Issachah Savage
Foto: Jiyang Chen

Regisseur Barbora Horáková en tenor Issachah Savage over Peter Grimes

27 februari 2024

Barbora Horáková en Issachah Savage duiken samen in een van de meest fascinerende en gelaagde personages uit de operageschiedenis.

Barbora Horáková:Peter Grimes speelt zich af in een kleine vissersgemeenschap, waarbij de zee een cruciale rol speelt in de muziek en de handeling. Maar de zeggingskracht van de opera reikt zoveel verder: het werk confronteert ons op een wezenlijke manier met de condition humaine. We kennen allemaal wel groepen, van schoolklassen tot dorpen of wijken, waarin mensen niet geaccepteerd worden omdat ze op de een of andere manier afwijken van de norm. Deze opera toont op grootse en meeslepende wijze hoe deze gevaarlijke mechanismen van onbegrip, groepsvorming, ophitsing en uitsluiting uit de hand kunnen lopen.”

“In het hart van de opera staat Peter Grimes, die beschuldigd wordt van de moord op zijn scheepsjongen. Hij is officieel vrijgesproken, maar zijn dorpsgenoten blijven hem als dader zien. Het is een bijzonder sterke keuze van de componist en librettist om de ware toedracht in nevelen gehuld te laten. Dat geeft de opera een gelaagdheid en ambiguïteit. De Grimes die we leren kennen in de opera is dromerig, een poëtische en onbegrepen ziel, maar ook iemand met een bijzonder kort lontje en een grote onhandigheid in het sociale gebeuren.”

“Om dit gelaagde personage in al zijn complexiteit recht te doen op het podium, is een nauwe samenwerking tussen mij en ‘mijn’ Grimes, tenor Issachah Savage, noodzakelijk. Grimes is niet een rol waarvoor een kostuum en toneelinstructies toereikend zijn. Het is een rol die vormgegeven moet worden vanuit een diepe verbondenheid met het personage.”

“Ik heb al een eerste gesprek met Issachah gehad over de rol, en het is ontzettend inspirerend om met hem te praten over dit personage en zijn drijfveren.”

Barbora Horáková
Regisseur Barbora Horáková studeerde zang aan de conservatoria van Basel en Genève en regie aan de Bayerische Theaterakademie in München. In korte tijd is ze uitgegroeid tot een van de interessantste operaregisseurs van haar generatie, met producties bij onder meer de Wiener Staatsoper, Staatsoper Berlin, Semperoper Dresden, het Nationaal Theater in Praag en Opera Ballet Vlaanderen. In 2021 maakte ze haar DNO-debuut met Joseph Haydns Missa in tempore belli.
 

Barbora Horáková
Barbora Horáková | Foto: Filip VanRoe

“De parallellen met de wereld van nu zijn bijna griezelig”

Issachah Savage: “Hoewel Peter Grimes bijna tachtig jaar geleden werd gecomponeerd, is deze opera uiterst actueel en relevant. De parallellen tussen de opera en de wereld van nu zijn bijna griezelig. Ook nu is het verstoten en mishandelen van mensen die buiten bepaalde sociale normen vallen nog steeds aan de orde van de dag. Maar ik zie ook een opvallende parallel in de manier waarop feiten en bewijs er niet toe lijken te doen. Peter Grimes wordt uiteindelijk berecht in de rechtbank van de meedogenloze en beïnvloedbare publieke opinie. In die zin had deze opera net zo goed vorige week geschreven kunnen zijn.”

“Ik heb zelf een grote affiniteit met rollen die het verhaal vertellen van de buitenstaander, de vreemde eend in de bijt. Ik voel me als artiest daarom zeer aangetrokken tot de complexiteit van het personage van Peter Grimes. Hij is een getroebleerde man met een hoop bagage, een gepassioneerde eenling die er toch bij wil horen, maar daar ondanks zijn uiterst kwetsbare pogingen niet in slaagt.”

“Ik ben ervan overtuigd dat deze productie heel bijzonder gaat worden. Bij mijn eerste ontmoeting met Barbora was het me meteen duidelijk dat ik ga samenwerken met een regisseur die net zo gepassioneerd is over de dramatische diepgang en over de muziek van Peter Grimes als ik. Ik kijk ernaar uit om met haar aan deze rol te werken en de onverbloemde menselijkheid en kwetsbaarheid van het personage invoelbaar te maken voor het publiek.”

Tekst: Laura Roling

Issachah Savage

Tenor Issachah Savage is met zijn indrukwekkende jugendlich-dramatische stem een van de rijzende sterren aan het opera firmament. Hij zong onder meer bij The Metropolitan Opera en de Salzburger Festspiele. Op zijn repertoire prijken Verdi-rollen als Radamès in Aida en de titelrol in Otello naast Wagner-rollen als Siegmund in Die Walküre en de titelrol in Tannhäuser. Nu voegt hij de veelzijdige titelrol in Brittens Peter Grimes aan dit rijtje toe.