Nicholas Till
Foto: Bob Bronshoff

Nicholas Till bekleedt Pierre Audi-leerstoel voor Muziektheater en Opera

14 november 2019

Nicholas Till, internationaal befaamd hoogleraar Operastudies, bekleedt per november 2019 de eerste leerstoel voor Muziektheater en Opera in Nederland. Till combineert de leerstoel aan de UvA met zijn hoogleraarschap aan de University of Sussex.

De Pierre Audi-leerstoel Muziektheater en Opera is ingesteld door de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA en Nationale Opera & Ballet. Deze bijzondere leerstoel werd in het leven geroepen in september 2018 bij het afscheid van Pierre Audi als artistiek directeur van De Nationale Opera. Dankzij Audi’s baanbrekend werk behoort De Nationale Opera internationaal tot de meest vooraanstaande operahuizen.

Het onderzoek van Nicholas Till zal een bijdrage leveren aan het nog jonge veld van Operastudies. Dit omvat theorievorming, onderzoek naar de sociale en historische context van opera- en muziektheaterwerken, en analyse van teksten, muziek, media en dramaturgieën van opera en muziektheater. De focus van zijn onderzoek is gericht op de Nederlandse opera in internationale context.

Kati Röttger, hoogleraar Theaterwetenschap aan de UvA: ‘Met zijn achtergrond als onderzoeker en directeur van het Centre for Research in Opera and Music Theatre aan de University of Sussex en zijn jarenlange ervaring als schrijver en regisseur voor het theater is Nicholas Till uitermate geschikt om deze nieuwe leerstoel en de inhoudelijke samenwerking tussen De Nationale Opera en de UvA vorm te geven. Till zal lesgeven aan bachelor- en masterstudenten Theater- en Muziekwetenschap, promotieonderzoek op het gebied van opera en muziektheater stimuleren en de samenwerking tussen de academische wereld en het operawerkveld, in Nederland en internationaal, verstevigen.’

Els van der Plas, Algemeen Directeur Nationale Opera & Ballet
Met de installatie van de Pierre Audi-leerstoel stimuleren we het onderzoek naar de geschiedenis van opera en De Nationale Opera in Nederland, naar de ontwikkeling van opera en muziektheater in Nederland - én de wereld - en naar de relevantie van opera voor mens en maatschappij. Nationale Opera & Ballet investeert in zijn cultureel erfgoed. We archiveren, bewaren en ontsluiten opera en ballet voor een zo groot mogelijk publiek. De voorstellingen zijn deel van de ontsluiting van dat culturele erfgoed. De leerstoel stimuleert onderzoek, inspireert activiteiten zoals lezingen, exposities en publicaties, duidt activiteiten en bevordert de verdieping van opera en muziektheater in het algemeen. Nicholas Till is de uitgelezen persoon om deze functie te bekleden, een internationale expert met een brede kijk op de rol van opera en muziektheater in de samenleving.

Over Nicholas Till
Nicholas Till (1955) is opgeleid als (kunst)historicus. Hij werkte tussen 1980 en 2009 als regisseur, schrijver en maker van opera en experimenteel muziektheater. In die tijd was hij tevens een pionier in de ontwikkeling van educatieve en gemeenschapsprogramma’s op het gebied van opera in het Verenigd Koninkrijk. Till promoveerde in 2002 aan de Universiteit van Surrey op een baanbrekende studie van Mozarts opera's, Mozart and the Enlightenment (1992). Hij publiceerde veelvuldig over historische en hedendaagse muziek, theater, opera en muziektheater. Het door hem gepubliceerde Cambridge Companion to Opera Studies (2102) wordt gezien als het meest invloedrijke boek op het gebied van operastudies.

Till werkte tientallen jaren als schrijver en regisseur voor theater en doceerde aan instituten als het Royal College of Music, de Britten-Pears School Aldeburgh, en Cal Arts (Los Angeles) en Stanford University. Sinds 2004 bekleedt hij als eerste een leerstoel in het Verenigd Koninkrijk voor opera en muziektheater, daarnaast is hij directeur van het Centre for Research in Opera and Music Theatre van de University of Sussex. Eerder was hij daar onder meer directeur onderzoek van de School of Media, Film and Music. Till verricht interdisciplinair historisch onderzoek dat de methodes en theoretische benaderingen van theaterwetenschap, mediastudies en culturele studies toepast op opera en muziektheater.

Foto: Bob Bronshoff