Welkom bij New Moves!

Tijdens een reguliere balletvoorstelling zie je de dansers met al hun creativiteit en toewijding schitteren op het toneel. Vanavond zie je hun creatieve inbreng niet alleen op het toneel, maar overal waar je kijkt. In muziekcompositie, lichtontwerp, fotografie, video, kostuums en natuurlijk in de choreografieën zelf, die allemaal in de afgelopen twee maanden in de eigen tijd van de dansers tot stand zijn gekomen.

Het was een genot om dit proces mee te maken en ik ben enorm trots op al mijn collega’s die de sprong in deze creatieve uitdaging hebben gewaagd.

Bedankt dat je hier bent om deze jonge artiesten te steunen. Ik hoop dat je geïnspireerd raakt door het resultaat.

Leo Hepler, danserscoördinator van New Moves

Programma

Ella Kolpakov

Strangulatus

Choreografie en uitvoering  Ella Kolpakov
Muziek  Pjotr Iljitsj Tsjaikovski - Black Swan pas de deux, uit Het Zwanenmeer, uitgevoerd door het Marijinski-orkest; The Haxan Cloak - An Archaic Device en Raven's Lament

Ella Kolpakov: “Dit stuk is mijn interpretatie van het leven en het wereldbeeld van de eerste vrouwelijke choreograaf: Isadora Duncan. Haar liefde voor vrijheid, haar pionierswerk in de moderne dans, haar filosofische benadering van dans waarbij beweging van binnenuit komt, als stralen die uit de zon voortkomen. Maar ook: haar tragische leven vol verliezen en afschuwelijke gebeurtenissen, en wat het betekent om verstikt te worden door verdriet, maar toch niet helemaal bereid te zijn om op te geven. Het is een meditatie in beweging, kunst en verdriet. 'Om de grootste vreugdes van het leven te begrijpen, moet je meer doen dan jezelf ervoor openstellen. Je moet ze bij je thuis uitnodigen en ze verleiden om te blijven,' zei Isadora.”

Foto: Nina Tonoli

Alexander Álvarez Silvestre

As if us

Choreografie  Alexander Álvarez Silvestre
Uitvoering  Alexander Álvarez Silvestre, Jenson Blight
Muziek  Omar Enfadaque

Alexander Álvarez Silvestre: “We leven in een maatschappij waar liefde grenzen en genders kent. Dit duet herinnert ons eraan dat andere vormen van liefde ook mogen bestaan. We zijn allemaal op zoek naar die plek waar we thuishoren, en als die plek voor jou een persoon is, laat jezelf die dan vinden zonder te oordelen.”

Foto: Nina Tonoli

Victoria Glazunova en Elena Kim

Cliché

Choreografie  Daniel Robert Silva
Uitvoering  Victoria Glazunova 
Muziek  Chopin - Prelude in E Minor (opus 28, nr. 4)
Pianist  Elena Kim

Foto: Nina Tonoli

Victoria Glazunova: "'Alles waar je je ziel legt, wordt kunst.'

Het doel van kunst is veelzijdig. Voor de kunstenaar is het niet alleen een manier van fysieke zelfexpressie, maar ook een manier om diepere gevoelens te uiten en zijn of haar ziel te tonen. Wanneer woorden tekortschieten, kan een artiest het publiek alleen bereiken door middel van energie energie (het kan niet begrepen worden, alleen gevoeld). Het biedt de mogelijkheid om naar een denkbeeldige wereld of naar het verleden, het heden of de toekomst te reizen (als een reis door de tijd, als een reis door gevoelens).

Het wordt niet voor niets een ‘Zielvolle vlucht’ genoemd.

En voor de kijker is kunst een kans om meer te kunnen voelen! Want deze waarde hievan wordt de laatste tijd vaak vergeten, waardoor we veranderen in emotieloze en zielloze robots, waardoor we de kleuren van het leven verliezen en niet meer kunnen genieten van zelfs de kleinste dingen (die eigenlijk het belangrijkste zijn).

Voor mij biedt dit werk veel betekenissen, herinneringen en inzichten, en door het te dansen, wil ik mijn ziel vrijheid geven."

Cliché | Foto: Nina Tonoli
Cliché | Foto: Nina Tonoli
Cliché | Foto: Nina Tonoli
Cliché | Foto: Nina Tonoli
Daniel Montero Real

“IT’S NOT YOU, IT’S YOU”

Scene 1 (it’s not you): Hit Me…up.
Scene 2 (it’s you): MANipulation

Choreografie  Daniel Montero Real
Uitvoering  Arianna Maldini, Bela Erlandson, Daniel Montero Real
Muziek  Daniel Montero Real
Violist  Shadi Haydarlou

Daniel Montero Real: “Als ons verleden ons maakt tot wie we vandaag zijn, hoe ver moet empathie dan gaan als iemand een ander pijn doet? Wat is de grens? Dit stuk, dat voor velen (helaas) herkenbaar is, onderzoekt de twee meest voorkomende soorten giftige relaties. In de ene worden de macht en controle per ongeluk aan een individu gegeven, door de naïeve staat van afhankelijkheid van de ander. De tweede dynamiek toont bewuste, volledige controle over de andere persoon; een schild van onzekerheid dat is omgevormd tot een wapen.

Liedjes schrijven is mijn meest kwetsbare maar ook louterende uitlaatklep. Ik schrijf altijd vanuit een bepaalde waarheid. Hoe eng het ook kan zijn om je eigen dagboek aan de wereld voor te lezen, het is voor mij een noodzaak geworden om mijn eigen artistieke identiteit verder te onderzoeken door mijn muziek te verheffen tot een visueel, afgerond oeuvre. Moge dit de eerste van velen zijn.”

Foto: Nina Tonoli

Nicola Jones

Latent

Choreografie en uitvoering  Nicola Jones
Muziek en uitvoering  Jack Willemse

Nicola Jones: “Latent verwijst naar een kwaliteit of toestand die al bestaat, maar nog niet naar buiten is gekomen – iets wat verborgen ligt onder de oppervlakte. Dit stuk duikt in die ervaring en onderzoekt de innerlijke diepten van het zelf, en het onaangeboorde potentieel dat erin schuilt. De choreografie wordt begeleid door live gitaarmuziek, gecomponeerd en uitgevoerd door Jack Willemse, wat een laagje spontaniteit aan dit werk toevoegt.”

Foto: Nina Tonoli

Jenson Blight

Wander

Choreografie en uitvoering  Jenson Blight
Muziek  Domenico Scarlatti - Sonata in F Minor
Pianist  Elena Kim 

Jenson Blight: “Ik ben een mozaïek van iedereen die ik ooit heb gekend. Soms maak ik me zorgen dat niets van mij echt mezelf is.”

Foto: Nina Tonoli

Polina Loshchylina

Angels of Sorrow

Choreografie en uitvoering  Polina Loshchylina 
Muziek  Giya Kancheli - Angels of Sorrow

Polina Loshchylina: “Hoe zou het leven eruitzien als we engelen konden horen? Dit stuk is als een slaapliedje dat de zielen tot rust brengt. Het gaat over geloven in de ontembare kracht van de menselijke geest die in staat is om de uitingen van meedogenloosheid en geweld te stoppen. In de eerste dagen, maanden, jaren van ons leven zijn we omringd door warmte en zorg, zien we de vriendelijke ogen van onze moeder, horen haar liefdevolle stem, voelen de aanraking van tedere handen. De wereld is vriendelijk en mooi. Maar er komt een moment dat de eigen ruimte krimpt, waardoor we uit het ‘moederlijke paradijs’ naar de vrijheid worden gedreven. Naar een wereld vol pijn, wreedheid en geweld, waar we onze eigen keuzes moeten maken.

Engelen weten hoe kwetsbaar onze wereld werkelijk is. Alleen door die kwetsbaarheid te erkennen, begrijpen we hoe kostbaar het leven op aarde is en dat we de verantwoordelijkheid hebben om het te beschermen. De Angels of Sorrow kunnen ons de weg wijzen, maar dan moet ons wel lukken om hun muziek te horen.”

Foto: Nina Tonoli

Angels of Sorrow | Foto: Nina Tonoli
Angels of Sorrow | Foto: Nina Tonoli
Angels of Sorrow | Foto: Nina Tonoli
Angels of Sorrow | Foto: Nina Tonoli
Alexander Álvarez Silvestre

Intro

Choreografie en uitvoering  Alexander Álvarez Silvestre
Muziek  Max Richter

Alexander Álvarez Silvestre: “Kwetsbaar, capabel en niet bang om mijn stem te laten horen. Als danser streef ik naar groei, zowel als artiest als iemand die trouw blijft aan zichzelf. Als individu krijg je maar één kans om een eerste indruk te maken, dus ik zal die van mij niet missen om je te laten zien wie ik echt ben en hoe ik me voel.”

Foto: Nina Tonoli

Credits

Coördinator dansers  Leo Hepler
Coördinator kostuums  Emma Mardegan
Voorstellingsleider  Guillermo Torrijos