Milena Sidorova
Milena Sidorova in de studio | Foto: Altin Kaftira

‘Regnum is een duisterder stuk geworden dan ik oorspronkelijk voor ogen had’

16 augustus 2022

Interview met Milena Sidorova

Tekst: Rosalie Overing

De Oekraïens-Nederlandse Milena Sidorova maakte al tijdens haar zeventienjarige danscarrière bij Het Nationale Ballet meer dan twintig choreografieën, en is inmiddels bijna anderhalf jaar als Young Creative Associate aan het gezelschap verbonden. Nadat ze onlangs besloot verder te gaan als fulltime choreograaf, is het nu aan haar om seizoen 2022/2023 te openen met haar nieuwste werk Regnum, op Mozarts Symfonie nr. 25.

Wat is het verhaal dat je wilt vertellen met Regnum?
Regnum gaat over macht; over machtige en machteloze mensen en iedereen daartussen. En vooral over het nastreven van de middelen die je kunnen helpen om macht te verkrijgen. In het ballet zie je verschillende verhaallijnen rondom deze thema’s. De 22 dansers belichamen in diverse samenstellingen – solo’s, duetten, trio’s en groepsdelen – de karakters en relaties binnen deze verhalen. Sommige van deze verhaallijnen zijn duidelijker aanwezig dan andere, en het publiek hoeft ze ook niet allemaal te volgen. Het is voor mij het belangrijkste dat je als kijker helemaal opgaat in het werk en ervan geniet.”

Voordat je je fulltime ging bezighouden met choreografie was je al lange tijd danseres bij Het Nationale Ballet. Hoe is het om nu vóór in plaats van tussen je voormalige collega-dansers in de studio te staan?
“Met de meeste dansers uit het gezelschap heb ik als choreograaf al eerder samengewerkt – Regnum is na Reset (september 2020 – red.) mijn tweede werk voor het reguliere programma van ‘de main company’ – en ik geniet hier heel erg van. Iedereen is enorm getalenteerd en ik denk dat het juist in mijn voordeel werkt dat ik ook als danser al met veel van hen heb samengewerkt. Hierdoor ken ik ze goed en weet ik precies waar hun sterke punten liggen en hoe ik die het beste in hen naar boven kan halen. Wel is Regnum mijn eerste werk met een volledig orkest en een decorontwerper, en is de groep dansers deze keer groter: 22 per cast. Met twee casts en een gedeeltelijke derde bezetting, betekent dat dat je soms met bijna vijftig mensen tegelijk in de studio staat. Dat was in het begin wel even wennen.”

Welke rol speelde Mozarts Symfonie nr. 25 in dit creatieproces?
“Ik wilde al langer een werk maken met macht als onderwerp, en toen ik Mozarts Symfonie nr. 25 – een absoluut meesterwerk – voor het eerst hoorde, voelde ik meteen hoe goed deze compositie bij het thema zou passen. Ik vind de dramatiek, intensiteit, melodische lijnen, emotionele extremen en plotselinge veranderingen in tempo en dynamiek in dit werk geweldig. Het is de perfecte compositie voor een balletchoreografie en was een belangrijke inspiratiebron voor het concept van Regnum.”

De oorspronkelijke seizoensopener Celebrate! is vervangen door het huidige programma Shadows; hoe heb jij dit ervaren?
“Ik ben blij met deze verandering en ik denk dat Shadows beter past bij de huidige situatie. Ik ben geboren in Kiev en leef heel erg mee met de mensen in Oekraïne die lijden onder de onrechtvaardige oorlog met Rusland. Je kunt je bijna niet voorstellen dat er op dit moment zo’n vreselijke oorlog woedt in Europa. Dit alles heeft de afgelopen maanden een grote invloed op mij gehad, en daardoor ook op mijn choreografieën.”

Op welke manier?
“Mijn balletten zijn meestal vrij licht en hoopvol, maar nu de wereld een donkerdere plek is geworden, is het onvermijdelijk dat je dit terugziet in mijn werk. Regnum is daarom een duisterder stuk geworden dan ik oorspronkelijk voor ogen had. Als je me zou vragen hoe het eruit zou hebben gezien als de oorlog in Oekraïne er niet was geweest, dan zou ik daar geen antwoord op hebben. Want de situatie is zoals hij is: de wereld is veranderd.”