Speeldata

12 november – 2 december 2025

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote Zaal

Duur

n.n.b.

Tickets

Vanaf € 31

Vrouw met ridderhelm
Foto: Hugo Thomassen

Tsjaikovski’s grootse opera over Jeanne d’Arc

De maagd van Orléans is een zelden opgevoerde parel uit het oeuvre van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski. In deze meeslepende opera staat Jeanne d’Arc centraal: niet alleen als nationale heldin, maar ook als jonge vrouw met twijfels en verlangens. Volgens de legende bevrijdde ze in de vijftiende eeuw de stad Orléans en leidde ze het Franse leger naar de overwinning op de Engelsen. Toch werd ze uiteindelijk veroordeeld en verketterd door haar eigen volk. Regisseur Dmitri Tcherniakov, bekend om zijn krachtige interpretaties van het Russische operarepertoire, brengt dit grootse werk op indringende wijze naar het toneel.

Een monumentale grand opéra

Tsjaikovski baseerde zijn opera op het gelijknamige toneelstuk van Friedrich Schiller. Net als in dat stuk wordt Jeannes vastberadenheid op de proef gesteld door een plotselinge liefde voor de vijandelijke ridder Lionel. Met dit werk creëerde Tsjaikovski zijn eigen variant op de Franse grand opéra, waarin grootschalige historische thema’s op indrukwekkende wijze worden uitgewerkt.

Een actueel perspectief 

Tcherniakov plaatst Jeannes strijd in een moderne context. In zijn enscenering plaatst hij de strijdbare Jeanne in het oog van de storm, waar ze voortdurend wordt bekeken en bekritiseerd door de machten om haar heen.  Zo werpt hij een nieuw licht op het tijdloze verhaal van een vrouw die haar eigen pad kiest in een vijandige omgeving. 

Sterke cast en muzikaal debuut

Dirigent Valentin Uryupin maakt zijn debuut bij De Nationale Opera en leidt het Nederlands Philharmonisch. De veeleisende titelrol wordt vertolkt door Elena Stikhina, die eerder in Amsterdam schitterde in Madama Butterfly en Suor Angelica. Tenor Allan Clayton is te horen als koning Charles VII, terwijl baritons Andrey Zhilikhovsky en Vladislav Sulimsky hun huisdebuut maken als Lionel en Dunois. Ook de bas John Relyea maakt bij ons zijn debuut, in de rol van de aartsbisschop.

Voorstellings­informatie

Nieuwe productie

Opera in vier bedrijven

Gezongen in het Russisch

Muziek en libretto  Pjotr Iljitsj Tsjaikovski

Muzikale leiding  Valentin Uryupin
Regie en decor  Dmitri Tcherniakov
Kostuums  Elena Zaitseva
Licht  Gleb Filshtinsky
Gevechtschoreografie  Ran Arthur Braun

Jeanne d’Arc  Elena Stikhina
Koning Charles VII  Allan Clayton
Agnes Sorel  Nadezhda Pavlova
Lionel  Andrey Zhilikhovsky
Dunois  Vladislav Sulimsky
De aartsbisschop  John Relyea
Thibaut d’Arc  Gábor Bretz
Raimond  Oleksiy Palchykov

Nederlands Philharmonisch

Koor van De Nationale Opera
Instudering Koor  Edward Ananian-Cooper

Coproductie met Metropolitan Opera New York

Bestel kaarten

Prijzen kaarten

Om onze voorstellingen toegankelijk te maken voor iedereen, bieden wij kortingen aan voor specifieke groepen. Bekijk hier of je in aanmerking komt voor korting.

 

Standaard

CJP | Stadspas | Jeugd t/m 16 jaar

1ste rang

€ 171,00

€ 155,00

2de rang

€ 146,00

€ 125,00

3de rang

€ 117,00

€ 97,00

4de rang

€ 90,00

€ 79,00

5de rang

€ 60,00

€ 50,00

6de rang

€ 29,00

€ 23,00

Nationale Opera & Ballet hanteert een systeem van dynamische prijzen: gedurende de boekingsperiode kan, afhankelijk van de vraag, de kaartprijs stijgen. Alle prijzen zijn exclusief boekingskosten (€ 3 per kaart).

Studentenkorting en studentalert

Last-minute deal! Wanneer een voorstelling niet is uitverkocht, kunnen studenten op de dag zelf vanaf 13.00 uur online een kaartje kopen voor maar € 20.

Op de hoogte blijven van meer aanbiedingen? Schrijf je dan in voor onze studentalert. Zo word je al eerder geïnformeerd welke voorstellingen je voor maar € 20 kunt bezoeken!

loading Tickets worden geladen...
Dmitri Tcherniakov

“Ook in onze tijd zou Jeanne d’Arc op weerstand stuiten”

Regisseur Dmitri Tcherniakov over De maagd van Orléans

Na eerdere successen met Jevgeni Onjegin en Iolanta, richt Dmitri Tcherniakov zich opnieuw op een opera van Tsjaikovski: De maagd van Orléans, over de legendarische figuur Jeanne d’Arc. Wat spreekt hem aan in dit werk?