Speeldata

21-23 maart 2025

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Studio Boekman

Duur

0:30, geen pauze

Tickets

nvt

Still uit The Sound Voice Project
Foto: Still uit The Sound Voice Project

Een digitaal kunstwerk over stem en identiteit

Wat betekent het om een stem te hebben? The Sound Voice Project is een aangrijpend werk waarin de menselijke stem centraal staat. Aan de hand van persoonlijke verhalen van mensen die hun stem hebben verloren wordt de relatie tussen stem en identiteit verkend. Het project begon voor componist Hannah Conway vanuit een persoonlijke zoektocht. Nadat haar vader zijn spraak verloor, realiseerde ze zich dat zij, die al haar hele carrière met zangers werkte, nooit echt diep had nagedacht over de waarde en kwetsbaarheid van de stem. “Wat gebeurt er we het vermogen om onszelf als onszelf te klinken, verdwijnt? Wat blijft er dan over?” 

Componist Hannah Conway werkte voor deze opera-installatie samen met ervaringsdeskundigen, medische experts en professionele operazangers. Met behulp van innovatieve digitale stemtechnologieën ontstaat er een ontroerende ervaring waarin kunst, wetenschap en technologie samenkomen om de schoonheid en kwetsbaarheid van de menselijke stem bloot te leggen.

Winnaar van de FEDORA Digital Prize 2023, gesponsord door Kearney

Rauw en intiem

De installatie combineert muziek met filmprojecties, visuele kunst en een meeslepende akoestische ervaring. In drie rauwe en intieme portretten word je meegenomen in de beleving van mensen die hun stem hebben verloren, bijvoorbeeld door ziekte of trauma. Het geheel levert een ontroerende, maar ook radicale opera-ervaring op. The Sound Voice Project heeft niet alleen mensen geraakt, het was ook een krachtige aanjager van innovatie. Hannah Conway: “We hebben de koers van een baanbrekend biomedisch onderzoeksproject veranderd, nieuwe inzichten en werkwijzen in de zorg geïntroduceerd en de ontwikkeling van commerciële stemtechnologie gestimuleerd. Maar het allerbelangrijkste is dat we werken hebben gecreëerd die het publiek uitnodigen om na te denken over de waarde van hun eigen stem en die een klein inkijkje bieden in de levens en verhalen van mensen die die van hen hebben verloren.”

Paul

Paul is een ‘dubbele aria’: een stuk voor één personage (Paul), maar gezongen door twee uitvoerders: Paul Jameson (de echte stem) en bariton Roderick Williams (Pauls ingebeelde stem).

Hannah Conway en Hazel Gould schreven dit werk naar aanleiding gesprekken met Paul Jameson, die in 2017 een motorneuronziekte kreeg. Het stuk nodigt het publiek uit om te begrijpen wat ‘stem’ betekent voor Paul, nu hij zijn spraak verliest.

Paul Jameson: “De aria die in de installatie te horen is, is prachtig, krachtig en emotioneel. Het gaf me het gevoel alsof ik mijn stem weer terug had en ik voelde me erg verbonden met Roddy Williams, met wie ik de aria uitvoerde.”

Ontdek het libretto van Paul

I Left My Voice Behind

I Left My Voice Behind is geschreven voor twee koren: een live koor (uitgevoerd door leden van Shout at Cancer, mensen die een laryngectomie – een strottenhoofdverwijdering – hebben ondergaan) en een tweede digitaal koor, samengesteld uit opnames van Shout at Cancer-leden van vóór hun kankerdiagnose, toen hun strottenhoofd nog intact was.

De koren worden begeleid door een cellist, met een digitale tegenhanger die is samengesteld uit oude opnames van die cellist. Dit weerspiegelt het duet tussen het live en digitale koor en verkent gezamenlijk vernieuwing, transformatie en de geboorte van nieuwe vocale identiteiten.

Shout at Cancer: “Het betekende heel veel voor onze de leden om deel uit te maken van dit project en om ons verhaal op een meeslepende manier opgenomen te zien. Onze boodschap van veerkracht werd prachtig overgebracht op het publiek, met een extra laag van toegankelijkheid die empathie en begrip opriep.”

Ontdek het libretto van I Left My Voice Behind

Tanja

Dit werk is geschreven voor Tanja Bage en een professionele sopraan. Tanja, oorspronkelijk opgeleid als professioneel acteur/zangeres, was 38 jaar oud toen bij haar een zeldzame vorm van keelkanker werd vastgesteld. Een week na de diagnose werd haar strottenhoofd verwijderd. Dit stuk onderzoekt hoe stemverlies Tanja’s dagelijkse leven beïnvloedt: als moeder van twee jonge kinderen, in haar relaties en door de stigma’s die verbonden zijn aan het zijn van een vrouw met een laryngectomie.

Tanja Bage: “Mijn betrokkenheid bij Shout at Cancer en The Sound Voice Project gaf me een nieuwe creatieve uitlaatklep op een moment dat alles nog enorm rauw was. In een periode waarin ik worstelde met de posttraumatische schok en het verdriet van alles wat ik had meegemaakt, speelde dit een grote rol in hoe ik het verlies van mijn stem heb verwerkt.”

Ontdek het libretto van Tanja

Voorstellings­informatie

Compositie  Hannah Conway
Libretto  Hazel Gould
Video Design  Luke Halls
Sound Design  David Sheppard
Technisch productiemanager  Charlie Earl
Videoprogrammeur  Richard Halling
Tourproducent  Andreas Ayling

Paul

Bariton  Roderick Williams 
Stem  Paul Jameson
Viool  Rakhi Singh
Piano  Hannah Conway

I Left My Voice Behind

Stemmen  Shout At Cancer
Electronics  Pug Halliday 
Cello  Nick Trygstad

Tanja

Sopraan  Lucy Crowe 
Stem  Tanja Bage
Viool  Marianne Haynes
Cello  Nick Trygstad
Piano  Hannah Conway

Talk: The Sound Voice Project

Op zaterdag 22 maart gaat componist Hannah Conway in gesprek met een ervaringsdeskundige die zijn stem verloor en met dr. Lisette van der Molen, logopedist en onderzoeker aan het Nederlands Kankerinstituut. Zij zal vertellen over de psychosociale impact van stemverlies en de mogelijkheden die technologie biedt. Het gesprek zal ongeveer 40 minuten duren en wordt geleid door Dymphie Braun.

Partners Opera Forward Festival 2025