Speeldata

13 oktober - 11 november 2020

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Duur

1:30 uur, 0 pauzes

Tickets

n.v.t.

La bayadere

Classic

Back to Ballet – classic brengt u in deze roerige tijd terug naar de kern van het klassieke ballet waarin de dansers de vaste grond onder hun voeten hervinden. Onze solisten schitteren weer in hartveroverende hoofdrollen van tijdloze balletten als Le Corsaire, Het Zwanenmeer en Paquita én in een nieuw klassiek werk van artistiek directeur en choreograaf Ted Brandsen.

Valse Fantaisie

Valse Fantaisie van choreograaf George Balanchine is een virtuoos ballet vol sprongen, spitzenwerk en 'pas de chats'. Het werd in 1967 oorspronkelijk gepresenteerd als het tweede deel van Glinkiana, een ballet naar vier verschillende composities van Mikhail Glinka. De muziek, vergelijkbaar met de walsen van Frederic Chopin, is snel en licht. De danseressen bewegen voortdurend en wervelend om één mannelijke danser heen. Het is pure dans, vol dynamiek en tempo.

Choreografie George Balanchine © The George Balanchine Trust

Muziek Mikhail Glinka (‘Valse Fantaisie in B mineur’)

Kostuum Oliver Haller

Licht Wijnand van der Horst

Valse fantaisie
Valse fantaisie

Het Zwanenmeer

Pas de Deux uit de 2e akte

Het Zwanenmeer (1895) vormt met The Sleeping Beauty en De Notenkraker de grote drie van het Russische negentiende-eeuwse ballet. Componist Pjotr Iljitsj Tsjaikovski en choreograaf Marius Petipa tilden hiermee zowel de balletmuziek als de danskunst naar het hoogste niveau. De pas de deux die Odette in de tweede akte met Siegfried danst, geldt in de danskunst als een wonder van lyriek en bewegingspoëzie.

Choreografie Rudi van Dantzig naar Marius Petipa en Lev Ivanov

Muziek Pjotr Iljitsj Tsjaikovski

Decor en kostuumontwerp Toer van Schayk

Lichtontwerp Jan Hofstra

Zwanenmeer

Classical Symphony

Choreograaf en directeur van Het Nationale Ballet Ted Brandsen creëerde Classical Symphony voor de mannelijke dansers uit het gezelschap en geeft hiermee zijn eigen invulling aan het thema ‘Back to Ballet’. Ter gelegenheid van het jaarlijkse Gala maakte Ted Brandsen in 2014 Vivace, op de muziek van het finaledeel van Sergej Prokofjevs Klassieke Symfonie. Voor dit programma breidt hij die creatie uit. Snelle stukken worden afgewisseld door meer ingetogen ballet. De dansers bewegen zich atletisch en virtuoos op de muziek van Prokofjev. 

Choreografie Ted Brandsen

Muziek Sergei Prokofjev, Symfonie nr. 1 in D majeur, Larghetto, Gavotte, Finale

Le Corsaire

Pas de deux

Droom weg bij deze spectaculaire pas de deux uit Le Corsaire uit de laat 19e eeuw. Het is een van die duetten uit de balletgeschiedenis die je een ode aan de virtuoze kwaliteit van het ballet zou kunnen noemen. Een meesterproef voor onze solisten en daarom ook een geliefd stuk om te dansen. Eerste solisten van Het Nationale Ballet Maia Makhateli en Young Gyu Choi hebben de afgelopen jaren internationaal naam gemaakt met deze pas de deux uit de laat 19e eeuw.

Choreografie Samuil Andrianov, Agrippina Vaganova, Vakhtang Chabukiani

Muziek Riccardo Drigo, Ludwig Minkus & Boris Fitinhof-Schell, orkestratie door W. McDermott, aangepast door J. Williams

Lichtontwerp Bert Dalhuysen

Paquita

Met een majestueuze elegantie schitteren, naast een stersolistenpaar, tal van solisten te midden van het corps de ballet. Ook dansen er kinderen mee in Paquita. In de versie die adjunct-artistiek directeur Rachel Beaujean maakte van Marius Petipa's Paquita, laat zij een fris licht schijnen op het pure dansdivertissement uit het verhalende 19e-eeuwse ballet dat speelt aan het Spaanse hof. Beaujean geeft het werk de schwung die past bij onze tijd.

Choreografie Marius Petipa, in een bewerking van Rachel Beaujean 

Muziek Ludwig Minkus, Edouard Delvedez, Adolphe Adam, Riccardo Drigo, Nikolai Tscherepnin, Gustavovich Gerber, arr. John Lanchbery & David Coleman, aangepast door J. Williams

Decor en kostuums François-Noël Cherpin

Lichtontwerp Hans-Åke Sjöquist

paquita