Annette Dasch
Foto: Klaus Weddig

Dirigent Kwamé Ryan en sopraan Annette Dasch over Die ersten Menschen

27 februari 2024

De herneming van Die ersten Menschen betekent voor dirigent Kwamé Ryan en het Rotterdams Philharmonisch Orkest een spannende eerste kennismaking met een zinderende partituur. Sopraan Annette Dasch was er in 2021 al bij, toen het werk in het hart van de pandemie werd herontdekt.

Kwamé Ryan: “Ik kijk er enorm naar uit om na Blue (2022) bij De Nationale Opera terug te keren voor Die ersten Menschen. Deze werken zijn totaal verschillend van elkaar, waardoor ik verschillende kanten van mijn artistieke persoonlijkheid kan delen met het DNO-publiek. Ik kijk in het bijzonder uit naar mijn eerste samenwerking met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, een orkest dat ik al langere tijd bewonder. Het wordt interessant om de musici te ontmoeten met een werk dat zelden uitgevoerd wordt, omdat we er nu
allemaal voor het eerst aan gaan werken, met nieuwsgierigheid en een open blik; dat zijn prachtige voorwaarden voor een eerste creatieve kennismaking.” 

“In de regie van Calixto Bieito heeft het orkest een plek op het podium gekregen, waar het als het ware een extra personage is geworden dat de zangers omarmt. Naast dat het bijzonder is dat we zichtbaar zijn op het podium, zorgt deze positionering er ook voor dat de musici een rijker geluid met een groter dynamisch bereik kunnen leveren, omdat het gevaar van balansproblemen kleiner is. Tegelijkertijd is het uitdagend, omdat ik met mijn rug naar de zangers toe sta! We zijn via monitoren in contact, maar dat is altijd anders dan iemand recht in de ogen aan te kunnen kijken. Dit is een nieuwe en spannende uitdaging, die ik dolgraag aanga met dit team.”

“Het zal me in de benadering van dit expressionistische werk helpen dat ik me heel comfortabel voel met de muziek van componisten als Wagner, Mahler, Strauss en Bartók. Tegelijkertijd benader ik elk werk alsof het nieuw is, continu ontdekkend welke middelen de componist mij geeft om een verhaal te vertellen. Ik geef mijn eigen interpretatie vorm door het vocabulaire van de componist als het ware toe te passen op de diepere betekenissen, boodschappen en ideeën in het werk.”

Kwamé Ryan
Dirigent Kwamé Ryan

Complex zonder afstandelijk te worden

Annette Dasch: “Rudi Stephans muziek laat zich maar moeilijk vergelijken. Hij heeft zijn unieke, eigen muzikale taal ontwikkeld en het is zó jammer dat hij niet lang genoeg heeft geleefd om meer muziek te componeren. Zijn muziek is doeltreffend, maar niet manipulatief, en tegelijkertijd gelaagd en ontzettend
subtiel. Het is complexe muziek zonder dat het afstandelijk wordt; je kunt je er heel direct mee verbinden.”

Die ersten Menschen gaat over opgroeien en ouder worden. Over het vinden van je plek en doel in de wereld, over het zoeken naar je seksualiteit en spiritualiteit. Voor de ouders, Adahm en Chawa, gaat het over het hervinden van jezelf en je positie in de wereld wanneer je ouder wordt. Het is een oud verhaal, maar door de herkenbare thema’s voelt het ook heel modern aan.”

“Het is voor ons als zangers absoluut geen makkelijke muziek. Maar wel enorm meeslepend, waardoor je diep het verhaal ingezogen wordt en eigenlijk niet eens de ruimte hebt om na te denken over de moeilijke partij die je te zingen hebt. Bovendien kan ik als actrice mijn hart ophalen in de rol van Chawa. Deze rol is anders dan ik gewend ben: het is een hele krachtige en fysieke rol, en hij is daarom veeleisend, maar Calixto Bieito weet als regisseur een veilige ruimte te creëren voor zijn zangers-acteurs om in zichzelf op zoek te gaan naar de juiste invulling van een personage. In 2021 ontdekten we onze rollen alle vier voor het eerst, en nu mogen we ze met dezelfde cast verder uitdiepen. Muzikaal zal het daarom hoe dan ook beter zijn.”

Tekst: Jasmijn van Wijnen

Kwamé Ryan is muziekdirecteur van het Charlotte Symphony Orchestra. Hiervoor was hij muziek directeur van de Opera van Freiburg en muzikaal en artistiek directeur van Orchestre National Bordeaux Aquitaine in Frankrijk. Zijn werk als gastdirigent brengt hem naar operahuizen en symfonieorkesten over de hele wereld en hij won verschillende internationale prijzen voor zijn buitengewone werk op het gebied van muziekonderwijs.

Annette Dasch zingt regelmatig bij de meest vooraanstaande internationale operahuizen en festivals. Van Mozart tot Wagner en van Janáček tot Stephan: Annette onderscheidt zich door haar sprekende podiumpersoonlijkheid en veelzijdigheid op zowel het concert als operapodium.