Eun Sun Kim
Tekst: Luc Joosten | Foto: Kim Tae-Hwan

‘Alleen al het ademen in dat eerste moment’

21 Maart 2022

Dirigent Eun Sun Kim over Verdi en vrijheid.

Eun Sun Kim is in Zuid-Korea opgegroeid in een omgeving waarin cultuur en klassieke muziek centraal stonden, en via haar studies in piano en compositie ging ze zich toespitsen op muzikale leiding. Ondertussen dirigeert ze aan alle belangrijke operahuizen ter wereld en groeide ze uit tot één van de vooraanstaande dirigenten van dit moment: de New York Times noemde haar ‘een echte sterdirigent’. Niet verwonderlijk dat ze ondertussen muziekdirecteur is geworden van de San Francisco Opera.

Op de bok bij Verdi’s Messa da Requiem zal Eun Sun Kim voor het eerst in Amsterdam dirigeren. Ze heeft de stad een paar keer bezocht toen ze studeerde in Stuttgart en hield er veel van. Nu verheugt ze zich om terug te keren voor haar debuut als dirigent en kijkt er naar uit om te musiceren in de opera.

Verdi is een componist die een belangrijke rol speelt in jouw carrière. Wat betekent het voor jou om zijn Requiem uit te voeren?
“Alleen al het samen ademen in dat eerste moment, nog voordat je ook maar één noot uit zijn partituur speelt, vervult je met opwinding over alles wat er gaat gebeuren. Dat is Verdi voor mij! Ik hoop dat ik die bijzondere momenten kan creëren met alle musici en artiesten in dit project.

Natuurlijk werk ik vaak mee aan operaproducties waarin dansers figureren, maar dit wordt de eerste keer dat ik het Requiem op een operapodium doe. Het wordt een spannende nieuwe ervaring en ik verheug me erop die met dit creatieve team te realiseren.”

‘Elk individu blijft in zijn eigen verbeelding en geest vrij. Die vrijheid biedt de kunst ons.’

Wat betekent vrijheid in kunst en muziek voor jou?
“Vrijheid is inherent aan de interpretatie van muziek. Je hebt een partituur voor je die de rode draad van het denken van de componist voor je uitzet. Dat is de lijn die je moet volgen. Maar bij iedere uitvoering heb je andere musici, andere omstandigheden, en een andere atmosfeer. Je interpreteert het stuk op het moment dat je het met z'n allen creëert, en dat is elke keer anders. Je gaat de repetities in en bent zeker van je interpretatie, maar tegelijkertijd moet je flexibel blijven, zodat je met de musici de juiste taal kan vinden.

Eens je in de uitvoering zit, moet je ook in gedachten houden dat iedere luisteraar in de zaal zijn eigen individuele relatie tot het stuk heeft. Terwijl we fysiek allemaal samen zijn in één ruimte, blijft elk individu in zijn eigen verbeelding en geest helemaal vrij. Die vrijheid biedt de kunst ons.”

 

Eun Sun Kim

De Zuid-Koreaanse dirigent Eun Sun Kim studeerde in Stuttgart en brak door in Noord-Amerika. Sinds de start van het seizoen 2021/2022 is ze muziekdirecteur van San Francisco Opera.