De Nationale Opera
De maagd van Orléans

Speeldata
12 november – 2 december 2025
Locatie
Nationale Opera & Ballet, Grote Zaal
Duur
n.n.b.
Tickets
Vanaf € 31

Tsjaikovski’s grootse opera over Jeanne d’Arc
De maagd van Orléans is een zelden opgevoerde parel uit het oeuvre van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski. In deze meeslepende opera staat Jeanne d’Arc centraal: niet alleen als nationale heldin, maar ook als jonge vrouw met twijfels en verlangens. Volgens de legende bevrijdde ze in de vijftiende eeuw de stad Orléans en leidde ze het Franse leger naar de overwinning op de Engelsen. Toch werd ze uiteindelijk veroordeeld en verketterd door haar eigen volk. Regisseur Dmitri Tcherniakov, bekend om zijn krachtige interpretaties van het Russische operarepertoire, brengt dit grootse werk op indringende wijze naar het toneel.
Start kaartverkoop
De kaartverkoop voor De maagd van Orléans start op 8 mei 2025 om 12.00 uur. Wil je dit startmoment niet missen? Schrijf je in voor de ticket-alert om bericht te ontvangen wanneer de verkoop wordt geopend.
Voorstellingsinformatie
Nieuwe productie
Opera in vier bedrijven
Gezongen in het Russisch
Muziek en libretto Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Muzikale leiding Valentin Uryupin
Regie en decor Dmitri Tcherniakov
Kostuums Elena Zaitseva
Licht Gleb Filshtinsky
Gevechtschoreografie Ran Arthur Braun
Jeanne d’Arc Elena Stikhina
Koning Charles VII Allan Clayton
Agnes Sorel Nadezhda Pavlova
Lionel Andrey Zhilikhovsky
Dunois Vladislav Sulimsky
De aartsbisschop John Relyea
Thibaut d’Arc Gábor Bretz
Raimond Oleksiy Palchykov
Koor van De Nationale Opera
Instudering Koor Edward Ananian-Cooper
Coproductie met Metropolitan Opera New York
Bestel kaarten
De kaartverkoop voor De maagd van Orléans start op 8 mei 2025 om 12.00 uur. Wil je dit startmoment niet missen? Schrijf je in voor de ticket-alert om bericht te ontvangen wanneer de verkoop wordt geopend.

“Ook in onze tijd zou Jeanne d’Arc op weerstand stuiten”
Regisseur Dmitri Tcherniakov over De maagd van Orléans
Na eerdere successen met Jevgeni Onjegin en Iolanta, richt Dmitri Tcherniakov zich opnieuw op een opera van Tsjaikovski: De maagd van Orléans, over de legendarische figuur Jeanne d’Arc. Wat spreekt hem aan in dit werk?