Speeldata

4 april 2025

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Souterrain

Duur

1:15

Tickets

€ 12,50

Lady Macbeth
Foto: Hugo Thomassen

De historische samenhang tussen dans en literatuur

In hedendaags theater wordt vaak voortgebouwd op literaire modellen en patronen. Zelfs in zogenaamd ‘regietheater,’ waarin de literaire tekst gefragmenteerd en gedeconstrueerd wordt, blijven literaire modellen het referentiepunt. In hedendaagse dans is de situatie anders. Choreografieën zijn zelden gebaseerd op literatuur en het auteurschap ligt bijna altijd vanzelfsprekend bij de choreograaf. Deze lezing onderzoekt de connectie tussen dans en literatuur ...

De historische samenhang tussen dans en literatuur

Eeuwen geleden was er juist een zeer sterke samenhang tussen (Europese) artistieke dans en libretti en literaire modellen, net als in het theater. Schrijvers legden zich ook toe op het schrijven over dans, en choreografieën werden vaak geïnspireerd op literatuur. Deze lezing onderzoekt de connectie tussen dans en literatuur, en bevraagt waarom literatuur – in tegenstelling tot in andere podiumkunsten – in de hedendaagse danspraktijk buiten beeld is geraakt.

Twee open lezingen

In de twee (Engels gesproken) openbare balletlezingen van dit seizoen plaatst hoogleraar Gabriele Klein voorstellingen van Nationale Opera & Ballet in een actuele sociaal-politieke en artistieke context. Aan de hand van voorbeelden uit klassieke en moderne dans en ondersteund door videomateriaal laat ze zien wat de relevantie van dans is voor een democratische cultuur en samenleving.

Deze lezing is gerelateerd aan de voorstelling Lady Macbeth. De andere lezing in deze serie heet Dancing across cultural and national borders en is gerelateerd aan de voorstelling Hoe Anansi the stories of the world bevrijdde. Klik hier voor meer informatie over die lezing.

Bestel kaarten

loading Tickets worden geladen...

Over Lady Macbeth

De Amerikaanse theater- en filmchoreograaf Helen Pickett wordt geroemd als ‘een van de weinige prominente vrouwen in het hedendaagse ballet’. Voor haar Nederlandse debuut duikt ze samen met regisseur James Bonas en componist Peter Salem in het brein van de meedogenloze Lady Macbeth. In de nieuwe, avondvullende productie Lady Macbeth onthullen Pickett en Bonas als het ware de niet-getoonde, verborgen scènes uit Shakespeares beroemde tragedie Macbeth, gezien door de ogen van Lady Macbeth, een van de meest tot de verbeelding sprekende ‘creaties’ van de zestiende-eeuwse toneelschrijver. Als toeschouwer ervaren we haar angsten en verlangens, haar ongebreidelde zucht naar macht, het hoogtepunt van die macht en, uiteindelijk, haar afdaling in diepe wanhoop.

Kostuumschetsen
Kostuumschetsen Lady Macbeth - Luís Carvalho
Gabriele Klein
Foto: Johanna Liebsch

Gabriele Klein - hoogleraar ballet en dans

Gabriele Klein is sinds 2022 bijzonder hoogleraar ballet en dans (Hans van Manen-leerstoel) aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Klein is de eerste hoogleraar in Nederland op het gebied van dans. In haar onderzoek richt ze zich naast onderwerpen als de archivering en digitalisatie van dans op de historische, actuele en toekomstige ontwikkeling van ballet en dans in Nederland en hun relevantie in een internationale context.