Speeldata

14-15 maart 2025

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Studio Boekman

Duur

1:30, geen pauze

Tickets

Gratis (reservering nodig)

grafische vormen

Vijf vernieuwende opera’s van de makers van morgen

In The Carousel zie je vijf nieuwe korte opera’s, gemaakt en uitgevoerd door studenten van de Academie voor Theater en Dans (Amsterdam), het Koninklijk Conservatorium (Den Haag), Codarts (Rotterdam) en ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten (Arnhem). De studenten werken in vijf teams samen om een volledig nieuwe opera te maken, waarin de grenzen van het genre worden verkend. De opera’s worden achter elkaar gepresenteerd in één programma; de opvoeringsvolgorde is nog niet bekend.

Met studenten van de opleidingen Productie Podiumkunsten, Regie, Scenografie (Academie voor Theater en Dans, Amsterdam), Compositie (Conservatorium van Amsterdam, Koninklijk Conservatorium, Den Haag en Codarts Rotterdam) en Creative Writing (ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten, Arnhem).

Makers Once lived in

Once lived in

Wat doe je als je geconfronteerd wordt met iets dat je niet kunt veranderen? Verzet je je ertegen of loop je weg? Of probeer je een manier te vinden om het te accepteren?

Once lived in

Wat doe je als je geconfronteerd wordt met iets dat je niet kunt veranderen? Verzet je je ertegen of loop je weg? Of probeer je een manier te vinden om het te accepteren?

Once Lived In vertelt het verhaal van een oude vrouw die alleen woont, afgesloten van de rest van de wereld. Buiten verschijnen vreemde maar vertrouwde gezichten die binnengelaten willen worden. Wanneer ze de deur opent voor een jonge vrouw en ze samen terugkijken op hun dromen en verwachtingen, raken hun lotsbestemmingen langzaam verstrengeld. Samen moeten de twee vrouwen in het reine komen met het onvermijdelijke: hun tijd is eindig.

Deze opera verkent thema's als sterfelijkheid, eenzaamheid, verdriet en de ongrijpbare aard van de tijd, maar draait uiteindelijk om hoop en gezamenlijkheid. Het nodigt je uit om na te denken over de meest bepalende momenten in het leven.

Credits

Compositie  Tymon Zgorzelski
Libretto  Vera Corben
Regie  Johanne Willman
Scenografie  Senja Isrif
Productie  Aidan Penman, Marthe Wannenmacher

Woman 1  Bruna Pereira
Woman 2  Madalena Massano

Koor  Maria Bastos, Trevor Brown, Caroline Charef, Mathilde Herbaut, Elise te Kaat, Henriett Pálházy, Blanca Rey Corral, Lara Makollé Mbella Teković

-> Lees het libretto

Makers Blødismærby

Blødismærby

De ontdekking van een mysterieus object dwingt de inwoners van het vredige Blødismærby om de waarheid over hun vergeten verleden onder ogen te zien.

Blødismærby

Informatie verdwijnt vaak door tijd en verandering. Mondelinge tradities vervagen als ze niet worden opgeschreven, terwijl geschreven bronnen verloren gaan door vernietiging of veroudering.

Taal evolueert, waardoor oude teksten onbegrijpelijk worden. Technologie raakt snel verouderd. Culturele verschuivingen zorgen ervoor dat kennis onbelangrijk wordt geacht en niet wordt doorgegeven. Natuurrampen of conflicten vernietigen archieven. Bovendien wordt niet alles gedocumenteerd - nuances, tradities en persoonlijke verhalen sterven vaak uit. Stukjes collectief geheugen verdwijnen geleidelijk, waardoor elke generatie opnieuw moet leren wat ooit gekend was.

In Blødismærby dwingt de ontdekking van een mysterieus object de inwoners van een vredig stadje om de waarheid over hun vergeten verleden onder ogen te zien.

Credits

Compositie  Pablo Gonzalez Gonzalez
Libretto  Jacob Colenbrander
Regie  Lotus Friede
Scenografie  Emilie Jungersen
Productie  Sem Oosterhof, Xander Ruijgt

Zang  Frances Amado, Caroline Gemmell, Sara Guidolin, Thalia Oyewole, Angelina Posoven

Cello  Elsa Le Moigne, Jasmim Mandillo, Marta Jiménez
Altviool  Valentina Real

-> Lees het libretto

Makers Huzz, Shaqq, Batar

Huzz... Shaqq... Batar...

Alleen het wapen dat de wond heeft gemaakt kan hem weer dichten. Huzz... Shaqq... Batar... is een autopsie van een verloren liefde.

Huzz... Shaqq... Batar...

Alleen het wapen dat de wond heeft gemaakt kan hem weer dichten. 

In een wereld waar woorden dieper snijden dan messen zit Fausto gevangen tussen herinnering en werkelijkheid, tussen verlangen en obsessie. Fiamma biedt hem genade in de vorm van ruimte en afstand, maar zijn liefde voor haar staat hem niet toe dit te accepteren. Terwijl de tijd versplintert en het verleden weigert om verborgen te blijven, komen er stemmen op - sommige duwen hem vooruit, andere trekken hem terug. Hij wendt zich tot Elleta, die hem altijd heeft begrepen. Maar begrip is niet genoeg. Deze keer niet.

Een confrontatie tussen liefde, vriendschap en herinnering: Huzz... Shaqq... Batar... is een autopsie van een verloren liefde. Het onderzoekt hoe we ons lijden opvoeren, hoe we onszelf definiëren door de pijn die we weigeren los te laten en hoe de zoektocht naar afsluiting kan leiden tot het punt waarop er geen weg meer terug is. Wanneer ga je afronding verwarren met vernietiging? Hoe ver ben je bereid te gaan om te kunnen genezen?

Met beklemmende poëzie, mystieke beelden en een compositie die pulseert als een open wond onder de roes van verdovingsmiddelen verkent Huzz... Shaqq... Batar... de aard van lijden en genezing. 

Credits

Compositie  Arefeh Hekmatpanah
Libretto  Jalil Sultani
Regie  Arthur Buchholz
Scenografie  Mickey Gantz
Productie  Nikki Boerhof, Lara Schoots, Anna ter Schure

Performers  Laurens Abrahamse, Carlos Fiqueiredo, Pepijn Groenendaal, Wessel van der Ham, Simon Heerze, Thijmen Krijgsman, Mahdokht Mojiri, Laetitia Sprij, Annaliis Viidebaum

Accordion  Kaat Vanhaverbeke
Percussie  Matiss Leo Mecki

Muzikale leiding  Tanya Markovska

-> Lees het libretto

Makers Motorized Delusion

Motorized Delusion

Als Alicia een zwaar auto-ongeluk overleeft, buigt haar geest zich naar een nieuwe dimensie van waarneming toe. Het geluid regeert.

Motorized Delusion

Je rijdt over een verlaten weg, het is al laat.
De wereld buiten de auto is kalm en stil – niets meer dan het gezoem van de motor, de zwakke flikkering van straatlantaarns in de verte. 
Je vingers rusten lichtjes op het stuur. Je gedachten dwalen af. 

Dan - BANG. 

Een schok.
Een botsing. 
Piepende banden. 
Glas versplintert in duizenden kleine sterretjes. 
De auto draait door, komt tot stilstand. Dan: stilte. Je adem stokt, handen trillen.
Je duwt de deur open, stapt uit – zwakke knieën, tollend hoofd. Je draait je om naar het wrak, je hart bonst.

Dan zie je het. Een koe –
Of toch niet? 
Je knippert met je ogen. 
Kijkt nog eens. 
Binnen in je begint zich iets te roeren.
Je moet het redden.

In Motorized Delusion buigt Alicia’s geest zich naar een nieuwe dimensie van waarneming toe, in de ban van de kracht van muziek. Na het overleven van een zwaar auto-ongeluk belandt ze in een wereld die wordt geregeerd door geluid.

Stap in. Kijk. Luister. Laat de muziek je niet pakken.

Credits

Compositie  Izak de Dreu
Libretto  Britney Penda Achampong, Izak de Dreu, Mel Kikkert
Regie  Britney Penda Achampong
Scenografie  Sofia Fueglister, Lain Koskamp
Productie  Diqrah Bouamrani, Garcelle Komproe

Performers  Maria Bastos, Trevor Brown, Agathe Labadie, Monèzra Rudge

-> Lees het libretto

Makers Some fish sleep so strangely

Some fish sleep so strangely

Elke dag fluistert Ze haar Goudvis een wens toe. Maar wat als haar toekomst ineens alleen in haar eigen handen komt te liggen?

Some fish sleep so strangely

Elke dag fluistert Ze haar magische Goudvis een wens toe. Ze vraagt om liefde, om vrede, om alles wat Ze niet zelf kan bereiken. Op een ochtend wordt Ze wakker en treft Ze de Goudvis dood aan. Haar realiteit stort in elkaar: zonder de Goudvis ligt Haar toekomst alleen nog in haar eigen handen. Wat wakkert dit in Haar aan? Wat moet Haar leven nu richting geven?

Some fish sleep so strangely gaat over rouw, hoop, hopeloosheid en macht, en bevraagt de menselijke neiging om onze eigen dromen en emoties op dieren te projecteren. Wat gebeurt er als we ineens worden gedwongen om zelf en zonder houvast de werkelijkheid te doorkruisen? 

Credits

Compositie  Mateusz Godlewski
Libretto  Jet Linssen
Regie  Elin Löfman
Scenografie  Johanne Hornum, Mia Vos
Productie  Zora Jolie

Zang  Despina Kelesidou
Koor  Adam Harrata, Natalie Marssdorf, Charis Orfanidou, René Wynants
Musici  Magnus Bodzin, Reina Dreyhaupt

-> Lees het libretto

Partners Opera Forward Festival 2025

Met dank aan het Cultuurfonds, mede dankzij het Romke Kalma Fonds en het Fonds Jong Talent