden’

Junior Companydanser Mila Nicolussi Caviglia:
“Voor mij is deel uitmaken van de Junior Company een kans uit duizenden, het is geweldig om je te kunnen meten met andere jonge dansers van over de hele wereld. Onze balletmeesters letten op elk detail, maar brengen ons ook bij dat we onszelf mogen zijn op het toneel. Ik kijk enorm uit naar het komende seizoen. We krijgen zó veel aangereikt dat ons helpt om onszelf verder te ontwikkelen.”

De Junior Company wordt mogelijk gemaakt door