Edmund de Waal
Foto: Tom Jamieson

Edmund de Waal

Decorontwerper

Edmund de Waal (1964) is een Britse kunstenaar en schrijver. Zijn werk gaat veelal over de onvoorzienigheid van herinneringen en blaast bepaalde verhalen over verlies en ballingschap nieuw leven in. In zijn interventies en kunstwerken, die hij maakt voor diverse ruimtes en musea over de hele wereld – waaronder het Victoria & Albert Museum (Londen), het Rijksmuseum (Amsterdam), en het Kunsthistorisches Museum (Wenen) – onderzoekt hij thema’s als diaspora, herdenking, materialiteit en de kleur wit. Een van De Waals meest recente projecten is het tweedelige psalm, dat hij maakte voor de Biennale di Venezia van 2019. Het tweede deel van dit project – the library of exile – is zijn meest ambitieuze werk tot nu toe: een paviljoen met tweeduizend boeken geschreven door mensen die hun land hebben moeten verlaten of erbinnen zijn verbannen.

Als auteur is De Waal vooral bekend van zijn internationale bestseller The Hare with Amber Eyes. Andere titels van zijn hand zijn The White Road, The Pot Book, 20th-Century Ceramics en het in 2021 verschenen Letters to Camondo. Voor zijn literaire werken won hij diverse prijzen, waaronder de Ondaatje-prijs van de Royal Society of Literature, de Costa Biography Award en de Windham-Campbell Prijs voor non-fictie, die in 2015 aan hem werd uitgereikt door Yale University. In 2011 werd De Waal voor zijn diensten aan de kunst geridderd in de Orde van het Britse Rijk.

Edmund de Waal maakte het decorontwerp voor Yugen, een choreografie van Wayne McGregor die werd opgevoerd tijdens Shadows (seizoen 2022-2023).