Rolf Hauser
Foto: Jan Willem Kaldenbach

Rolf Hauser

Hoofd Decoratelier

1.         Hoe en wanneer ben je bij NO&B in dienst gekomen (beschrijving scholing / loopbaan)?
In 1986 ben ik begonnen, nadat ik gevraagd werd om als adjunct hoofd Toneeldienst te helpen om de toneeldienst op te starten binnen Het Muziektheater. Zes jaar later werd mij gevraagd om het toenmalige hoofd van de toneeldienst op te volgen. Uiteindelijk werd ik in 1997 uitgenodigd om hoofd Decoratelier te worden. Eigenlijk heb ik dus drie keer op rij een baanaanbod geaccepteerd.

2.         Wat maakt je ambacht/functie zo bijzonder binnen NO&B en wat maakt het voor jouzelf zo speciaal?
Als hoofd Decoratelier ben je baas over je eigen gebouw, wat betekent dat je je bezighoudt met de zorg voor het onderhoud en de investeringen. Daar staat tegenover dat de lijnen ultrakort zijn als er iets aan het gebouw mankeert of  moet worden aangepast. Verder geef ik leiding aan mijn afdeling en ben ik verantwoordelijk voor de totstandkoming van alle decors voor de producties van Nationale Opera & Ballet. De combinatie van al deze mogelijkheden, en tegelijkertijd omringd zijn door vaklui die stuk voor stuk een ‘can do’-mentaliteit hebben, maakt deze taak erg bijzonder.

3.         Wat is je favoriete productie gezien vanuit jouw ambacht/functie? Welke speciale herinneringen heb je hieraan?
Voor iedereen die er eind jaren ’90 bij was, waren de premières van de Ring-producties hele bijzondere momenten. Na ruim honderd jaar investeren in een theater en een professionele theateromgeving was het dan eindelijk mogelijk om in Nederland Der Ring des Nibelungen integraal uit te voeren. Daarmee werd de droom van de Wagnervereeniging, een van de voorlopers van De Nationale Opera (DNO), eindelijk bewaarheid. De Ring was een enorme krachttoer voor de afdeling, zowel voor die waar ik net was weggegaan als voor die waar ik net was begonnen. De speciale herinneringen aan deze producties zijn dan ook talrijk, en de leercurve was loodrecht omhoog.

Laatste update: 30-11-2022.