Mariëlle Veerman
Foto: Jan Willem Kaldenbach

Mariëlle Veerman

Socials My Muse & Me

Team Opera of Team Ballet?
“Team Ballet. Als kind was dansen echt wat me gelukkig maakte: samen met m’n vader de wals in de woonkamer, en ook heb ik één jaar de vooropleiding van Lucia Marthas gedaan in Amsterdam - helemaal vanuit Deventer. Voor mij is dans een manier om meer in contact te komen met je lichaam, waarbij je één wordt met jezelf door de muziek, los van alles om je heen. Het heeft iets magisch dat balletdansers met hun lichaam fungeren als een instrument dat emoties vertaalt – van vreugde en verdriet tot liefde en verlangen – zonder ook maar één woord uit te spreken. Ik bewonder de controle en precisie van de dansers, waarbij elke spier meewerkt om hun bewegingen vloeiend en moeiteloos te laten lijken.”

Voor welke toekomstige kaartjes van Nationale Opera & Ballet zou je alles op alles zetten om ze te bemachtigen?
Het Zwanenmeer, ik heb dit stuk nog nooit gezien en deze klassieker moet ik echt een keer ervaren. Zoveel andere stukken zijn erdoor geïnspireerd. En oké, nog een keer naar Forshyte’s Blake Works I – de combinatie van dit stuk met de muziek van James Blake geeft me keer op keer kippenvel.”

Wie zou je nog een keer willen meenemen naar Nationale Opera & Ballet?
“Mijn vrienden voor wie ballet & opera nog nieuw is. NO&B is in mijn ogen echt een veilige, magische haven waar je de drukte van de stad even kan ontvluchten. Ik neem mijn vrienden via My Muse & Me graag mee om over de drempel te stappen die opera of ballet soms nog weleens kan hebben voor jonge mensen.”

Klassieke opera in een nieuw jasje of een vernieuwende, nieuwe productie?
“Klassiek in een modern jasje. Ik vind het heel interessant om de verhaallijn achter de producties te ontdekken. Vaak zijn de oude stukken een stukje geschiedenis met een goede dosis moderne interpretatie van nieuwe kunstenaars. We moeten de bijzondere verhalen uit de geschiedenis niet vergeten, maar vernieuwen en er iets moois aan toevoegen.”

Als je één kostuum van een productie van Nationale Opera & Ballet zou mogen hebben, precies in jouw maat, wat zou je kiezen?
“Ik kan niet kiezen, want bij Don Quichot laat ik me elke keer weer verwonderen wanneer het theaterdoek opengaat en de uitgesproken kostuums onthuld worden. Op dezelfde manier kan ik me ook verbazen bij een stuk zoals Classical Symphony van Ted Brandsen, waar de minimalistische kostuums de essentie van de klassieke dans op een pure manier tot leven brengen, waardoor de elegante bewegingen en techniek van de dansers extra naar voren komen. Beide zou ik wel willen hebben hangen in mijn kast!”