Het Nationale Ballet presenteert

Back to Ballet – contemporary juanjo arqués en william forsythe

contemporary

Tijdsduur 1:20

Pauzes 0

Onze dansers zijn weer helemaal terug. En hoe! In Back to Ballet – contemporary spat de veerkracht van het podium. Alsof ze nooit weg waren, dansen zij op de toppen van hun kunnen in een gloednieuw ballet van Young Creative Associate  Juanjo Arqués, MANOEUVRE, en in een intrigerend ballet van de grensverleggende choreograaf William Forsythe, Pas/Parts 2018

 

Veilig bezoek
Aan uw veiligheid is gedacht, onder meer door onze bezoekers en medewerkers voldoende ruimte te geven voor het houden van de verplichte 1.5 m afstand, in de zaal en in de foyer.
Kijk hier voor meer informatie:
VEILIG BEZOEK

 

Forsythe: Pas/Parts 2018
Foto: Hans Gerritsen
Forsythe: Pas/Parts 2018
Foto: Hans Gerritsen
Forsythe: Pas/Parts 2018
Foto: Hans Gerritsen
Forsythe: Pas/Parts 2018 | Hans Gerritsen
Forsythe: Pas/Parts 2018 | Hans Gerritsen
Repetitie MANOEUVRE Juanjo Arqués | Foto: Paige McFall
Repetitie MANOEUVRE Juanjo Arqués | Foto: Paige McFall

Programma

 

MANOEUVRE

De Spanjaard Juanjo Arqués krijgt opdrachten van toonaangevende internationale gezelschappen en is als ‘young creative associate’ verbonden aan Het Nationale Ballet. Hij tekent met MANOEUVRE voor de wereldpremière in Back to Ballet. Arqués gebruikt hiervoor de bijzondere compositie 'Shaker Loops' van John Adams (Erasmusprijs 2019), waarin de componist golfbeweging in klank wist om te zetten. De golfbeweging in 'Shaker Loops' werkt door in het s-vormige decorontwerp dat Tatyana van Walsum ontwierp voor het nieuwe ballet.

MANOEUVRE wordt gedanst door zeven mannelijke dansers, waarmee het ballet de aandacht verlegt naar mannelijke sensitiviteit. Het creatieproces vertrekt vanuit de emotie en zoekt van daaruit naar vorm en beweging. Een weg die, zich slingerend tussen verschillende gemoedstoestanden, uitkomt bij een completer zelfbeeld. 

Choreografie Juanjo Arqués
Muziek John Adams
Dramaturgie Fabienne Vegt
Decor- en kostuumontwerp Tatyana van Walsum
Lichtontwerp Bert Dalhuysen
Balletmeester Judy Maelor Thomas

Lees hier een interview met o.m. Juanjo Arqués:  Hoe choreografen zich aanpassen in coronatijd
 

PAS/PARTS 2018

“Het gaat vooral over dansers die dansen”, zegt William Forsythe over Pas/Parts 2018, de choreografie die hier in juni 2019 zo enthousiast onthaald werd bij de Nederlandse première. Forsythe staat bekend als vernieuwer van het klassieke ballet. In 1999 creëerde de Amerikaan Pas/Parts voor het Ballet de l’Opéra national de Paris, waarna hij het meermalen reviseerde, de laatste keer voor het Boston Ballet in 2018 – vandaar de toevoeging. Het is een groot ensemblewerk in twintig delen, met abrupte overgangen in licht, muziek, tempo, ritme, energie en formaties.

Pas/Parts betekent letterlijk: passen en delen. Solo’s, duetten, trio’s en grotere formaties wisselen elkaar af in een onvoorspelbare aaneenschakeling. Door actie en reactie worden telkens nieuwe vormen en configuraties gecreëerd. Typerend ook zijn de witte belichting op het eveneens witte decor en de elektronische muziek van Thom Willems die verwijst naar Renaissancemuziek. 

Choreografie William Forsythe
Muziek Thom Willems – Pas/Parts
Licht- en decorontwerp William Forsythe
Kostuumontwerp Stephen Galloway

    ma 17 jun Forsythe: Pas/Parts 2018 - Theaterkrant 2019

    "Forsythe’s taal is grotesk en toch precies. [...] Daarbij speelt hij met versnelling en vertraging en creëert een nieuw verwachtingspatroon door het publiek keer op keer op het verkeerde been te zetten. Met die ingrediënten creëert hij een schat aan een half uur materiaal, dat gerust ook een uur had mogen duren."

    do 16 jul William Forsythe - De Groene Amsterdammer over Pas/Parts 2018

    'Opwindend is het brutale zelfbewustzijn waarmee de dansers de vloer betreden. Het schijnbaar zelfgekozen moment waarop ze een frase inzetten. Het lef waarmee het publiek recht wordt aangekeken. Het bruuske stoppen en wegbenen. Het gaat over dansplezier, over het fysiek genot van de elegante extensie en de cartooneske verwringing. Over op en top aanwezig zijn in het moment.'

    do 16 jul Juanjo Arqués - Financial Times about Consequence

    'Arqués's 'Consequence' brought Wayne McGregor to mind with his writhing, highly articulate style and minimalist design choices, but his work feels more human and, for such a young choreographer - he's 34 - is quite promising'

    di 30 jun Juanjo Arqués - De Volkskrant over Homo Ludens

    ‘Homo ludens van Juanjo Arqués draait om de noodzaak van in beweging blijven, het uitproberen. Pas dan kom je tot creatie, vernieuwing. De choreografieeën, blijvertjes of niet, tonen het fantastische niveau van de dansers.’

    di 06 feb LA Times over Forsythes Pas/Parts

    ‘The dancers played the rhythm with their bodies, creating the illusion that we were not only watching them but also listening to them’

William Forsythe

Choreograaf

De Amerikaanse choreograaf William Forsythe (New York, 1949) wordt beschouwd als een van de invloedrijkste vernieuwers binnen het hedendaagse ballet. Forsythe volgde zijn dansopleiding aan de Jacksonville University in Florida en de School of American Ballet in New York en danste bij het Joffrey Ballet in Chicago.

Juanjo Arqués

Young Creative Associate

Juanjo Arqués was tot 2012, toen hij besloot zich voortaan volledig toe te leggen op zijn carrière als choreograaf, danser bij Het Nationale Ballet.

MUZIKALE BEGELEIDING

Het Balletorkest
o.l.v. Koen Kessels

Het Balletorkest
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest.

Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de ballet-geschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. 

HET BALLETORKEST

 

Tot 2021 geen fysieke INLEIDINGEN

Tot en met december 2020 zullen er in verband met de maatregelen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, waaronder de 1,5 m richtlijn, geen fysieke inleidingen gegeven kunnen worden. Over mogelijke digitale inleidingen of podcasts houden we u via onze social media kanalen, onze nieuwsbrief en de website op de hoogte.

 

 

Hoofdsponsor Junior Company