Veel voorkomende vragen beantwoord

Patronen van Nationale Opera & Ballet

Dankzij uw steun kunnen we kunst op het hoogste niveau blijven creëren, jong talent stimuleren en het leven van zo veel mogelijk mensen verrijken met de magie en schoonheid van opera en ballet. Om ons donateursprogramma zo actueel en aantrekkelijk mogelijk te maken hebben wij een aantal veranderingen doorgevoerd. We begrijpen dat u daar misschien vragen over hebt.

1. Per wanneer gaat het nieuwe programma voor Patronen in?

Het nieuwe Patronenprogramma geldt vanaf september 2024, de start van het nieuwe seizoen 2024-2025. 

2. Waarom is de geefprogramma voor particuliere schenkers veranderd?

Met deze verandering willen wij het programma verbeteren en het nog beter laten aansluiten op de behoeften van onze huidige en toekomstige gevers. 

In de loop der jaren kregen we vaak te horen dat ons aanbod voor particulier schenken complex was. Het was voor (toekomstige) donateurs niet altijd duidelijk hoe ze konden bijdragen en wat ze daarbij van Nationale Opera & Ballet konden verwachten. Door ons geefaanbod overzichtelijker te maken, maar ons programma van privileges en activiteiten rijker, hopen we de band met onze donateurs te versterken en de gemeenschap van gevers verder te laten groeien. 

Met het nieuwe programma willen we onze donateurs nog meer betrekken bij het volledige aanbod dat onze beide kunstvormen, opera én ballet, te bieden hebben. We laten hen hierbij graag concreet zien waar hun steun aan ten goede komt. 

Naar aanleiding van verschillende inspirerende gesprekken met huidige donateurs en diverse interne en externe onderzoeken zijn wij gekomen tot een efficiënt en helder geefprogramma dat past bij onze bestaande én nieuwe gevers.

Dat is juist nu belangrijk, in tijden waar het politieke klimaat verandert en de toekomst van onze subsidies onzeker is. Tegelijkertijd nemen de kosten steeds verder toe. De steun van particuliere schenkers wordt steeds belangrijker om onze doelen te blijven behalen, namelijk om nieuwe opera- en balletproducties van het hoogste niveau te kunnen blijven maken, talent te blijven stimuleren en via educatie- en participatieprogramma’s zoveel mogelijk mensen te kunnen raken met opera en ballet.

3. Wat gaat er precies veranderen?

De bestaande donateursgroepen (de voormalige geefkringen) van De Nationale Opera, Het Nationale Ballet en Nationale Opera & Ballet worden samengevoegd. Wij spreken vanaf nu over de Patronencirkel van Nationale Opera & Ballet.

Dit betekent niet dat uw gift nu voor ons huis in het algemeen is bedoeld: uw gift blijft geoormerkt voor de kunstvorm en/of het doel van uw persoonlijke voorkeur. Steunt u nu ballet of opera specifiek, dan blijft dat ook in de toekomst zo. En we zullen u via onze programma’s blijven betrekken bij uw favoriete kunstvorm.

De nieuwe Patronencirkel van Nationale Opera & Ballet bestaat uit verschillende geefniveaus, met bijpassende privileges:

  • Bronzen Patronen (€ 1.500 tot € 2.500 per jaar)
  • Zilveren Patronen (€ 2.500 tot € 5.000 per jaar)
  • Gouden Patronen (€ 5.000 tot € 12.500 per jaar)
  • Platina Patronen (€ 12.500 tot € 25.000 per jaar) 
  • Diamanten Patronen (vanaf € 25.000 per jaar) 
4. Welk geefniveau sluit aan bij mijn huidige gift

In onderstaand overzicht staat welke voormalige geefniveaus corresponderen met de nieuwe structuur van de Patronencirkel van Nationale Opera & Ballet:

 

Nu

Straks

DNO Liefhebber, HNB Corps de Ballet (met schenkingen v.a. € 1.000 tot € 2.500)

Bronzen Patronen (€ 1.500 tot € 2.500 per jaar)

Bronzen Patroon, DNO Liefhebber, HNB Corps de ballet (met schenkingen v.a. € 2.500 tot € 5.000)

Zilveren Patronen (€ 2.500 tot € 5.000 per jaar)

Zilveren Patroon, DNO Bewonderaar, HNB Coryfee (met schenkingen v.a. € 5.000 tot € 10.000)

Gouden Patronen (€ 5.000 tot € 12.500 per jaar)

Gouden Patroon, DNO Paladijn, HNB Solist (met schenkingen v.a. € 10.000 tot € 25.000)

Platina Patronen (€ 12.500 tot € 25.000 per jaar)

Platina Patroon, DNO Mecenas, HNB Prima Ballerina (met schenkingen v.a. € 25.000)

Diamanten Patronen (vanaf € 25.000 per jaar)

5. Mijn periodieke schenking loopt nog, verandert er iets voor mij persoonlijk?

Draagt u bij aan Nationale Opera & Ballet door middel van een periodieke schenking? De hoogte van uw steunbijdrage en het door u gekozen doel van uw schenking blijft gedurende de looptijd van uw schenkovereenkomst gelijk. We hopen natuurlijk dat u na het aflopen van uw periodieke schenking verbonden blijft aan Nationale Opera & Ballet en ons opnieuw zult willen steunen.

6. Kan ik mijn steun nog wel specifiek toekennen aan opera of ballet?

Jazeker. Bij het ingaan van een nieuwe schenkperiode bepaalt u zelf of uw steun ten goede komt aan Nationale Opera & Ballet als geheel, óf juist aan een van de gezelschappen waar uw hart ligt: De Nationale Opera of Het Nationale Ballet. Heeft u specifieke wensen of vragen over de oormerking van uw gift? We bespreken uw wensen graag persoonlijk met u! Maak een afspraak met uw relatiemanager via steun@operaballet.nl

7. Aan welke projecten draag ik bij?

Als Patroon bepaalt u zelf of uw steun ten goede komt aan De Nationale Opera, Het Nationale Ballet en/of Nationale Opera & Ballet als geheel. U draagt vervolgens bij aan de volgende doelen: 

  • Het ontwikkelen van nieuwe producties en wereldpremières
  • Talentontwikkeling
  • Educatie & Participatie
8. Ik wil mijn periodieke schenking veranderen, hoe doe ik dat?

De Belastingdienst staat niet toe om het bedrag van een periodieke schenking aan te passen binnen de looptijd van uw schenkovereenkomst. U kunt wel een aanvullende periodieke schenking afsluiten. Neem hiervoor contact op met uw contactpersoon of via steun@operaballet.nl

9. Welke privileges gelden er voor Patronen?

Alle Patronen krijgen:

  • Voorrang bij de serie- en kaartverkoop: u bestelt als eerste!
  • Kaartenservice voor Patronen: last minute boeken en kosteloos wijzigen via uw eigen contactpersoon
  • Persoonlijke relatiemanager
  • Toegang tot de VIP-quicklane bij de garderobe met uw Patronenpas  
  • Toegang tot de premièreborrels met uw Patronenpas
  • Gratis programmaboek op te halen met uw Patronenpas
  • Toegang tot alle Vriendenactiviteiten
  • Nieuwsbrieven, Vriendenmagazine en het Jaarverslag van het Nationale Opera & Ballet Fonds
  • Uitnodigingen voor exclusieve evenementen achter de schermen van zowel opera als ballet

Zie HIER voor een overzicht van de diverse overige privileges per geefvorm.

10. Wanneer ontvang ik mijn Patronenpas? En waar kan ik deze voor gebruiken?

Uw Patronenpas ontvangt u in de zomer van 2024 per post, voorafgaand aan het nieuwe seizoen '24-'25. Deze geldt voor de looptijd van uw lidmaatschap van de Patronencirkel. Met de Patronenpas hebt u toegang tot de VIP-quicklane bij de garderobe en feestelijke premièreborrels. Ook kunt u hiermee een gratis programmaboek afhalen in de foyer. 

11. Waar vind ik een overzicht van alle activiteiten voor Patronen?

Vanaf september 2024 vindt u op de website van Nationale Opera & Ballet een volledig overzicht van alle activiteiten die wij in het nieuwe seizoen voor onze Patronen zullen organiseren. Tot die tijd zult u per e-mail een persoonlijke uitnodiging ontvangen voor evenementen die plaatsvinden. Ook zullen de activiteiten worden vermeld in het Vriendenmagazine.

12. Hoe meld ik me aan voor een activiteit?

U ontvangt voor ieder evenement tijdig een persoonlijke uitnodiging per e-mail met daarin verdere uitleg over hoe u zich kunt aanmelden voor de betreffende activiteit. Ook zullen de activiteiten en aanmeldprocedure worden vermeld in het Vriendenmagazine.

13. Ik heb een vraag die niet tussen de veel gestelde vragen staat.

Voor overige vragen kunt u altijd terecht bij uw contactpersoon of via steun@operaballet.nl

Nadja van Deursen

Manager Particuliere Fondsenwerving – Het Nationale Ballet

E-mail: n.vdeursen@operaballet.nl

Marthe Seydel

Manager Particuliere Fondsenwerving – De Nationale Opera

E-mail: m.seydel@operaballet.nl

Merel Krot

Manager Particuliere Fondsenwerving – Nationale Opera & Ballet / Young Patrons Circle

E-mail: m.krot@operaballet.nl