Speeldata

15-21 november 2024

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Duur

n.n.b.

Tickets

Vanaf € 22

Le lacrime di Eros

Liefde en lijden aan de oorsprong van opera

Eros huilt en in de glinstering van zijn tranen verschijnen de donkere kanten van de liefde. Voor hun gloednieuwe productie Le lacrime di Eros gaan dirigent Raphaël Pichon – met zijn ensemble en koor Pygmalion – en theatermaker Romeo Castellucci terug naar de wortels van opera. Geïnspireerd door de creativiteit en experimentele vrijheid die in het Florence van de late 16e en vroege 17e eeuw heerste, verkennen zij het onderwerp dat sinds het allereerste begin centraal staat in de opera: de liefde.

Liefde en lijden aan de oorsprong van opera

Het was in Florence, waar componisten, filosofen, dichters, choreografen, schilders en uitvinders tijdens de renaissance hun krachten bundelden om een nieuwe kunstvorm te creëren: opera. Het rijke repertoire van componisten als Striggio, Malvezzi, Marenzio, Peri, Caccini, Cavalieri, en iets later ook de jonge Claudio Monteverdi, vormt de muzikale getuigenis van deze ontstaansgeschiedenis. In hun muziek is de liefde allesbehalve zoetsappig, maar draagt ze een duistere schaduw met zich mee. Als meester op het snijvlak van opera, performance en beeldende kunst, beeldt Castellucci in dit totaalspektakel de vele gezichten van de liefde adembenemend mooi uit.

Dialoog van oude en elektronische muziek

Raphaël Pichon en zijn Ensemble Pygmalion brengen origineel renaissancemateriaal in dialoog met de elektronische muziek van Scott Gibbons. Voor zijn nieuwe composities gebruikt Gibbons de geluiden van de lichamen van de performers om door te dringen tot de menselijke passies, in al hun zachtheid én wreedheid.

Daarnaast wordt in Le lacrime di Eros met behulp van de nieuwste technologische ontwikkelingen op het vlak van artificiële akoestiek en sound mapping een klankdecor gecreëerd dat op zichzelf al een kunstwerk is. In die geavanceerde geluidsruimte zal naast het koor van Ensemble Pygmalion een ensemble van grootse stemmen weerklinken. Sopraan Jeanine De Bique zong bij DNO eerder de rollen van Annio in La clemenza di Tito (2018) en Aida in Caruso a Cuba (2018). Mezzosopraan Katia Ledoux vertolkte eerder de rollen van Geneviève in Pelléas en Mélisande (2019), Makuba in Hoe Anansi de stories of the world bevrijdde (2021) en Proserpina in Eurydice - Die Liebenden, blind (2022). Bariton Gyula Orendt keert terug na zijn vertolking van Gaveston/Stranger in George Benjamins Lessons in Love and Violence (2018). Tenor Zachary Wilder maakt zijn huisdebuut.

Bestel deze voorstelling nu in een serie

Wil je Le lacrime di Eros niet missen? Met een serie verzeker je jezelf alvast van een kaartje! Je hebt namelijk al vóór de reguliere kaartverkoop toegang tot alle data, prijzen en plaatsen in seizoen 2024-2025. Je kunt al een serie samenstellen vanaf twee voorstellingen.

Profiteer snel van de voordelen: de serieverkoop loopt nog t/m 24 april.

Voorstellingsinformatie

Gezongen in het Italiaans

Libretto  Deels originele libretti, deels nieuwe teksten
Aanvullingen door Claudia Castellucci

Muzikaal concept, arrangementen en muzikale leiding  Raphaël Pichon
Concept, regie, decor, kostuums en licht  Romeo Castellucci
Dramaturgie  Piersandra Di Matteo
Elektronische compositie  Scott Gibbons

Il Poeta  Gyula Orendt
La Ninfa  Jeanine De Bique
La Messagiera  Katia Ledoux
Il Pastore  Zachary Wilder

Ensemble & Choeur Pygmalion

Prijzen kaarten

Bekijk de prijsinformatie per rang via de onderstaande link.

Prijzen kaarten

Om onze voorstellingen toegankelijk te maken voor iedereen, bieden wij kortingen aan voor specifieke groepen. Bekijk hier of u in aanmerking komt voor korting.

 

Standaard

CJP | Stadspas |
Jeugd t/m 16 jaar

1ste rang

€ 141,00

€ 126,00

2de rang

€ 108,00

€ 100,00

3de rang

€ 89,00

€ 75,00

4de rang

€ 65,00

€ 54,00

5de rang

€ 46,00

€ 39,00

6de rang

€ 22,00

€ 18,00

Nationale Opera & Ballet hanteert een systeem van dynamische prijzen: gedurende de boekingsperiode kan, afhankelijk van de vraag, de kaartprijs stijgen. Alle prijzen zijn exclusief boekingskosten (€ 2 per kaart).

Studentenkorting en studentalert

Last-minute deal! Wanneer een voorstelling niet is uitverkocht, kunnen studenten op de dag zelf vanaf 13.00 uur online een kaartje kopen voor maar € 19.

Op de hoogte blijven van meer aan biedingen? Schrijf je dan in voor onze studentalert. Zo word je al eerder geïnformeerd welke voorstellingen je voor maar € 19 kunt bezoeken!

Bestel kaarten

Wil je Le lacrime di Eros niet missen? Met een serie verzeker je jezelf alvast van een kaartje! Je hebt namelijk al vóór de reguliere kaartverkoop toegang tot alle data, prijzen en plaatsen in seizoen 2024-2025. Je kunt al een serie samenstellen vanaf twee voorstellingen. Profiteer snel van de voordelen: de serieverkoop loopt nog t/m 24 april.

De reguliere kaartverkoop voor Le lacrime di Eros start op 7 mei 2024 om 12.00 uur. Wil je dit startmoment niet missen? Schrijf je in voor de ticket-alert om bericht te ontvangen wanneer de verkoop wordt geopend.

loading Tickets worden geladen...
Raphaël Pichon

Geen reconstructie, maar een hergeboorte

Muzikaal leider Raphaël Pichon en regisseur Romeo Castellucci over Le lacrime di Eros.

Ensemble Pygmalion

Ensemble Pygmalion

Het Ensemble Pygmalion, in 2006 opgericht door muzikaal leider Raphaël Pichon, bestaat uit een koor en een orkest op historische instrumenten. Het ensemble verkent de verwantschappen tussen uiteenlopende componisten en ontwikkelt unieke programma’s die muziek uit verschillende periodes samenbrengen. Pichon en zijn Ensemble Pygmalion waren in 2017 al bij De Nationale Opera te horen in een uitvoering van Monteverdi’s Mariavespers en keren in seizoen 2024 – 2025 terug in de nieuwe productie Le lacrime di Eros.

Foto: Piergab