Turandot
Marta Syrko

5 redenen om uit te kijken naar… Turandot

17 november 2022

Nessun dorma 

Een van de grootste operahits ooit is afkomstig uit Turandot. Ook wie nog nooit van de opera heeft gehoord, kan de tenoraria ‘Nessun dorma’, met de zelfverzekerde uitroep ‘vincero!’, moeiteloos meezingen. Van het voetbalstadion tot tv-talentenwedstrijden – ‘Nessun dorma’ is overal.  

Lees meer over ‘Nessun dorma’ in de populaire cultuur

Dirigent: Lorenzo Viotti 

Na Tosca is deze productie de tweede in de reeks van Puccini-opera’s die chef-dirigent Lorenzo Viotti en regisseur Barrie Kosky in de loop van drie jaar presenteren. Viotti is een groot liefhebber van Puccini, en duikt dan ook graag met het Nederlands Philharmonisch Orkest en het groots bezette Koor van De Nationale Opera in de uitdagende en rijke partituur van Turandot. Met daarbovenop een dubbele zangerscast met expressieve en charismatische zangers, is een bloedstollende opera-ervaring gegarandeerd. 

Maak kennis met sopraan Tamara Wilson, die de rol van Turandot vertolkt

Regisseur: Barrie Kosky 

De Australisch-Duitse regisseur Barrie Kosky keert na Tosca terug naar Amsterdam voor een nieuwe Puccini. Waar zijn aanpak bij Tosca er een van verhoogd realisme was, gooit hij het bij Turandot over een andere boeg. Volgens de operaregisseur is een realistische interpretatie van Turandot gedoemd om spaak te lopen. Daarom speelt zijn Turandot zich af in de roes van eenkoortsdroom, vol lust, verlangen en obsessie.

Het koor in het middelpunt 

Het Koor van De Nationale Opera krijgt volop gelegenheid om te schitteren in Turandot. De partituur is bijzonder uitdagend – een van de koorleden zegt zelfs minder moeite te hebben met twee Lohengrins achter elkaar dan één Turandot – en ook scenisch is voor het koor een belangrijke en uitdagende rol weggelegd in Barrie Kosky’s regie. 

Neem een kijkje bij de voorbereidingen van het Koor

De kwestie van het einde 

Turandot is de laatste opera van Puccini en kent een rijpe en zelfverzekerde compositiestijl. De opera bleef bij de dood van de componist in 1924 echter onvoltooid, en zorgde voor de nodige hoofdbrekens: de ijzige prinses Turandot moest nog ‘ontdooien’ en plotsklaps verliefd worden op Prins Calaf. Collega-componist Franco Alfano componeerde voor de wereldpremière in 1926 een triomfantelijk slot dat zelden als bevredigend wordt ervaren. In 2001 schreef de Italiaanse componist Luciano Berio in opdracht van De Nationale Opera een nieuw einde, waarin vooral zijn eigen hand als componist duidelijk te horen is. Hoe deze nieuwe productie van Turandot zal eindigen? Dat houden we nog even geheim... 

  • Turandot is van 2 t/m 30 december 2022 te zien bij De Nationale Opera.