J'Nai Bridges
Tekst: Laura Roling | Foto: Dario Acosta

‘Voor Carmen is vrijheid het allerbelangrijkst’

J’Nai Bridges over de droomrol Carmen.

Ooit droomde mezzosopraan J’Nai Bridges van de rol van Carmen, nu is de femme fatale een van haar glansrollen. Hoewel, femme fatale? “Carmen is een complex personage, maar ze doet zich nooit anders voor dan ze is. Haar spel- regels zijn vanaf het begin volkomen helder. Het probleem ligt bij Don José, die daar doof voor is.”

Carmen oefent een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit. Niet alleen op de personages in de opera en het publiek in de zaal, maar ook op mezzosopranen. “Ik denk dat iedere mezzo ervan droomt om Carmen te zingen. In de eerste plaats is er de muziek: bedwelmend, sensueel en vol levenslust. En dan is er natuurlijk ook het personage. Mezzosopranen krijgen over het algemeen maar zelden de kans om op het toneel sensueel en sexy te zijn. In de rol van Carmen kun je wat dat betreft helemaal uitpakken.”

Bridges heeft de rol al meerdere malen gezongen, maar blijft nieuwe inzichten op- doen. “Telkens ontdek ik weer iets nieuws. Wat me in het bijzonder opvalt, is hoe weinig Carmen in feite hoeft te doen om anderen om haar vingers te winden. Haar zelfvertrouwen is onwrikbaar en onweer- staanbaar. Je hoeft als zangeres dus geen stunts uit te halen. Je borststem op een bepaalde manier kleuren kan al genoeg zijn om de verleidingskracht van Carmen tot uitdrukking te brengen. Het zit ’m in de kleine dingen.”

‘In de rol van Carmen kun je helemaal uitpakken’

Fatale aantrekking

Carmen moet haar vrijgevochtenheid met de dood bekopen. Haar ex-geliefde Don José steekt haar aan het eind van de opera dood. Een slot dat niet onomstreden is.

Er zijn weleens stemmen opgegaan dat Carmen beter verdient. Terecht? “Nee,” vindt J’Nai Bridges. “Het einde veranderen zou betekenen dat je wegloopt van een van de grootste thema’s van deze opera, namelijk fatale aantrekking. De geweldsuit- barsting van Don José, en zijn weg naar dat kookpunt, is niet iets van voorbije tijden. Huiselijk geweld is nog steeds aan de orde van de dag, overal ter wereld. Deze opera drukt ons met de neus op de werkelijkheid. Dat moet je juist niet uit de weg gaan.”

Bizet legt volgens J’Nai ook heel duidelijk de vinger op de zere plek. “De relatie tus- sen Carmen en Don José is niet zo complex als mensen soms denken. Carmen geeft vanaf het begin heel duidelijk aan hoe zij erin staat: ze doet niet aan lange relaties.

Don José is alleen volslagen doof en blind voor wat ze zegt. Hij hangt zijn hele bestaan aan haar op. En hoe bezitteriger hij wordt, hoe meer zij een terugtrekkende beweging maakt. Ze heeft waarschijnlijk al met talloze mannen als Don José te maken gehad, die haar willen vormen naar iemand die ze niet is en geen ‘nee’ willen horen. Je merkt dat haar geduld opraakt.”

De stellige zelfverzekerdheid van Carmen inspireert de Amerikaanse mezzosopraan. “Ik denk dat iedereen een beetje meer zoals Carmen zou willen zijn. Ze weet wat ze wil en laat zich daar niet vanaf brengen. Ook ik probeer een beetje van Carmen in mijn dagelijks leven mee te nemen.”
 

J'Nai Bridges

'The Beyonce of Opera', aldus de Amerikaanse zender BET. Mezzosopraan J'Nai Bridges is een snel rijzende ster aan het operafirmament. Ze is winnares van de Marian Anderson Award en stond op het podium bij operahuizen als The Metropolitan Opera, Washington National Opera, en San Francisco Opera.

Van 3 tot en met 22 september 2022 is Carmen met J'Nai Bridges te zien in Nationale Opera & Ballet. Kijk hier voor meer informatie: Carmen.