Riho Sakamoto

Eerste solist

“Het was hét moment om de stap te wagen.” Na een seizoen bij het Staatsballett Berlin te hebben gedanst, is Riho Sakamoto in augustus 2025 teruggekeerd in Amsterdam. Ze vindt het fijn om weer terug te zijn, Het Nationale Ballet is echt haar ‘thuis’. Maar, zegt ze: “Ik was 16 en net van school toen ik in 2014 bij de Junior Company begon. Dus leek het mij goed om na tien jaar een keer uit mijn happy bubble te stappen en met andere mensen te werken.”

In Berlijn heeft ze – naast het dansen van diverse klassiekers en werken van William Forsythe – kennisgemaakt met voor haar nieuwe dansstijlen, in werken van onder meer Ohad Naharin, Sol León, Edward Clug en artistiek directeur Christian Spuck. Ook werd ze er onverwacht, gezien haar jonge leeftijd, gecast voor de rol van de moeder van de prins in Patrice Barts Schwanensee. Maar meer nog dan het nieuwe repertoire bleek het Berlijnse productieschema heel uitdagend te zijn. “Ze hebben er geen blokprogrammering zoals hier. Je danst er alle rollen door elkaar heen. Dat heeft voordelen: je keert vaker naar een rol terug, waardoor je er steeds verder in kunt groeien. Maar ook nadelen. In de aanloop naar de première van Ohad Naharins Minus 16 kregen we bijvoorbeeld enkel Gagalessen (een door Naharin ontwikkelde trainingstechniek) in plaats van balletlessen, terwijl ik twee dagen later mijn eerste Giselle in Berlijn danste. O my god, dat was zó zwaar! Maar daardoor heb ik wel geleerd om nóg beter naar mijn lichaam te luisteren en prioriteit te geven aan wat ik als danser nodig heb.”

Het is overigens geen toeval dat ze voor haar verlofjaar voor het Staatsballett Berlin koos: voormalig Nationale Ballet-danser Martin Kortenaar, met wie Riho in februari 2025 is verloofd, is er eerste solist. Dat ze nu, na een jaar samen te zijn geweest, weer een long distance-relatie hebben, heeft, zegt ze, één voordeel: “We schrijven elkaar weer ouderwetse liefdesbrieven, met postzegel en al.”

Spring-in-’t-veld

Riho is in haar kleutertijd een niet te stuiten wervelwind, die het liefst de hele dag buiten rondrent. Ze heeft zoveel energie dat haar moeder en oma op zoek gaan naar een heeft Riho Sakamoto zoveel energie dat haar moeder en oma op zoek gaan naar een uitlaatklep. En omdat oma een mooie, rechte houding ook belangrijk vindt – “ik had iets afhangende schouders” – belandt Riho op de balletschool in haar geboortestad Nara, in Japan. Aanvankelijk veroorzaken de lessen vooral stress. “Voor een spring-in-’t-veld als ik was de strikte balletdiscipline behoorlijk wennen.” Maar gaandeweg geniet Riho meer en meer van het bewegen op muziek. De dans, het met je lichaam schoonheid creëren, blijkt voor haar een vlucht te zijn uit een niet zo fijne en stabiele thuissituatie. Wanneer haar balletdocent op een dag zegt dat ze, om professioneel danser te worden, eigenlijk naar het buitenland moet, heeft ze daar dan ook wel oren naar. Ze ontvangt een beurs voor een zomercursus aan de Kirov Academy of Ballet in Washington DC en wanneer de school haar uitnodigt om te blijven, hakt haar moeder de knoop door: op haar tiende verhuist Riho – alleen – naar de VS. “Ik was verward, had geen idee wat ik moest verwachten. Ik sprak geen woord Engels, kende zelfs het Latijnse alfabet niet. Toch heb ik geen moment spijt gehad. Al gauw vond ik mijn plek, ik maakte vrienden en de voornamelijk Russische docenten waren tough maar liefdevol.”

Riho Sakamoto  Pas-Parts 2018
Riho Sakamoto in Pas/Parts 2018 (2023) | Foto's: Altin Kaftira
Riho Sakamoto  Pas-Parts 2018

Vrijheid

Een van die docenten, Georgiër Nikoloz Makhateli, biedt in Riho’s laatste studiejaar aan om haar cv en auditievideo aan Ted Brandsen en zijn dochter Maia te laten zien, die dan al enkele jaren eerste solist bij Het Nationale Ballet is. Kort daarna krijgt Riho een telefoontje met de mededeling dat er per augustus 2014 een contract voor haar beschikbaar is bij de Junior Company van het gezelschap. “Dat was surreal! Op YouTube had ik geweldige video’s van Het Nationale Ballet gezien, maar zelf schatte ik mijn kansen destijds niet zo hoog in. Ik dacht: als ik maar érgens aangenomen word, dan ben ik al happy. Met het aanbod van de Junior Company opende zich echt een nieuwe deur voor mij.”

Toch blijkt de verhuizing naar Nederland aanvankelijk lastiger dan die van Japan naar de VS. Waar Riho in Washington in een internaat en onder de vleugels van een house parent woont, heeft ze in Amsterdam opeens een eigen appartement en salaris, en volop avonden zonder lessen, repetities en huisgenoten. Lachend: “Ik had in het begin werkelijk geen idee wat ik met al die vrijheid aan moest.”

Verbeelding en gevoel

Ze is dankbaar dat ze haar carrière bij de Junior Company heeft kunnen starten. “We hebben dat eerste jaar meteen zóveel kansen gekregen en Ernst Meisner (de artistiek coördinator van het gezelschap – red.) weet heel goed hoe hij het beste in elke danser naar boven kan halen.” Al na één jaar maakt ze de overstap naar het grote gezelschap, waar ze sindsdien bijna jaarlijks is bevorderd. In 2017 danst ze, nog in de rang van coryphée, haar eerste hoofdrol, als prinses Aurora in The Sleeping Beauty. “Als coryphée danste ik in dezelfde serie voorstellingen ook nog veel andere rollen. Dat was zwaar, maar daardoor realiseerde ik me wel: ik kan dit gewoon aan! Daarnaast was het heel speciaal om voor het eerst met een persoonlijke coach te werken (destijds Igone de Jongh, nu Larissa Lezhnina – red.). Je leert daardoor ook op een andere manier te werken, waarbij het niet alleen gaat om het eindeloos repeteren van elke pas, maar verbeelding en het visualiseren van je rol ook belangrijk zijn.”

Van alle hoofdrollen die ze inmiddels in het klassieke repertoire heeft gedanst, is die van Giselle, in het gelijknamige ballet, favoriet. “Het was de eerste rol waarin ik al mijn emoties kon inzetten. Techniek is belangrijk, maar mijn focus ligt toch vooral op overbrengen van het verhaal. Ik wil mensen raken, hen meenemen in mijn gevoel.”

Riho Sakamoto en Joseph Massarelli
Riho Sakamoto en Joseph Massarelli repeteren Blake Works I (2023) | Foto's: Altin Kaftira
Riho Sakamoto en Joseph Massarelli

Meegaan in de plaatselijke flow 

Waar Japans koken – en dan met name voor haar collega’s – tijdens Riho’s eerste jaren in Amsterdam haar grootste hobby is, is die voorliefde inmiddels naar een tweede plaats verdrongen door haar recent ontwikkelde passie voor reizen. “Berlijn was wat dat betreft natuurlijk al een geweldige ervaring. De stad kent zó’n variëteit aan buurten en aan mensen. Voor het eerst heb ik ook vrienden buiten de danswereld gemaakt, waardoor de stad nu als een tweede thuis aanvoelt, naast Amsterdam. Ook heb ik onlangs opgetreden in mijn geboorteland Japan, en verder in onder meer Estland, Griekenland en diverse keren in Italië. Natuurlijk heb je dan niet heel veel tijd om een land goed te leren kennen, maar ik probeer wel altijd echt op ontdekking uit te gaan, te eten waar de locals eten en – ook al spreek ik de taal niet – mee te gaan in de plaatselijke flow. Door dat te doen, respect te tonen voor andere culturen en mij zoveel mogelijk aan te passen aan de tradities en gebruiken van een land, is mijn visie op het leven enorm verbreed.” Lachend: “Ik ben eindelijk uit mijn balletbubbel gekomen. Godzijdank! Het heeft een tijd geduurd.”


Tekst: Astrid van Leeuwen

Lees meer:
Riho Sakamoto bevorderd tot eerste solist

Riho Sakamoto (Princess Florine) en Sho Yamada (Blue Bird) in The Sleeping Beauty 22-23 | Het Nationale Ballet

CV

Geboorteplaats: 
Nara (Japan)


Bij Het Nationale Ballet sinds: 
2014 (met een onderbreking in seizoen 2024/2025)


Loopbaan bij Het Nationale Ballet: 
Eerste solist (2021), tweede solist (2019), grand sujet (2018), coryphée (2017), corps de ballet (2016), élève (2015), Junior Company (2014)

Danste in seizoen 2024/2025 bij:
Staatsballett Berlin


Opleiding: 
Kirov Academy of Ballet (Washington DC, Verenigde Staten)


Prijzen: 

  • 2024: Dancer of the Year Award, Dance Europe
  • 2010: Youth America Grand Prix, gouden medaille

Eervolle vermeldingen: 

  • 2023: ‘Outstanding performance by a female dancer’ (voor Pas/Parts 2018 en Blake Works 1), Critics’ Choice Dance Europe
  • 2021: ‘Outstanding performance by a female dancer’, Critics’ Choice Dance Europe 

 

Laatste update: september 2025