Ververij

Achter de schermen: de verver

Hoewel producties vaak magisch lijken, worden ze niet zomaar uit de hoge hoed getoverd. Achter de schermen draagt elke persoon op elke afdeling zijn steentje (of licht, kostuums, decor) bij. Wie doet wat, en hoe verloopt hun maakproces? We spreken Rosalie Spruijt, die in de ververij werkt.

Tekst: Lune Visser

Er wordt altijd de eerste én de laatste hand aan de kostuums gelegd. Voordat de lappen stof in het kostuumatelier worden gebruikt, krijgen ze in de ververij namelijk eerst de goede kleur. En nadat de kostuums helemaal klaar zijn, wordt hier eveneens de finishing touch verzorgd: een kleurverloop, een grote vlek bloed, of een ‘versleten’ uiterlijk. Rosalie: “Het verven heeft dus meerdere kanten: het kan zijn dat je in een groot bad een aantal meters aan stof kleurt, of dat je juist met een heel precies schilderklusje bezig bent. We doen dit werk maar met zijn tweeën, dus als er bijvoorbeeld opeens voor een heel koor kostuums ‘oud’ moeten worden gemaakt, dan is dat wel even doorwerken!”

Ververij
Ververij

Geen weg meer terug

Hoeden, schoenen, riemen, sokken en complete kostuums: “Mensen komen hier met van alles binnen, zowel voor opera als voor ballet. Sokken moeten bijvoorbeeld in een bepaalde huidskleur, of een heel kostuum moet van wit naar zwart geverfd worden. Voor dat soort opdrachten moet je wel stalen zenuwen hebben, want het moet in één keer goed gaan. Dat is het spannende van dit beroep: je kan niet terug. Wij maken niets zelf, we bewerken alleen het werk van anderen óf bijvoorbeeld een zijden lap stof. Je kunt niets even opnieuw maken, dus een tweede kans zit er nooit in. En we mogen van onszelf maar één keer in het jaar iets verkeerd doen…”

Ververij
Ververij
Ververij
Ververij

Origineel beroep

‘Verver’ word je dan ook niet zomaar. Te meer omdat het geen doorsnee beroep is: “We zijn in Nederland de enige ververij van dit formaat.” Rosalie wist eerst dan ook niet dat ze dit wilde worden, “want je kent het bestaan er gewoon niet van. Ik ontdekte de afdeling toevallig toen ik hier een bijbaan had als kleder en een rondleiding kreeg. Ondanks dat ik de kunstacademie in de richting van textiel had gevolgd, heb ik een lange tijd nodig gehad om elke handeling in de vingers te krijgen. Alles moet heel precies en het omvat hele specifieke technieken, die je bijna nergens anders kunt leren.” Maar samen met de eerste verver gaat ze geen enkele uitdaging uit de weg. “We zeggen nooit nee, we proberen het gewoon. En tot nu toe is dat altijd goed gegaan – misschien op die ene keer in het jaar na!”

Ververij
Lees meer
Eerste constructiebankwerker/lasinspecteur

Achter de schermen: de constructiebankwerker

Lees meer