Caers 2019

Tijdloze strijd om de macht - en de waarheid

Regisseur Gregory Caers brengt het eeuwenoude verhaal van Oedipus naar het Amerika van 2020. Wat centraal staat is een thema dat zowel in het oude Griekenland als in onze wereld van vandaag de kop opsteekt: de obsessie met het (tevergeefs) zoeken naar een universele waarheid – en de claim die te hebben gevonden. Hij werkt samen met studenten van de MBO Theaterschool Rotterdam en het VU-Koor. 

Tijdloze strijd om de macht - en de waarheid

Samen met studenten van de MBO Theaterschool Rotterdam brengt regisseur Gregory Caers de Griekse tragedie van Oedipus naar het Amerika van 2020. Hij toont een machtsstrijd in het midden van de pandemie, waarbij profetieën en complottheorieën als paddenstoelen uit de grond schieten; waarbij één man, bang dat wat er zich om hem heen afspeelt zijn macht zal aantasten, stoere praat en gore nonsens verkoopt om zijn eigen drama te verbergen. Eén enkel ego laat het lot van een hele natie wankelen, op de weerloze bouwstenen van een simpele waarheid.

De Belgische choreograaf-theatermaker Gregory Caers is intussen uitgegroeid tot een van de vaste waarden van het Opera Forward Festival. Zijn voorstellingen, waarin hij werkt met studenten van mbo-opleidingen, kenmerken zich door een jeugdig enthousiasme en een grote energetische intensiteit en beweging. In OFF 2024 maakt hij een voorstelling die verbonden is aan een van de opera’s die tijdens het festival op het grote toneel gepresenteerd wordt. Rex Revisited heeft hetzelfde vertrekpunt als de voorstelling Oedipus Rex / Antigone: de Griekse tragedies rondom koning Oedipus.

Componist Bas Gaakeer neemt in dit project Grieks-Byzantijnse koormuziek als uitgangspunt en vertaalt deze diep dramatische muziek met een kwinkslag naar vandaag. Hij werkt daarvoor met het VU-koor en zowel professionele als niet-professionele getrainde musici.

Gregory Caers

Regisseur

Gregory Caers

“De kern van Oedipus’ verhaal is de obsessie met het achterhalen en verdedigen van ‘de’ waarheid. Rex Revisited zet een schijnwerper op hoe populisten vandaag de dag de universele waarheid in pacht pretenderen te hebben.”

Regisseur Gregory Caers over Rex Revisited

"Als theatermaker geef ik mijn spelers altijd een grote mate van vrijheid en verantwoordelijkheid in de ontwikkeling van het materiaal voor een voorstelling. Voor Rex Revisited ben ik samen met de studenten van de MBO Theaterschool Rotterdam in het eeuwenoude verhaal van Oedipus gedoken, en zijn we op zoek gegaan naar de relevantie ervan anno 2024. De kern van Oedipus’ verhaal is de obsessie met het achterhalen en verdedigen van ‘de’ waarheid; die obsessie is in onze huidige samenleving ook te zien. Rex Revisited zet daarom een schijnwerper op hoe populisten vandaag de dag de universele waarheid in pacht pretenderen te hebben. De voorstelling doet dat door enerzijds trouw te blijven aan het oorspronkelijke verhaal, en anderzijds op zoek te gaan naar een nieuw fysiek en muzikaal narratief. In Rex Revisited breng ik – voor het eerst sinds mijn komst bij het Opera Forward Festival – tekst, beweging, muziek en zang samen in één voorstelling."

Bas Gaakeer

Componist

Bas Gaakeer

“Voor de muziek van Rex Revisited ging ik terug naar het Middellandse Zeegebied, waar Sophocles zijn Oedipus Rex schreef.”

Componist Bas Gaakeer over Rex Revisited

"Voor de muziek van Rex Revisited ging ik terug naar het Middellandse Zeegebied, waar Sophocles zijn Oedipus Rex schreef. De eeuwenoude Byzantijnse koortraditie heeft een kenmerkende klank met donkere stemmen, drones (langgerekte liggende tonen) en repetitieve liturgische teksten. De instrumentalisten Ezgi Elkırmış en Sinan Arat spelen op instrumenten die ook veel klinken rond het Middellandse Zeegebied, waaronder Anatolische percussie-instrumenten zoals de davul en de def. Ook de ney, een rietfluit die veel wordt gebruikt van Oost-Europa en de Arabische wereld tot aan Noord-Afrika, is bepalend voor de klank van Rex Revisited. Voor de tekst ging ik helemaal terug naar de basis: ik gebruikte Sophocles’ oorspronkelijke Oudgriekse teksten én de Latijnse vertaling daarvan."

Gerbrand Bos

Vormgever

Gerbrand Bos

"Ik speel met wat echt is en wat niet, met wat je bent en welk beeld je van jezelf hoog houdt. Hoe echt kan fake lijken?"

Vormgever Gerbrand Bos over Rex Revisited

"Voor de vormgeving laat ik me inspireren door de looks van voormalig First Lady Melania Trump, Instagram celeb Cardi B en de satirische rapgroep Die Antwoord. Ik speel met wat echt is en wat niet, met wat je bent en welk beeld je van jezelf hoog houdt. Een visuele zoektocht naar zien en gezien worden. Het kostuumbeeld is overwegend wit en verwijst naar zuiverheid en onschuld. Met kitscherige sieraden, fake designer tassen en bontjassen houden de personages zichzelf staande. Een mix van kapotte spijkerbroeken, harnassen, trainingspakken en Chanel mantelpakken. Welk beeld claimt de macht? En hoe echt kan fake lijken?"

Credits

Regie  Gregory Caers
Muzikale leiding  Bas Gaakeer
Vormgeving  Gerbrand Bos
Dramaturg (via MBO Theaterschool Rotterdam)  Sacha Van der Mast

Spelers  Studenten van de MBO Theaterschool Rotterdam (onderdeel van Albeda)
Koor  VU-Koor
Muzikanten  Bas Gaakeer, Sinan Arat en Ezgi Elkırmış

MBO Theaterschool Rotterdam

De MBO Theaterschool Rotterdam (onderdeel van Albeda) is een opleiding voor jongeren met een grote ambitie om in het theater te werken, voor of achter de schermen.

De performers

Rugia Bangura
Roos Boele
Madelief Boot
Zon Donze
Bryce van Eijk
Jesper van Eijsden
Tai Frederik
Anne Gudehus
Joeri Hartkamp
Daan Hogervorst
Cayuga den Hollander
Cato Jonk
Tomas van Keeken
Nora Klimsop
Anna Koppen
Maeva Lau
Delano Linge
Pim Louf
Lars van Nistelrooij
Roos van Norden
Sophie van Os
Duco Ouwendijk
Liv Paszkiewicz
Lola Elvis Schimmel 
Amber Schuch
Jarred Sewsingh
Szophia Twisk
Jaylin Wezer

VU-Koor

Het VU-Koor is een groot en veelzijdig Amsterdams studenten- en jongerenkoor, dat sinds 1955 actief is. Het koor is verbonden aan de Vrije Universiteit, maar verwelkomt ook andere studenten en niet-studenten.

De zangers

Laurence Auener
Linda Bettelli
Mette de Brouwer
Job den Heeten
Elisabeth Fleck
Wing Ka Fung
Tatiana Gromova
Dave Grouwe
Alva Guzzini
Mattheus Hilpold
Eka Sari Ismirani 
Montserrat Koloffon
Gerda Krivaite
Lingyu Li
Iris Liang
Adomas Mačiuika
Steven Pemberton 
Jenna Pfeifer
Charlotte Pouw
Jule Schretzmeir
Vincent Schriever
Julie Thilges
Ranko Toskovic
Bloem van Tilburg
Iris Varjonen
Diana Wang
Dave van Wees
Sabrina Zaini
Egija Zaura

  • Locatie: Souterrain
  • Data & tijden: vrijdag 15 maart (22.30 uur), zondag 17 maart (12.30 & 16.15 uur)

Deze voorstelling is gratis te bezoeken, je kunt een plek reserveren via onderstaande button. Het is ook mogelijk om op de dag zelf binnen te lopen, er blijft een aantal plaatsen vrij voor de spontane bezoeker.

Opera Forward Festival wordt mogelijk gemaakt door