Königskinder
Foto: Marta Syrko

5 redenen om uit te kijken naar... Königskinder

29 augustus 2022

1. Humperdincks onbekende sprookje

Hänsel und Gretel (Hans en Grietje) is Engelbert Humperdincks claim to fame. In Duitse theaters is de geliefde titel – geschikt voor jong én oud – vaste prik in de decemberprogrammering. Dat geldt niet voor Königskinder, een titel die maar zelden opduikt in het repertoire van operahuizen. In Nederland werd de opera voor het laatst in 1912 uitgevoerd. Het werk is, net als Hänsel und Gretel, een sprookjesopera, maar kent een treurige afloop: de wreedheid van de mens overwint, en het goede delft het onderspit.

2. De muziek

Hoe verder na Richard Wagner? Die vraag moet Engelbert Humperdinck zich regelmatig gesteld hebben. Hij was innig vertrouwd met de muzikale taal van Wagner: hij assisteerde ‘Der Meister’ zelfs in Bayreuth bij de voorbereidingen voor de wereldpremière van Parsifal (1882) en gaf muziekles aan zoon Siegfried Wagner. Alleen in het genre van de sprookjesopera lijkt Humperdinck enige ruimte te hebben gevoeld om zijn creativiteit de vrije loop te laten: de invloed van Wagner is ook in Hänsel und Gretel en Königskinder duidelijk te horen, maar met een zekere speelsheid en lichtheid die geheel eigen zijn. Tenor Daniel Behle, die de rol van Der Königssohn vertolkt, omschrijft zijn rol als een ‘Tamino Plus’.

Lees hier het volledige interview met Daniel Behle

3. De terugkeer van Marc Albrecht

Sinds zijn afscheid als chef-dirigent, een functie die hij van 2011 tot en met 2020 vervulde, staat Marc Albrecht voor het eerst weer op de bok bij De Nationale Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Als chef stond hij garant voor uitzonderlijke uitvoeringen van opera’s van Wagner en het laatromantische repertoire – waaronder Hänsel und Gretel in het seizoen 2015-2016. Bij de International Opera Awards in 2019 werden Albrechts prestaties bekroond met de prijs voor ‘Conductor of the Year’.

4. De terugkeer van Christof Loy

In zijn opera-ensceneringen dringt de Duitse regisseur Christof Loy door tot de psychologische en emotionele kern van het werk. Inspiratie vindt hij niet zelden in de film. Zo is Michael Haneke’s Das weiße Band uit 2009 een belangrijke inspiratiebron voor Königskinder. In deze zwart-wit-film, die gesitueerd is in een Duits plattelandsdorp in de jaren voorafgaand aan de Eerste Wereldoorlog, broeien spanningen tussen generaties en wereldbeelden onder de oppervlakte. Loy regisseerde bij De Nationale Opera eerder Les vêpres siciliennes, Arabella, Chovansjtsjina, La forza del destino en Tannhäuser (met Marc Albrecht op de bok). Dit najaar gaat ook zijn debuutfilm, Springtime in Amsterdam, dat hij in het hart van de pandemie in Amsterdam filmde, in première.

5. Het debuut van Edward Ananian-Cooper

Königskinder betekent het begin van een nieuw tijdperk voor het Koor van De Nationale Opera: Edward Ananian-Cooper, de nieuwe artistiek leider van het Koor, maakt zijn debuut bij De Nationale Opera. In 2021 verruilde Ching-Lien Wu, zijn voorganger, Amsterdam voor Parijs. Wat volgde was een grondige zoektocht naar een geschikte opvolger, die na een uitvoerig auditieproces uitmondde in de keuze voor Ananian-Cooper.

Maak kennis met Edward Ananian-Cooper in dit interview

  • Königskinder is van 6 t/m 22 oktober 2022 te zien bij De Nationale Opera.