Speeldata

9 dec ’23-1 jan ’24

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Duur

2:50, incl. 2 pauzes

Tickets

n.v.t.

Raymonda campagnebeeld; Maia Makhateli en Young Gyu Choi

Ultieme balletklassieker tijdens de feestdagen

Vier- en vijfsterrenrecensies en diverse vermeldingen als ‘beste productie van het jaar’ in de internationale danspers: die ontvangst kreeg Raymonda (2022), de nieuwe avondvullende klassieker van Het Nationale Ballet. Adjunct-artistiek directeur Rachel Beaujean geeft in haar productie een eigen, bij deze tijd passende interpretatie aan het balletverhaal. Tegelijkertijd laat ze de choreografische juwelen van Marius Petipa’s laatste grote meesterwerk als nooit tevoren stralen.

De adviesleeftijd voor deze voorstelling vanuit Nationale Opera & Ballet is 8+.

Foto: Marta Syrko

Ultieme balletklassieker tijdens de feestdagen

Jarenlang waagden balletgezelschappen wereldwijd zich meestal alleen aan de derde, feestelijke huwelijksakte uit het negentiende-eeuwse Raymonda. De complete productie werd vanwege een nogal stigmatiserende plot liever uit de weg gegaan. Zonde, want in choreografisch opzicht is dit ballet misschien wel Petipa’s beste werk. Beaujean: “Alle kennis en ervaring die hij eerder met balletten als The Sleeping BeautyDe Notenkraker en Het Zwanenmeer had opgedaan, heeft hij hierin kunnen verwerken en vervolmaken.”

 

Libretto op de schop

Dus besloot Beaujean het libretto op de schop te nemen en, mede geïnspireerd door series als Game of Thrones en Bridgerton, het verhaal zodanig aan te passen dat ook een hedendaags publiek zich erin kan vinden. In haar productie doet de jonge Hongaarse groothertogin Raymonda dan ook niet simpelweg wat haar wordt opgedragen: trouwen met de ijdele kruisridder Jean de Brienne. In plaats daarvan is ze een jonge, zelfstandige vrouw die, aangetrokken door de mysterieuze Abd al-Rahman, haar eigen keuzes op het liefdespad maakt.

 

Spectaculaire staalkaart

In choreografisch opzicht is dit ballet een spectaculaire staalkaart van de klassieke ballettechniek. Beaujean: “De vele ballerinavariaties, de droomscène, de Pas d’Action: het is allemaal van een onvoorstelbare schoonheid.” Ook de levendige caractèredansen – in een instudering van Grigori Tchitcherine – de stijlvolle decors en chique, kleurrijke kostuums van Fransman Jérôme Kaplan én Aleksandr Glazoenovs wonderschone muziek maken Raymonda tot een niet te missen productie rond de feestdagen!

Credits

Choreografie  Marius Petipa 

Productie, concept en additionele choreografie  Rachel Beaujean m.m.v. Ted Brandsen en Grigori Tchitcherine 

Decor- en kostuumontwerp  Jérôme Kaplan

Lichtontwerp  James F. Ingalls

Muziek  Aleksandr Glazoenov – Raymonda (1898)



Muzikale begeleiding  Het Balletorkest o.l.v. Vello Pähn

Schoolvoorstellingen

Speciaal voor het basisonderwijs wordt er een besloten voorstelling aangeboden.

Solistencast (2023)

Via onderstaande link vindt u de solistencast voor Raymonda (2023).

5 redenen om uit te kijken naar ... Raymonda 

The Making of Raymonda

In de videoserie ‘The Making of Raymonda’ nemen we je mee door alle stappen van het creatieproces van deze prachtige balletproductie. Ontdek hieronder alle afleveringen en stap binnen in de magische wereld van Raymonda!

Maia Makatheli

Rachel Beaujean en dansers over Raymonda

over de productie uit 2022

lovende recensies

Het Nationale Ballet bereikt met Raymonda een flitsend hoogtepunt (...) Deze versie is helemaal van nu én van alle tijden

12 april

Alles klopt in de kolossale balletproductie Raymonda, van de epische muziek tot de imponerende dansers 

4 april

Een kroon op het werk van adjunct-artistiek directeur Rachel Beaujean

4 april
Balletorkest

Het Balletorkest

Het Balletorkest beweegt de dans. Dat is de missie van Het Balletorkest. Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse muzikale partner van Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater. In iedere voorstelling is het orkest op zoek naar inspirerende synergie tussen muziek en dans, om zo een betoverende ervaring te bieden voor het publiek.

Het Balletorkest

Van traditionele balletten tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Zo profileert Het Balletorkest – met Matthew Rowe als chef-dirigent – zich als hét orkest voor de dans in Nederland.

Naast de voorstellingen met Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater onderhoudt Het Balletorkest een lange traditie van innovatieve – en prijswinnende – familievoorstellingen. Zo werd Creatures in samenwerking met ISH Dance Collective bekroond met de internationale Young Audiences Music Award, en won de voorstelling Hans & Grietje in samenwerking met Orkater diverse Musical Awards. In deze producties spelen de musici uit het hoofd, zonder dirigent en in kostuums, zodat ze een vanzelfsprekend onderdeel vormen van de voorstelling.

Tot slot werkt Het Balletorkest structureel samen met de Nationale Balletacademie. Deze samenwerking betreft onder meer het muziekcurriculum voor de leerlingen en studenten, bezoeken van studenten aan repetities van het orkest en waar mogelijk het verzorgen van de muziek bij de eindvoorstellingen van de academie. 

hetballetorkest.nl

 

Het verhaal van Raymonda - animatie

Podcast Raymonda - Deel 1 Interview met Rachel Beaujean

Door: Lin van Ellinckhuijsen en Astrid van Leeuwen

Podcast Raymonda - Deel 2 Interview met Maia Makhateli en Young Gyu Choi

Door: Astrid van Leeuwen

Partners Junior Company