In de drie jaar na het afronden van de Bacheloropleidingen Fine Art en Fine Art and Design in Education aan de Hogeschool van de Kunsten Utrecht, heeft Caz Egelie (26) alles behalve stil gezeten. Zo verzorgde hij verschillende exposities – waarvoor hij werkte met zowel installaties, video en 3D-animatie als live performances – en is hij werkzaam als docent en curator. Caz: “Ik ben iemand zich niet zo goed kan toespitsen op één ding, maar juist heel graag alles wil blijven proberen.”
Naast zijn brede interesse in verschillende beeldende kunstvormen, heeft Caz bovendien een voorliefde voor theater in het algemeen en opera in het bijzonder: “Ik ben in mijn eigen werk veel bezig met wat theatraliteit is en met verschillende theatrale middelen, waaronder kostuums, dans en acteurs. Daardoor heb ik een grote affiniteit met opera, want hierin komen eigenlijk alle kunstvormen samen. Het ontwerpen van campagnebeelden voor De Nationale Opera bood me de kans om deze persoonlijke opera-interesse te combineren met mijn vaardigheden op het gebied van 3D-animaties en het resultaat te laten zien op het platform van DNO. Het was daardoor echt een droomopdracht.”
De belangrijke rol voor theatrale elementen die kenmerkend is voor Caz’ werk, is duidelijk terug te zien in de campagnebeelden die hij ontwierp voor DNO, in het bijzonder in de beelden voor Missa in tempore belli en Le lacrime di Eros. Zo stelt hij in deze beelden een personage centraal en nemen opvallende kostuumelementen, waaronder kleurrijke brillen, een prominente plek in. Caz: “Ik speel in mijn werk graag met de relatie tussen het echte en het neppe. Het ‘dress-up proces’ dat iemand ondergaat voor hij of zij een rol gaat spelen, hangt hiermee samen en wordt door deze kostuumelementen gesymboliseerd. Daarnaast worden de brillen die je in de beelden ziet ook in het echt gedragen door de performers die mijn live performances uitvoeren. Zo lopen de fysieke en digitale werelden, en dus het echte en het neppe, weer in elkaar over.”