5 redenen om uit te kijken naar ... Innocence
Foto: Marta Syrko

5 redenen om uit te kijken naar ... Innocence

11 september 2023

1. KAIJA SAARIAHO’S LAATSTE OPERA

Componist Kaija Saariaho, die in juni van dit jaar op 70-jarige leeftijd overleed, was een van de invloedrijkste componisten van onze tijd. Met haar intieme klankwerelden en een grote theatrale sensitiviteit heeft ze een cruciale bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de hedendaagse opera. Het Amsterdamse publiek kon bij De Nationale Opera eerder haar opera’s Émilie (2010), over de 18de-eeuwse Franse wiskundige en natuurkundige Émilie du Châtelet, en het op Noh-theater gebaseerde Only the Sound Remains (2016) beleven. Met haar laatste opera Innocence schreef Kaija Saariaho een van haar meest beklijvende en aangrijpende partituren, en deed rauw realisme zijn intrede in haar werk.

 

2. AANGRIJPEND ACTUEEL

In Innocence staat de nasleep van een schietpartij op een internationale school centraal. Waarom deed de dader wat hij deed? Had zijn daad voorkomen kunnen worden? En in hoeverre dragen zijn familieleden, vrienden en klasgenoten mede schuld? In een heuse operathriller behandelt Saariaho een onderwerp dat niet alleen in de Verenigde Staten, maar ook in Europa brandend actueel is.

 

3. LIBRETTO VAN SOFI OKSANEN

Het libretto van Innocence werd geschreven door de Finse schrijfster Sofi Oksanen, die zes romans en verschillende toneelstukken op haar naam heeft staan. Haar derde roman Zuivering werd in 37 talen vertaald, waaronder het Nederlands. Voor het libretto van Innocence werkte ze nauw samen met dramaturg Aleksi Barrière, tevens de zoon van Kaija Saariaho. In de opera worden, op een Finse internationale school, verschillende nationaliteiten samengebracht. De personages spreken daarom onderling voornamelijk Engels, maar schakelen bij momenten ook over op hun respectievelijke moedertalen.

 

4. DEBUUT VAN SIMON STONE BIJ DE NATIONALE OPERA

Innocence betekent het DNO-debuut van de Australische regisseur, acteur en schrijver Simon Stone (1984). Hij is een van de meest gevraagde en bejubelde theatermakers in het internationale circuit, en geen onbekende in Amsterdam. Voor het ITA-ensemble bewerkte hij Euripides’ Medea en maakte hij de voorstellingen Ibsen huis (gebaseerd op verschillende stukken van de Noorse grootmeester), Husbands and Wives (van Woody Allen) en Flight 49 (gebaseerd op Herman Heijermans’ Op hoop van zegen). Met Korngolds Die Töte Stadt maakte hij in 2016 zijn operadebuut bij Theater Basel. Stone wordt geprezen om zijn eigentijdse herinterpretaties van klassieke teksten en mythen. Voor Innocence gaat hij naar eigen zeggen andersom te werk: “In het geval van Innocence is mijn taak niet om het werk van een moderne weerklank te voorzien: de handeling speelt zich al af in de wereld van vandaag. Het gaat erom deze creatie te behandelen als een oude mythe en deze een plaats te geven binnen de canon van grote opera’s.”

 

5. UITZONDERLIJKE STEMMEN

Innocence is Saariaho’s eerste opera voor een grote en veelzijdige cast. Ieder personage heeft een eigen taal, letterlijk en muzikaal. Zo creëerde Saariaho een glansrol voor de Finse zangeres Vilma Jaa, die gespecialiseerd is in klassieke Finse folkloristische muziek, en schreef ze voor de rol van The Teacher een partij met een geheel eigen vorm van Sprechgesang (dat het midden houdt tussen zingen en spreken). Daarnaast zijn er personages die alleen hun spreekstem gebruiken. Maar ook de klassieke operastemmen zijn goed vertegenwoordigd.

  • Innocence is van 7 tot en met 22 oktober 2023 te zien bij De Nationale Opera