Speeldata

maart 2020

Locatie

Tour, nvt

Duur

nvt

Tickets

nvt

Ballet 101

Jong toptalent op tournee

De Junior Company is niet meer weg te denken van de Nederlandse theaterpodia. Het jongerengezelschap maakt dit seizoen een uitgebreide tournee door Nederland met een dwarsdoorsnede uit het balletrepertoire. Unboxing Ballet 2, met werk van Hans van Manen en andere toonaangevende choreografen is een aanrader voor nieuwe balletbezoekers én voor ‘diehard'-dansliefhebbers.

Combinatie

In Unboxing Ballet 2 laten de getalenteerde dansers van de Junior Company hoogtepunten uit het twintigste-eeuwse ballet zien, naast spiksplinternieuwe creaties. Het programma geeft een staalkaart van het kunnen van de jonge dansers, die uitgedaagd worden door drie grootmeesters van de twintigste eeuw: George Balanchine, Kenneth MacMillan en Hans van Manen, maar ook door de ‘crash course’ in klassiek ballet van Eric Gauthier en energiek, nieuw werk van de 23-jarige Charlotte Edmonds.

in and out valse fantaisie

Het programma

Op het programma staat onder meer de Junior Company-première van het onvolprezen In and Out van Hans van Manen - dat door de danspers werd onthaald als een ‘regelrechte voltreffer’ - en de wereldpremière van GRITnieuw werk van de jonge succesvolle Charlotte Edmonds op de stuwende vibes van DJ Kaytranada. Daarnaast danst het jonge toptalent nog de Valse Fantaisie van George BalanchineBallet 101 van Eric Gauthier en Concerto van Kenneth MacMillan

In and Out

Hans van Manen staat bekend als de meester van de beperking. Figuurlijk, want voor hem geen onnodige decoratie en poeha; dans in de meest pure en heldere vorm is zijn handelsmerk, ‘less is more’ zijn adagium. Maar ook letterlijk, want Van Manen houdt ervan om zichzelf beperkingen op te leggen. In In and Out doet hij dat in ruimtelijke zin, met een decor dat bestaat uit drie kasten, waarin en waaruit twaalf dansers voortdurend verdwijnen en verschijnen. Het ene moment proppen ze zich met z’n allen in één kast, het volgende verdelen ze zich hangend, kruipend en klimmend over de drie kasten, dan weer bestormen ze het hele toneel. Aanvankelijk is de sfeer speels, licht en sexy, maar wanneer in de muziek zangeres Nina Hagen het overneemt van Laurie Anderson komen, heel geraffineerd, ook venijn en agressie om de hoek kijken.

In and Out In and Out

Valse Fantaisie

Valse Fantaisie uit 1967 werd oorspronkelijk gepresenteerd als het tweede deel van Glinkiana, gechoreografeerd naar vier verschillende composities van Mikhail Glinka. De muziek, grofweg vergelijkbaar met de walsen van Frederic Chopin, is snel en licht. Toch werd het in de volksmond 'de melancholische wals' genoemd. In deze choreografie bewegen de danseressen voortdurend en wervelend om één mannelijke danser heen.

Ballet 101

Ballet 101 van Eric Gauthier is een solo voor een jongen over de balletposities, die tegelijk heel grappig maar ook technisch heel uitdagend is. Op initiatief van koning Lodewijk XIV werden in de zeventiende eeuw, aan de Franse Académie Royale de Danse, de basisposities van het klassieke ballet vastgelegd, die nog altijd wereldwijd onderwezen worden. Eric Gauthier gebruikt deze basisposities als startpunt voor een humoristische ‘crash course’ in klassiek ballet. In het eerste deel van zijn choreografie toont hij ze in de gebruikelijke volgorde. Daarna mixt hij ze met een flinke knipoog door elkaar, uitmondend in een verrassend einde. 

Concerto

Kenneth MacMillan (1929-1992) maakte Concerto voor het balletgezelschap van Deutsche Oper toen hij daar artistiek directeur werd. Hij wilde hiermee zijn nieuwe groep zowel technisch uitdagen als ontwikkelen. Voor dit grote werk gebruikte hij dansers van alle rangen. MacMillan gebruikte voor Concerto - net als voor zijn choreografie Symfonie - een compositie van Sjostakovitsj. Dit uitbundige tweede pianoconcert schreef de componist voor de 19e verjaardag van zijn zoon. In elk deel van het driedelige Concerto danst er een ander solistenpaar. De Junior Company zal de beroemde Pas de Deux uit het lyrische middendeel dansen.

GRIT

Het nieuwe werk van Charlotte Edmonds gaat over veerkracht, een begrip dat voor jonge mensen – en zeker voor jonge dansers – steeds belangrijker aan het worden is. Zij koos daarbij voor de elektronische muziek van DJ Kaytranada, een montage van tracks in hiphopstijl, die die veerkracht heel mooi weergeeft. In GRIT wil Edmonds onderzoeken hoe individuen en groepen reageren op tegenspoed. Ze toont de achtbaan aan emoties die een mens kan ervaren bij het omgaan met uitdagingen, op het moment zelf en achteraf.

GRIT GRIT