Carolien Meijer
Foto: Milagro Elstak

Carolien Meijer

Hoofd Rekwisietendienst

1.         Hoe en wanneer ben je bij NO&B in dienst gekomen (beschrijving scholing / loopbaan)?
Nadat ik de lerarenopleiding handvaardigheid/textiele werkvormen had afgerond, zag ik het onderwijs niet als mijn roeping. Zodoende heb ik via een bevriende figurant kennisgemaakt met de afdeling Rekwisieten van NO&B, waar ik in 1991 begon als stagiaire. Later werd ik aankomend assistent-rekwisiteur in vaste dienst en heb ik alle functies binnen de afdeling Rekwisieten doorlopen. Het langste was ik voorman rekwisieten, een functie waarbij het zwaartepunt ligt in het organiseren van de werkzaamheden op en rond toneel. Sinds september 2020 geef ik leiding aan deze afdeling.

2.         Wat maakt je ambacht/functie zo bijzonder binnen NO&B en wat maakt het voor jouzelf zo speciaal?
Alle rekwisiteurs werken op het atelier mee aan het produceren van de opera’s en balletten. Wij werken ook tijdens de repetities en voorstellingen, en daarom zijn wij enorm betrokken bij het eindproduct: onze fantastische voorstellingen.

Alles wat niet te koop is, maken we zelf aan de hand van tekeningen en maquettes die artistieke teams aanleveren. Daarbij wordt een groot beroep gedaan op onze eigen vakkennis, creativiteit en technisch inzicht, omdat we middenin het artistieke proces zitten. Vaak moeten de rekwisieten nog tijdens de regierepetities aangepast worden.

Nu ik niet meer op de vloer werk, ben ik een stap eerder betrokken bij het productieproces. Ik bepaal mede of voorstellingen technisch dan wel financieel haalbaar zijn. Oftewel een andere insteek, maar hetzelfde doel: kwalitatief hoogstaande voorstellingen realiseren.

3.         Wat is je favoriete productie gezien vanuit jouw ambacht/functie? Welke speciale herinneringen heb je hieraan?
Het ballet Coppelia met ontwerper Sieb Posthuma was een feest om aan te werken in het atelier. Heel fantasievol en kleurrijk, met veel ruimte voor eigen inbreng: wat een fijne ontwerper!

Ook goede herinneringen heb ik aan Le nozze di Figaro van ontwerper Patrick Bannwart. Het is een productie die ik als eerste rekwisiteur heb gedaan, bestaande uit honderden rekwisieten.

Voorstellingen waarbij je continu bezig bent en het toneel op moet om te changeren zijn ook altijd leuk, bijvoorbeeld Benvenuto Cellini van Terry Gilliam. Dat was een drukte van belang, met veel snelle changementen, gezellige solisten, acrobaten en figuratie.

Laatste update: 04-10-2022.