Junior company

Junior Company: springplank voor jong talent

9 augustus 2017

In april 2018 viert de Junior Company van Het Nationale Ballet haar vijfjarig bestaan. Op 31 augustus 2013 ging de Junior Company officieel van start met een optreden op de Amsterdamse Uitmarkt. Een week later danste het jonge gezelschap op het openingsgala van Het Nationale Ballet Lollapalooza, een speciaal voor die gelegenheid gemaakte choreografie van Ernst Meisner.

Inmiddels is de Junior Company uitgegroeid tot een onmisbaar onderdeel van Nationale Opera & Ballet. Een overzicht van haar visie en activiteiten: vlieguren maken, mentaliteit kweken en talent koesteren. 

Als oud-danser van Het Nationale Ballet is Ernst Meisner al sinds de oprichting betrokken bij het jongerengezelschap. Hij was nog niet toe aan zijn ‘danserspensioen’, maar zag de Junior Company als een ‘once in a lifetime opportunity’. Als artistiek coördinator van de Junior Company is hij artistiek betrokken als choreograaf en repetitor, maar is hij ook (mede-)verantwoordelijk voor de repetitieschema’s, de publiciteit en de programmering.

VLIEGUREN

Volgens Meisner is het voor jonge dansers essentieel om veel vlieguren te maken. Met een krachtige visie op wat er nodig is voor het stimuleren van jonge dansers en een liefdevolle blik op talent begeleidt hij de jonge dansers bij de overgang van een dansopleiding naar het professionele gezelschap. Doordat de Junior Company intensief samenwerkt met Het Nationale Ballet biedt het jongerengezelschap een unieke omgeving aan dansers in de leeftijd van 17 tot 20 jaar die moeten wennen aan de beroepspraktijk, maar over genoeg talenten beschikken om een bloeiende carrière tegemoet te zien.

De jonge talenten hebben een rooster dat het dagprogramma van het grote gezelschap weerspiegelt. De Junior Company streeft ernaar per seizoen twee (tournee)programma’s uit te brengen, met daarin fragmenten uit het (neo)klassieke repertoire en nieuwe creaties die speciaal voor de Junior Company worden gemaakt. Ook maken de dansers hun opwachting op het grote podium van Nationale Opera & Ballet, waar ze onder meer optreden in avondvullende klassiek-romantische werken. Zo’n gevarieerd programma biedt de jonge talenten een kans bij uitstek om zich te ontwikkelen als veelzijdige dansers.

company.

SELECTIE

Eenmaal per jaar organiseert de Junior Company een auditie voor klassiek geschoolde dansers. De auditie is uitsluitend bedoeld voor dansers die datzelfde jaar of het jaar erop afstuderen. Daarnaast rekruteren Ernst Meisner en Ted Brandsen, artistiek directeur van Het Nationale Ballet, dansers rechtstreeks uit hoog aangeschreven balletopleidingen of scouten zij tijdens concoursen voor jong danstalent. Bij de selectie letten zij vooral op de mogelijkheden die ze zien voor de jonge dansers om zich verder te ontwikkelen. Er wordt daarbij onder meer gekeken naar fysieke geschiktheid, muzikaliteit, coördinatie en dansgevoel.

Uniek is de intensieve samenwerking met de Nationale Balletacademie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. De dansers die doorstromen vanuit de Nationale Balletacademie zijn tijdens het eerste jaar nog student; in het tweede jaar krijgen zij, als zij genoeg ontwikkeling hebben laten zien, een jaarcontract bij Het Nationale Ballet.

MENTALITEIT

Naast het bieden van een goede kans aan jonge dansers, is een bijkomend doel van de Junior Company om een grotere mate van homogeniteit binnen het gezelschap te creëren. Doordat dansers wat jonger binnenkomen en er meer aandacht aan hen kan worden besteed, krijg je eenzelfde soort mentaliteit en ambitieniveau. Volgens Ted Brandsen is het DNA van Het Nationale Ballet heel divers en dit wordt weerspiegeld door de dansers in de Junior Company.

Doordat de dansers al van jongs af aan betrokken zijn bij het gezelschap, wordt er ondanks die diversiteit toch een kenmerkende stijl bereikt. Het afgelopen seizoen zijn er bij Het Nationale Ballet alleen maar dansers uit de Junior Company aangenomen en inmiddels bestaat al een kwart van het tableau uit voormalig junioren. Volgend seizoen zal dit zelfs een derde van het gezelschap zijn. (In 2021 is dit inmiddels de helft (red.)) Van de eerste generatie junioren zijn verschillende dansers, zoals Michaela DePrince, benoemd tot solist en veel voormalig junioren dansen solistische rollen.

Bekijk de trailer van Juniors go Dutch

trailer.

HOOGTEPUNTEN

Een van de hoogtepunten in de geschiedenis van de Junior Company was de productie Narnia: de Leeuw, de Heks en de Kleerkast in seizoen 2014-2015,een spannende samenwerking met ISH Dance Collective. Het is een ontmoeting tussen ballet en andere dansvormen zoals hiphop. Choreografen Marco Gerris en Ernst Meisner gingen uit van de kracht van beide dansstijlen en deze vullen elkaar dan ook op spectaculaire wijze aan. 

Na het succes van Ballet Bubbles in 2016 trok de Junior Company afgelopen seizoen (2016-2017) opnieuw langs de Nederlandse theaters, met het tourneeprogramma Juniors Go Dutch. Naast werk van onder meer Hans van Manen, Toer van Schayk, Juanjo Arques en een klassiek pas de trois van Marius Petipa bevatte het programma maar liefst drie wereldpremières van Wubkje Kuindersma, Peter Leung en Ton Simons.

SPRINGPLANK

Verder waren enkele dansers van de Junior Company dit jaar te zien in onder meer Onegin, traden zij op in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam en trokken zij langs verschillende scholen met het educatieprogramma Ballet met je Klas. Recent ging de Junior Company een samenwerking aan met vier jonge choreografen voor de Choreographic Academy. Joshua Beamish, Sarita Keilman, Milena Sidorova en Daniela Cardim creëerden speciaal voor de jonge dansers choreografieën, die in een informele setting gepresenteerd werden.

Dat de Junior Company een goede springplank is voor jong talent blijkt uit het feit dat Melissa Chapski, Priscylla Gallo, Salome Leverashvili, Timothy van Poucke en Rafael Valdez met ingang van volgend seizoen (2017-2018) doorstromen naar het grote gezelschap.  

UNBOXING TALENT

ING is hoofdsponsor van de Junior Company van Het Nationale Ballet. Talent alleen is niet genoeg om de top te bereiken. Doorzettingsvermogen, flexibiliteit en creativiteit zijn minstens zo belangrijk. Bij haar zoektocht naar nieuw talent laat ING zich onder meer inspireren door de Junior Company van Het Nationale Ballet. De Unboxing Talent serie belicht de reis naar de top van talenten in verschillende disciplines.