Speeldata

21 oktober - 15 november 2020

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Duur

1:20, 0 pauzes

Tickets

n.v.t.

Manoeuvre

Contemporary

Onze dansers zijn weer helemaal terug. En hoe! In Back to Ballet – contemporary spat de veerkracht van het podium. Alsof ze nooit weg waren, dansen zij op de toppen van hun kunnen in een gloednieuw ballet van Young Creative Associate Juanjo Arqués, MANOEUVRE, en in een intrigerend ballet van de grensverleggende choreograaf William Forsythe, Pas/Parts 2018.

Back to Ballet Contemporary

Pas Parts

MANOEUVRE

De Spanjaard Juanjo Arqués krijgt opdrachten van toonaangevende internationale gezelschappen en is als ‘young creative associate’ verbonden aan Het Nationale Ballet. Hij tekent met MANOEUVRE voor de wereldpremière in Back to Ballet. Arqués gebruikt hiervoor de bijzondere compositie 'Shaker Loops' van John Adams (Erasmusprijs 2019), waarin de componist golfbeweging in klank wist om te zetten. De golfbeweging in 'Shaker Loops' werkt door in het s-vormige decorontwerp dat Tatyana van Walsum ontwierp voor het nieuwe ballet.

MANOEUVRE wordt gedanst door zeven mannelijke dansers, waarmee het ballet de aandacht verlegt naar mannelijke sensitiviteit. Het creatieproces vertrekt vanuit de emotie en zoekt van daaruit naar vorm en beweging. Een weg die, zich slingerend tussen verschillende gemoedstoestanden, uitkomt bij een completer zelfbeeld. 



Muzikale begeleiding Het Balletorkest onder leiding van Koen Kessels

Dramaturgie Fabienne Vegt

Decor- en kostuumontwerp Tatyana van Walsum

Lichtontwerp Bert Dalhuysen

Balletmeester Judy Maelor Thomas

Manoeuvre
Manoeuvre

Pas/Parts 2018

“Het gaat vooral over dansers die dansen”, zegt William Forsythe over Pas/Parts 2018, de choreografie die hier in juni 2019 zo enthousiast onthaald werd bij de Nederlandse première. Forsythe staat bekend als vernieuwer van het klassieke ballet. In 1999 creëerde de Amerikaan Pas/Parts voor het Ballet de l’Opéra national de Paris, waarna hij het meermalen reviseerde, de laatste keer voor het Boston Ballet in 2018 – vandaar de toevoeging. Het is een groot ensemblewerk in twintig delen, met abrupte overgangen in licht, muziek, tempo, ritme, energie en formaties.

Pas/Parts betekent letterlijk: passen en delen. Solo’s, duetten, trio’s en grotere formaties wisselen elkaar af in een onvoorspelbare aaneenschakeling. Door actie en reactie worden telkens nieuwe vormen en configuraties gecreëerd. Typerend ook zijn de witte belichting op het eveneens witte decor en de elektronische muziek van Thom Willems die verwijst naar Renaissancemuziek. 

Choreografie William Forsythe

Muziek Thom Willems – Pas/Parts

Licht- en decorontwerp William Forsythe

Kostuumontwerp Stephen Galloway