Speeldata

15-21 november 2024

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Duur

1:50, geen pauze

Tickets

Vanaf € 22

Twee standbeelden

Liefde en lijden aan de oorsprong van opera

Eros huilt en in de glinstering van zijn tranen verschijnen de donkere kanten van de liefde. Voor hun gloednieuwe productie Le lacrime di Eros gaan dirigent Raphaël Pichon – met zijn ensemble en koor Pygmalion – en theatermaker Romeo Castellucci terug naar de wortels van opera. Geïnspireerd door de creativiteit en experimentele vrijheid die in het Florence van de late 16e en vroege 17e eeuw heerste, verkennen zij het onderwerp dat sinds het allereerste begin centraal staat in de opera: de liefde.

Liefde en lijden aan de oorsprong van opera

Het was in Florence, waar componisten, filosofen, dichters, choreografen, schilders en uitvinders tijdens de renaissance hun krachten bundelden om een nieuwe kunstvorm te creëren: opera. Het rijke repertoire van componisten als Striggio, Malvezzi, Marenzio, Peri, Caccini, Cavalieri, en iets later ook de jonge Claudio Monteverdi, vormt de muzikale getuigenis van deze ontstaansgeschiedenis. In hun muziek is de liefde allesbehalve zoetsappig, maar draagt ze een duistere schaduw met zich mee. Als meester op het snijvlak van opera, performance en beeldende kunst, beeldt Castellucci in dit totaalspektakel de vele gezichten van de liefde adembenemend mooi uit.

Dialoog van oude en elektronische muziek

Raphaël Pichon en zijn Ensemble Pygmalion brengen origineel renaissancemateriaal in dialoog met de elektronische muziek van Scott Gibbons. Voor zijn nieuwe composities gebruikt Gibbons de geluiden van de lichamen van de performers om door te dringen tot de menselijke passies, in al hun zachtheid én wreedheid.

Daarnaast wordt in Le lacrime di Eros met behulp van de nieuwste technologische ontwikkelingen op het vlak van artificiële akoestiek en sound mapping een klankdecor gecreëerd dat op zichzelf al een kunstwerk is. In die geavanceerde geluidsruimte zal naast het koor van Ensemble Pygmalion een ensemble van grootse stemmen weerklinken. Sopraan Jeanine De Bique zong bij DNO eerder de rollen van Annio in La clemenza di Tito (2018) en Aida in Caruso a Cuba (2018). Mezzosopraan Katia Ledoux vertolkte eerder de rollen van Geneviève in Pelléas en Mélisande (2019), Makuba in Hoe Anansi de stories of the world bevrijdde (2021) en Proserpina in Eurydice - Die Liebenden, blind (2022). Bariton Gyula Orendt keert terug na zijn vertolking van Gaveston/Stranger in George Benjamins Lessons in Love and Violence (2018). Tenor Zachary Wilder maakt zijn huisdebuut.

Voorstellingsinformatie

Let op, in deze voorstelling komen verbeeldingen van bloed, marteling en zelfmoord voor, die als indringend kunnen worden ervaren.

133 zelfmoorpreventie banner

Gezongen in het Italiaans

Libretto  Deels originele libretti, deels nieuwe teksten

Muzikaal concept, arrangementen en muzikale leiding  Raphaël Pichon
Concept, regie, decor, kostuums en licht  Romeo Castellucci
Dramaturgie  Piersandra Di Matteo
Elektronische compositie  Scott Gibbons

Il Poeta  Gyula Orendt
La Ninfa  Jeanine De Bique
La Messagiera  Katia Ledoux
Il Pastore  Zachary Wilder

Ensemble & Choeur Pygmalion

Prijzen kaarten

Bekijk de prijsinformatie per rang via de onderstaande link. Jongeren t/m 35 jaar kunnen voor slechts € 25,00 (incl. boekingskosten) naar deze voorstelling, ongeacht welke rang er wordt besteld.

Prijzen kaarten

Om onze voorstellingen toegankelijk te maken voor iedereen, bieden wij kortingen aan voor specifieke groepen. Bekijk hier of je in aanmerking komt voor korting.

 

Standaard

CJP | Stadspas

Jongeren t/m 35 jaar

1ste rang

€ 141,00

€ 126,00

€ 23,00

2de rang

€ 108,00

€ 100,00

€ 23,00

3de rang

€ 89,00

€ 75,00

€ 23,00

4de rang

€ 65,00

€ 54,00

€ 23,00

5de rang

€ 46,00

€ 39,00

€ 23,00

6de rang

€ 22,00

€ 18,00

€ 23,00

Nationale Opera & Ballet hanteert een systeem van dynamische prijzen: gedurende de boekingsperiode kan, afhankelijk van de vraag, de kaartprijs stijgen. Alle prijzen zijn exclusief boekingskosten (€ 2 per kaart).

Studentenkorting en studentalert

Last-minute deal! Wanneer een voorstelling niet is uitverkocht, kunnen studenten op de dag zelf vanaf 13.00 uur online een kaartje kopen voor maar € 19.

Op de hoogte blijven van meer aanbiedingen? Schrijf je dan in voor onze studentalert. Zo word je al eerder geïnformeerd welke voorstellingen je voor maar € 19 kunt bezoeken!

Bestel kaarten

loading Tickets worden geladen...

Inleiding

Drie kwartier voor aanvang van de voorstelling vindt een inleiding plaats, met achtergrondinformatie die je theaterbezoek kan verdiepen. De inleidingen worden in het Nederlands gegeven en zijn gratis toegankelijk zonder reservering, op vertoon van je kaart voor de voorstelling. De inleidingen worden gehouden in het Souterrain.

Raphaël Pichon

Geen reconstructie, maar een hergeboorte

Muzikaal leider Raphaël Pichon en regisseur Romeo Castellucci over Le lacrime di Eros.

Ensemble Pygmalion

Ensemble Pygmalion

Het Ensemble Pygmalion, in 2006 opgericht door muzikaal leider Raphaël Pichon, bestaat uit een koor en een orkest op historische instrumenten. Het ensemble verkent de verwantschappen tussen uiteenlopende componisten en ontwikkelt unieke programma’s die muziek uit verschillende periodes samenbrengen. Pichon en zijn Ensemble Pygmalion waren in 2017 al bij De Nationale Opera te horen in een uitvoering van Monteverdi’s Mariavespers en keren in seizoen 2024 – 2025 terug in de nieuwe productie Le lacrime di Eros.

Foto: Piergab

Productiepartner