Speeldata

5-6 juli 2023

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Duur

2:30, incl. 1 pauze

Tickets

Vanaf €22

Twee dansers van de Nationale Balletacademie

Eindejaarsproductie Nationale Balletacademie

De eindvoorstellingen van de Nationale Balletacademie vormen sinds enkele jaren een verrassend, niet te missen slot-event van het balletseizoen in Nationale Opera & Ballet. De internationale topopleiding voor klassiek ballet – de enige Nederlandse dansopleiding die gelieerd is aan Het Nationale Ballet – presenteert ook dit seizoen weer een gevarieerd programma.

Zo zijn de studenten en leerlingen van de academie onder meer te zien in de Nederlandse premières van choreografieën van David Dawson en Didy Veldman, en in nieuwe creaties van Remi Wörtmeyer, Ken Ossola en Iva Lešić. Daarnaast staan er ook twee uitdagende, groot bezette klassieke werken op het programma: Rachel Beaujeans prachtige versie van Paquita en Ernst Meisners bruisende finaleballet Poulenc Suite. Dit alles met live begeleiding van Het Balletorkest, onder aanvoering van chef-dirigent Matthew Rowe.

Eindejaarsproductie Nationale Balletacademie

Nederlandse premières

Een nieuwe aanwinst voor de Nationale Balletacademie is de pas de deux uit David Dawsons wonderschone A Sweet Spell of Oblivion, dat de Britse topchoreograaf in 2007 voor Ballet Vlaanderen creëerde. Voor dit dromerige duet, door Dawson omschreven als een ode aan de dans en de dansers, liet hij zich inspireren door enkele preludes uit Bachs Das wohltemperierte Klavier. Een Nederlandse première is ook Didy Veldmans Is to Be, een indrukwekkend groepswerk op muziek van Arvo Pärt, oorspronkelijk gemaakt voor het Choreographic Project 2019 van de Prix de Lausanne, maar sindsdien ook al met veel succes uitgevoerd door de Royal Ballet School en de Palucca Hochschule für Tanz in Dresden.

Wereldpremières

Choreograaf en voormalig eerste solist van Het Nationale Ballet Remi Wörtmeyer maakt voor Dansers van Morgen een nieuw, sterk ritmisch ensemblewerk op het laatste deel van het Pianoconcert van George Gershwin. Het Balletorkest wordt voor deze gelegenheid vergezeld door toppianist Nicolas van Poucke (broer van Nationale Ballet-solist Timothy van Poucke).

De tweede wereldpremière in Dansers van Morgen is afkomstig van choreograaf, docent, repetitor én voormalig NDT-danser Ken Ossola. Ook hij maakt een groot bezet werk, waarvoor hij een muziekstuk van de jonge Nederlandse componist Polle van Genechten heeft gekozen, voorzien van een tekst van Martino Muller.

Klassiek repertoire

Uiteraard worden de leerlingen en studenten dit jaar ook weer uitgedaagd in het klassieke balletrepertoire. Zo dansen leerlingen van NBA 4 en hbo-studenten Marius Petipa’s Paquita, in de veelgeprezen versie die Rachel Beaujean in 2012 voor Het Nationale Ballet maakte. Van artistiek leider Ernst Meisner wordt het succesvolle Poulenc Suite teruggehaald, dat hij in 2021 creëerde voor alle hbo-studenten. Ook bij dit ballet krijgt Het Balletorkest versterking van Nicolas van Poucke, als ook van Caspar Vos, die net als Van Poucke geldt als een van de beste pianisten van zijn generatie.

Werelddans en recente creaties van jonge choreografen

Voorts zal – zoals inmiddels traditie is – werelddanschoreografe en -docente Iva Lešić voor Dansers van Morgen een nieuw werk maken voor de jongste leerlingen van de academie (NBA 1 t/m 4). Blast from the Past, zoals de titel van Lešićs nieuwe creatie luidt, wordt een vierluik van korte, op zichzelf staande choreografieën, variërend van lyrisch en melancholiek tot uitbundig ritmisch vuurwerk.

Daarnaast omvat Dansers van Morgen dit jaar drie werken die tijdens de laatste editie van het Choreographic Project van de Nationale Balletacademie hoge ogen gooiden. De solo’s van Carla Reynés en Mathilde Valin en het groepswerk van Gaya Hagemeier zullen door Ernst Meisner, in samenwerking met de drie studenten, met elkaar verbonden worden, zodat een doorlopende choreografie ontstaat.

Hoogtepunt

Alle leerlingen en studenten van de Nationale Balletacademie werken mee aan deze nieuwe editie van Dansers van Morgen, van de tien- en elfjarigen die hun opleiding nog maar net begonnen zijn tot en met de bijzondere jonge danstalenten die – als onderdeel van hun studie – deel uitmaken van de Junior Company van Het Nationale Ballet. Voor hen allen is Dansers van Morgen een hoogtepunt in het school/studiejaar: eindelijk kunnen ze aan een groot publiek laten zien waar ze al die maanden zo hard voor hebben gewerkt.

Credits

Choreografieën  David Dawson, Didy Veldman, Remi Wörtmeyer, Ken Ossola, Iva Lešić, Rachel Beaujean en Ernst Meisner

Muzikale begeleiding  Het Balletorkest 
Dirigent  Matthew Rowe
Pianisten  Nicolas van Poucke, Caspar Vos

In what must count as one of the toughest ever years to be a dance student, Dutch National Ballet Academy has somehow inspired their extensive troupe of dancers to produce a top-notch end of the year show (...) students have been kept in fine physical and technical shape and a whole host of new works have been specially created for the occasion


 Dance Europe

Wijziging openingstijden kassa

Vanaf 1 maart zijn de openingstijden van onze kassa gewijzigd.

Bestel kaarten

loading Tickets worden geladen...
Balletorkest

Het Balletorkest

Het Balletorkest beweegt de dans. Dat is de missie van Het Balletorkest. Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse muzikale partner van Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater. In iedere voorstelling is het orkest op zoek naar inspirerende synergie tussen muziek en dans, om zo een betoverende ervaring te bieden voor het publiek.

Het Balletorkest

Van traditionele balletten tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Zo profileert Het Balletorkest – met Matthew Rowe als chef-dirigent - zich als hét orkest voor de dans in Nederland. Naast de voorstellingen met Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater onderhoudt Het Balletorkest een lange traditie van innovatieve – en prijswinnende - familievoorstellingen. Zo werd Creatures in samenwerking met ISH bekroond met de internationale Young Audiences Music Award, en won de voorstelling Hans & Grietje in samenwerking met Orkater diverse Musical Awards. In deze producties spelen de musici uit het hoofd, zonder dirigent en in kostuums, zodat ze een vanzelfsprekend onderdeel vormen van de voorstelling. In 2022 wordt deze traditie voortgezet met de voorstelling Belle en het Beest die in de Philharmonie Haarlem in première zal gaan. Tot slot werkt Het Balletorkest structureel samen met de Nationale Balletacademie. Deze samenwerking betreft onder meer het muziekcurriculum voor de leerlingen en studenten, bezoeken van studenten aan repetities van het orkest en waar mogelijk het verzorgen van de muziek bij de eindvoorstellingen van de academie. 

Meer over Het Balletorkest

Opera & ballet online

Nooit genoeg van Ballet? Ontdek meer dan 3.487 uur aan:

  • balletlessen
  • achter de schermen video's
  • interviews & artikelen
  • fragmenten
  • games
NOB