Maksym Nazarenko

“Iedereen op het conservatorium vroeg zich af waar ik ineens was gebleven”

28 april 2021

De getalenteerde jonge bariton Maksym Nazarenko verruilde dit seizoen Kiev voor Amsterdam om zich aan te sluiten bij De Nationale Opera Studio, het talentontwikkelingstraject van De Nationale Opera.

Inmiddels hebben de operazangers en repetitoren die zich dit jaar aansloten bij De Nationale Opera Studio al bijna het eerste jaar van het in totaal twee jaar durende traject achter de rug. Tijdens dit ontwikkelingsprogramma worden de jonge talenten begeleid door een professioneel team dat onder leiding staat van gerenommeerde sopraan Rosemary Joshua. De Oekraïense bariton Maksym Nazarenko, die vorig seizoen tijdens een open auditie werd geselecteerd voor de Opera Studio, begon in september aan zijn avontuur bij NO&B en vertelde tijdens een coronaproof Zoom-interview over zijn ervaringen en ambities.

 

Ivan Ponomarenko

Het besef dat hij een carrière als professionele operazanger wilde nastreven kwam voor Maksym toen hij op de Tchaikovsky National Academy of Music, het conservatorium van Kiev, les kreeg van de bekende Oekraïense bariton Ivan Ponomarenko. “Op het conservatorium sprong ik er eerst niet uit en behaalde ik geen hele hoge resultaten. Dit alles veranderde toen Ivan Ponomarenko mijn docent werd. Hij was niet alleen een heel goede bariton, maar ook een ster die overal optrad. Hij heeft me enorm geïnspireerd, mijn liefde voor opera aangewakkerd en me geïntroduceerd in de operacultuur.”

 

Nog student

Op dit moment is Maksym behalve lid van de Opera Studio, ook nog steeds student aan het conservatorium. “Toen ik vorig jaar voor de open auditie naar Amsterdam afreisde, had ik eigenlijk helemaal geen verwachtingen. Ik kwam hier met het idee ‘ik zie wel wat er gebeurt’. Dat ik werd geselecteerd voor de Opera Studio kwam als een complete verrassing.” Deze verrassende wending in Maksyms carrière zorgde voor de nodige verwarring op het conservatorium. “Toen ik na de zomer niet meer op school verscheen, vroeg iedereen op het conservatorium zich af waar ik ineens was gebleven. Toen ze daarna in een Facebook post van DNO lazen dat ik was afgestudeerd, terwijl dit nog niet zo was, snapten ze er al helemaal niets meer van. Maar gelukkig is alles inmiddels opgehelderd en alleen nog een grappige anekdote. Nu combineer ik de Opera Studio met mijn studie aan het conservatorium.”

 

Vol schema

Naast deze meer dan fulltime muziekcarrière volgt Maksym, die Russisch als moedertaal heeft, bovendien elke dag Engelse lessen. Dat een dergelijk vol schema je niet in de koude kleren gaat zitten, merkte hij vooral tijdens zijn eerste weken bij de Opera Studio. “In het begin waren alle nieuwe ervaringen en de nieuwe taal heel overweldigend en was ik als ik thuiskwam zo kapot dat ik alleen nog maar op de bank kon neerploffen en naar het plafond kon staren,” vertelt hij lachend. “Ook voelde ik me toen ik net begon bij de Opera Studio een beetje geïntimideerd door de professionaliteit en het hoge niveau van de rest van de groep. Maar inmiddels weet ik dat we samen een team vormen en dat iedereen om elkaar geeft en elkaar wil helpen. Het hoge niveau van de mensen om me heen werkt nu juist motiverend.” Ook geniet Maksym erg van de sessies met, onder andere, artistiek leider Rosemary Joshua. “Het is soms zwaar, maar de lessen helpen erg bij mijn ontwikkeling. Ik merk dat de docenten me zoveel mogelijk kennis willen bijbrengen en willen bijdragen aan mijn ambitie om een professional te worden.”

 

Jevgeni Onjegin

Een van de opera’s waarvan Maksym hoopt dat deze ooit deel zal uitmaken van zijn professionele operacarrière is Pjotr Iljitsj Tsjaikovski’s Jevgeni Onjegin. Een deel van deze aantrekkingskracht komt voort uit het realistische karakter van deze opera. “Wat er in het verhaal gebeurt, zou ook in het echt kunnen gebeuren. Hierdoor is het makkelijker om de karakters te begrijpen en hun emoties zelf te voelen.” Bovendien staat Jevgeni Onjegin in cultureel opzicht dicht bij hem. “De Russische en Oekraïense cultuur zijn beide Slavische culturen, dus waarschijnlijk kan ik me daardoor beter inleven in het verhaal. Bij bijvoorbeeld Italiaanse opera’s moet je eerst veel leren over het tijdperk, de cultuur en de tradities voor je alles echt begrijpt.”

 

Het geluid van Amsterdam

Inmiddels woont Maksym al een tijdje in Amsterdam en heeft hij het hier, ondanks de grote verschillen tussen Oekraïne en Nederland, erg naar zijn zin. “Ik vind het vooral fijn overal op de fiets naartoe te kunnen. In mijn vrije tijd ga ik vaak zonder doel een stuk fietsen. Het ratelende geluid dat je fiets maakt wanneer je over een ongelijke ondergrond rijdt; dat is het geluid van Amsterdam.”

 

Tekst: Rosalie Overing
Foto: Sebastien Galtier