Steef de Jong
Tekst: Laura Roling | Foto: Tim Stet

‘Operetta Land: Een plek waar de verbeelding heerst’

21 maart 2022

Steef de Jong breekt een lans voor romantiek en sentiment.

Het begon ooit als grapje. In een kringloopwinkel stuitte theatermaker Steef de Jong op een paar operette-lp’s. “Die kocht ik omdat ik erg moest lachen om de afbeeldingen op de hoezen.” Bij het luisteren sloeg de vonk over. “Ik had iets gevonden waarvan ik wist: hier wil ik me aan wijden.”

Als student aan de Rietveldacademie bezocht Steef de Jong zijn eerste opera. “Ik was nieuwsgierig. Mijn interesse lag niet alleen bij de beeldende kunst, maar ook bij muziek en theater. Zo belandde ik met een studentenkaartje bij Lady Macbeth van Mtsensk van Sjostakovitsj en ging er een wereld voor me open. Dat je met deze samensmelting van kunstvormen een publiek kunt meevoeren naar een andere wereld en een andere ervaring, dat betoverde me.”

Oprechte sentimentaliteit

Toch miste er een puzzelstukje, dat op zijn plek viel toen Steef zijn operette-platen uit de kringloopwinkel op de speler legde. “De oprechte sentimentaliteit trof me. Er wordt tegenwoordig snel lacherig gedaan over romantiek of sentiment, maar ik mis dat zelf juist heel erg in het dagelijks leven. De wereld is vaak al zo lelijk en hard. Ik verlang naar iets waar je je in kunt verliezen.”

Na zijn ontdekking van het genre wilde Steef zo snel mogelijk zelf een operette zien. “Dat kon niet in Nederland, dus ben ik naar Wenen gegaan. Zo belandde ik bij een uitvoering van Der Vogelhändler van Carl Zeller, maar ik vond het vreselijk. Iedereen zat maar te lachen, en ik begreep niet waarom. Toch ben ik geïnspireerd teruggekomen van die reis. Ik had heel sterk het gevoel dat de kunstvorm ooit iets anders moest zijn geweest.”

‘Ik wil het publiek meenemen naar een andere wereld’

Vermaak en maatschappijkritiek

Wat dat dan was? “Operette komt volgens mij voort uit een behoefte aan meer lucht, meer lol, meer erotiek. Tijdens de ontstaansperiode van de operette, in de 19de eeuw, was opera verworden tot iets heel groots en verhevens. Operette stelde daar iets tegenover. Vermaak, een knipoog, maar ook maatschappijkritiek. Zo breken vrouwen in operette vaak uit beknellende rolpatronen en worden machtsrelaties op hun kop gezet.”

De titel van Operetta Land ontstond tijdens een speurtocht door zijn collectie platen. “Ik kwam titels tegen als ‘Marco Bakker in Operetteland’ en ‘Spaziergang durch das Land der Operette mit Peter Alexander’. En toen viel het kwartje. Ik wil het publiek meenemen naar een andere wereld, waar ze zich – net als ik – in kunnen verliezen en waar de verbeelding heerst. Die plek kan geen andere naam hebben dan Operetta Land.”

 

Steef de Jong

Steef de Jong is theatermaker, liedjesschrijver en beeldend kunstenaar. In zijn werk zoekt hij graag de grens op tussen kunst en kitsch, ratio en sentiment, realiteit en fantasie, subtiele details en grote gebaren. Hij heeft een fascinatie voor de operette: het miskende stiefkind van de opera en de moeder van de musical.

Informatie & tickets: Operetta Land