“Ook een fiets kan vliegen, als je dat wilt”
Aanstekelijke muziek en kartonnen decors die ingenieus open- en nog slimmer dichtklappen. In november 2022 presenteerde theatermaker Steef de Jong zijn meest grootschalige operette tot nu toe: Operetta Land. Komende oktober kruipt hij opnieuw in de huid van de ‘Verzinner’, een rol die hem op én naast het podium op het lijf geschreven is.
Wat spreekt je zo aan in operette?
“Het genre zit overal tussenin, het is heel veelzijdig. Soms is het bijna opera, soms bijna musical, soms bijna pop-achtige of moderne muziek. Als ik een lied nodig heb voor een nieuwe voorstelling, dan kies ik een operette uit mijn elpee-collectie en luister ik tot ik een aanknopingspuntje heb. Ik vind het bijvoorbeeld leuk als ik muziek hoor en denk: nou, dit lijkt wel een singer-songwriterliedje. Of: het lijkt wel jazzmuziek. Terwijl het gewoon uit de negentiende eeuw komt.”
Hoe vertaal je die liefde voor een negentiende-eeuwse kunstvorm naar een voorstelling van nu?
“Ik probeer het verhaal altijd iets te laten betekenen in onze tijd. Operetta Land is bijvoorbeeld niet alleen grappig en romantisch, maar het gaat ook om vragen als ‘wie ben je?’ en ‘waar sta je voor?’. En om zo’n nieuwe operette zijn luchtigheid en humor te geven, vond ik dat de teksten echt van nu moesten zijn, met korte, bondige én grappige dialogen. Dat moet je dan laten doen door iemand die dat heel goed kan – en dat was natuurlijk Paulien Cornelisse.”
Naast delen van de tekst moest je ook delen van de decors en kostuums uit handen geven. Hoe was dat?
“Wel spannend, want normaal maak ik die zelf en dan verander ik de hele tijd nog dingen. Nu moest ik van tevoren alles uitdenken. Maar het was zo gaaf om te zien hoe iemand jouw schets tot een decorstuk of kostuum omtovert. En er was zoveel mogelijk, met zoveel mensen en op zo’n groot toneel! Al kwamen we door die omvang ook uitdagingen tegen, zoals karton dat doorboog. Maar dan was er altijd wel iemand met een goed idee om dat op te lossen.”
Hoe heb je de voorstellingen ervaren?
“Fantastisch. Alleen al zo’n orkest en al die getalenteerde zangers om je heen. Ik ben zelf natuurlijk helemaal geen operazanger, maar ik dacht: deze kans ga ik me niet laten ontnemen. En wat ik ook nooit meer ga vergeten, is hoe blij het publiek was. Dat je merkt dat al die families echt opgingen in de voorstelling. Dat was een geweldig gevoel.”
Wil je mensen nog iets meegeven met de voorstelling?
“Operetta Land gaat in essentie over hoe mooi je fantasie en verbeelding zijn. In het theater, waar je alles kunt verzinnen wat je wilt, maar ook daarbuiten. Als je je verbeelding gebruikt, kun je je beter inleven in een ander. Of je kunt je fantasie projecteren op iemand die je stom vindt en er zo een leuk iemand van maken. Dan hoef je diegene helemaal niet onaardig te benaderen. Maar je kunt natuurlijk niet altijd in je fantasie blijven leven. Ook ik sta met beide benen op de grond – ik ben niet áltijd in Operetta Land, want dat hou je niet vol. Maar af en toe is het heerlijk!”
Tekst: Lune Visser
Operetta Land is van 5 t/m 23 oktober te zien in Nationale Opera & Ballet.