Speeldata

15-21 november 2024

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Duur

1:50, geen pauze

Tickets

Vanaf € 22

Twee standbeelden
Foto: Hugo Thomassen

De schaduwkanten van de liefde

Laat je meevoeren door betoverende renaissancemuziek en aangrijpende verbeeldingen van de liefde als een lijdensweg, een hunkering, een marteling. In deze gloednieuwe productie gaan dirigent Raphaël Pichon en theatermaker Romeo Castellucci, samen met de musici van Pygmalion, terug naar de oorsprong van de opera als kunstvorm. Le lacrime di Eros is een beeldende muziektheatervoorstelling zonder rechtlijnig verhaal, waarin de liefde zich in een reeks indringende taferelen van haar meest duistere kant toont.

De schaduwkanten van de liefde

Het lijden dat liefde heet

In Florence in de late 16e en vroege 17e eeuw bundelden componisten, filosofen, dichters, choreografen, schilders en uitvinders hun krachten om een nieuwe kunstvorm te creëren die de menselijke emoties het best tot uitdrukking brengt: opera. Uit het repertoire van renaissancecomponisten als Striggio, Malvezzi, Marenzio, Peri, Caccini, Cavalieri en de jonge Claudio Monteverdi blijkt de creativiteit en experimentele vrijheid van die tijd. In hun muziek is de liefde allesbehalve zoetsappig, maar draagt ze een duistere schaduw met zich mee.

In een pasticcio – een samenstelling van muziekstukken – uit de ontstaansperiode van de opera, presenteren Pichon en Castellucci deze schaduwkanten van de liefde op adembenemende wijze als een reeks ‘boeken’ (libri) op het toneel. Als meester op het snijvlak van opera, theater, beeldende kunst en performance art, weet Romeo Castellucci als geen ander toneelbeelden te creëren die niet het hoofd, maar direct het hart aanspreken.

Dialoog van oude en elektronische muziek

Raphaël Pichon en zijn Pygmalion brengen het originele renaissancemateriaal in dialoog met de elektronische muziek van Scott Gibbons. Voor zijn nieuwe composities gebruikt Gibbons onder meer de geluiden van de lichamen van de performers om door te dringen tot de menselijke passies, in al hun zachtheid én wreedheid.

Daarnaast wordt in Le lacrime di Eros – met behulp van de nieuwste technologische ontwikkelingen op het vlak van artificiële akoestiek en sound mapping – een klankdecor gecreëerd dat op zichzelf al een kunstwerk is. In die geavanceerde geluidsruimte zal naast het koor van Pygmalion een ensemble van grootse stemmen weerklinken. Sopraan Jeanine De Bique zong bij De Nationale Opera eerder de rollen van Annio in La clemenza di Tito (2018) en Aida in Caruso a Cuba (2018). Mezzosopraan Katia Ledoux vertolkte eerder de rollen van Geneviève in Pelléas en Mélisande (2019), Makuba in Hoe Anansi de stories of the world bevrijdde (2021) en Proserpina in Eurydice - Die Liebenden, blind (2022). Bariton Gyula Orendt keert terug na zijn vertolking van Gaveston/Stranger in George Benjamins Lessons in Love and Violence (2018). Tenor Zachary Wilder maakt zijn huisdebuut.

Om onze voorstellingen toegankelijk te maken voor iedereen, bieden wij kortingen aan voor specifieke groepen. Bekijk hier of je in aanmerking komt voor korting.

Jongeren t/m 35 jaar kunnen voor slechts € 25,00 (incl. boekingskosten) naar deze voorstelling, ongeacht welke rang er wordt besteld.

 

Standaard

CJP | Stadspas

Jongeren t/m 35 jaar

1ste rang

€ 141,00

€ 126,00

€ 23,00

2de rang

€ 108,00

€ 100,00

€ 23,00

3de rang

€ 89,00

€ 75,00

€ 23,00

4de rang

€ 65,00

€ 54,00

€ 23,00

5de rang

€ 46,00

€ 39,00

€ 23,00

6de rang

€ 22,00

€ 18,00

€ 23,00

Nationale Opera & Ballet hanteert een systeem van dynamische prijzen: gedurende de boekingsperiode kan, afhankelijk van de vraag, de kaartprijs stijgen. Alle prijzen zijn exclusief boekingskosten (€ 2 per kaart).

Studentenkorting en studentalert

Last-minute deal! Wanneer een voorstelling niet is uitverkocht, kunnen studenten op de dag zelf vanaf 13.00 uur online een kaartje kopen voor maar € 19.

Op de hoogte blijven van meer aanbiedingen? Schrijf je dan in voor onze studentalert. Zo word je al eerder geïnformeerd welke voorstellingen je voor maar € 19 kunt bezoeken!

Voorstellingsinformatie

Gezongen in het Italiaans

Libretto  Originele teksten, licht bewerkt voor deze productie

Muzikaal concept, arrangementen en muzikale leiding  Raphaël Pichon
Concept, regie, decor, kostuums en licht  Romeo Castellucci
Elektro-akoestische  compositie  Scott Gibbons
Dramaturgie  Piersandra Di Matteo
Artistiek medewerker  Maxi Menja Lehmann
Medewerker decor  Lisa Behensky
Medewerker kostuums  Clara Rosina Straßer
Medewerker choreografie   Nis Fee Brender 
Medewerker licht  Benedikt Zehm

Il Poeta / Orfeo  Gyula Orendt
La Ninfa / Euridice  Jeanine De Bique
La Messagiera  Katia Ledoux
Il Pastore  Zachary Wilder

Pastori 
Zachary Wilder, Camille Chopin, Perrine Devillers, Renaud Brès, Constantin Goubet, Guillaume Gutierrez

Performers
Ana Velasco
Renzo Popolizio
Federica Panariello
Luigi Vilotta

Pygmalion

Installation in collaboration with Frederik Heyman
frederikheyman.com

Let op, in deze voorstelling komen verbeeldingen van bloed, marteling en zelfmoord voor, die als indringend kunnen worden ervaren.

133 zelfmoorpreventie banner

Online programmaboek

Naast het gedrukte programmaboek bieden wij ook online programma-informatie aan bij deze voorstelling. In het online programmaboek krijg je een kijkje achter de schermen door middel van verdiepende verhalen, artikelen en interviews met de makers en cast.

Bestel kaarten

Jongeren t/m 35 jaar kunnen voor slechts € 25,00 (incl. boekingskosten) naar deze voorstelling, ongeacht welke rang er wordt besteld.

Prijzen kaarten

Om onze voorstellingen toegankelijk te maken voor iedereen, bieden wij kortingen aan voor specifieke groepen. Bekijk hier of je in aanmerking komt voor korting.

 

Standaard

CJP | Stadspas

Jongeren t/m 35 jaar

1ste rang

€ 141,00

€ 126,00

€ 23,00

2de rang

€ 108,00

€ 100,00

€ 23,00

3de rang

€ 89,00

€ 75,00

€ 23,00

4de rang

€ 65,00

€ 54,00

€ 23,00

5de rang

€ 46,00

€ 39,00

€ 23,00

6de rang

€ 22,00

€ 18,00

€ 23,00

Nationale Opera & Ballet hanteert een systeem van dynamische prijzen: gedurende de boekingsperiode kan, afhankelijk van de vraag, de kaartprijs stijgen. Alle prijzen zijn exclusief boekingskosten (€ 2 per kaart).

Studentenkorting en studentalert

Last-minute deal! Wanneer een voorstelling niet is uitverkocht, kunnen studenten op de dag zelf vanaf 13.00 uur online een kaartje kopen voor maar € 19.

Op de hoogte blijven van meer aanbiedingen? Schrijf je dan in voor onze studentalert. Zo word je al eerder geïnformeerd welke voorstellingen je voor maar € 19 kunt bezoeken!

Op 18 en 21 november vinden er opnames plaats. Hierdoor bieden sommige plaatsen door de aanwezige camera’s een wat beperkter zicht op het toneel. Deze plaatsen zijn exclusief telefonisch te reserveren via de Klantenservice (020 625 54 55) en zijn verkrijgbaar voor de sterk gereduceerde prijs van € 25,00.

loading Tickets worden geladen...

Inleiding

Drie kwartier voor aanvang van de voorstelling vindt een inleiding plaats, met achtergrondinformatie die je theaterbezoek kan verdiepen. De inleidingen worden in het Nederlands gegeven en zijn gratis toegankelijk zonder reservering, op vertoon van je kaart voor de voorstelling. De inleidingen worden gehouden in het Souterrain.

Pygmalion

Pygmalion

Pygmalion, in 2006 opgericht door muzikaal leider Raphaël Pichon, bestaat uit een koor en een orkest op historische instrumenten. Het ensemble verkent de verwantschappen tussen uiteenlopende componisten en ontwikkelt unieke programma’s die muziek uit verschillende periodes samenbrengen. Pichon en zijn Pygmalion waren in 2017 al bij De Nationale Opera te horen in een uitvoering van Monteverdi’s Mariavespers en keren in seizoen 2024 – 2025 terug in de nieuwe productie Le lacrime di Eros.

Foto: Piergab

Raphaël Pichon

Geen reconstructie, maar een hergeboorte

Muzikaal leider Raphaël Pichon en regisseur Romeo Castellucci over Le lacrime di Eros.

Le lacrime di Eros - Podcast

Door: Jasmijn van Wijnen

Luister alvast naar de muziek van Le lacrime di Eros

Productiepartner