GM Publiek Mariel Beemster & Dawda & Foday (Linelle Deunk).

Ontmoet het balletpubliek

18 februari 2020

Mariel Beemster (56), technical fashion designer, gaat met haar zoons Dawda (18), rechts, en Foday (16), links, in mei 2020 naar de dansvoorstelling GRIMM.

Afgelopen seizoen bezochten 245.349 mensen Nationale Opera & Ballet. Wie zijn al deze mensen? We spraken met een aantal van hen.

Mariel, Dawda en Foday Beemster (Foto: Linelle Deunk)

‘Mijn eerste dansvoorstelling herinner ik me nog heel goed. Ik zal een jaar of veertien zijn geweest en ging bij mijn oudere broer logeren, die al op zichzelf woonde in Amsterdam. Hij nam me mee naar een balletvoorstelling in de Stadsschouwburg. Voor de pauze werd er een klassiek stuk gedanst, na de pauze was er een moderne choreografie van Hans van Manen die ik prachtig vond. Maar het was het geheel dat zo’n indruk op mij maakte: de sfeer, de Stadsschouwburg waar ik voor het eerst was, en dan de muziek en de dansers die zo ontzettend veel konden met hun lichaam. Het was een openbaring. Later heb ik lang in het theater gewerkt als assistent-kostuumontwerper en heb ik veel voorstellingen gezien. Toen mijn kinderen klein waren, kwam het er minder vaak van, maar ik ben nu de draad weer aan het oppakken. Mijn zoons gun ik die bijzondere ervaringen ook, dus ik neem ze graag mee. Het was even zoeken naar een geschikte balletvoorstelling, want ik wil natuurlijk dat beide jongens er plezier aan beleven. GRIMM is een familievoorstelling, een combinatie van ballet en hiphop. Voor nu lijkt me dit goed: dat hiphop element maakt het voor hen net wat laagdrempeliger. Ik ben benieuwd wat ze ervan vinden. Ik hoop dat tenminste een van hen het mooi vindt en zegt: ik wil nog wel een keer. Ballet doet iets met je. Het is toch iets speciaals: de geweldige prestaties van de dansers, de muziek, de decors, de verlichting, de kostuums. Ik ga na afloop altijd met nieuwe gedachten weer naar huis.’

Mooiste dansvoorstelling ooit?
Five Short Stories van Hans van Manen, die avond met mijn broer in de Stadsschouwburg.’

Publiek Angelina van der Werf (Linelle Deunk)_0.

Angelina van der Werf en Gina van der Werf (Foto: Linelle Deunk)

Angelina van der Werf (14) bezocht met haar moeder Gina van der Werf de balletvoorstelling Notenkraker & Muizenkoning.

‘Ik ben vaker naar dansvoorstellingen en musicals geweest, maar Het Nationale Ballet had ik nog niet eerder gezien. Ik was bang dat ik het niet zou kunnen begrijpen. Maar daarin bleek ik me te hebben vergist. Dit was een familievoorstelling, er was een inleiding van tevoren, het was allemaal heel goed te volgen. Alles klopte: de dans, de muziek. Er was een live orkest, er verscheen ook ineens een koor en ondanks al die drukte was het geheel toch heel dromerig, waardoor ik makkelijk het verhaal werd binnengesleept. De dansers waren geweldig. Ik zit zelf op balletles, ik weet hoe moeilijk het is. Er dansten ook kinderen mee. Die stonden de hele avond op het toneel, echt indrukwekkend. Het was zo’n bijzondere avond. Er waren mannen in pakken en vrouwen in mooie jurken, maar ik zag ook mensen gewoon in spijkerbroek. In de souvenirwinkel kreeg ik van mijn moeder een Igone de Jongh-T-shirt en we kochten ook een magneetje voor op de koelkast. We hebben bedacht dat we iedere keer als we gaan zo’n magneetje kopen, want nu we weten hoe adembenemend mooi en hoe makkelijk het te volgen is, willen we van Het Nationale Ballet ons nieuwe moeder-dochteruitje maken. Binnenkort gaan we naar Giselle.’

Mooiste voorstelling?
Notenkraker & Muizenkoning. Hopelijk is die avond het begin van veel onvergetelijke ervaringen in Nationale Opera & Ballet.’

Publiek Inge van der Lans, Inouk Boerma & Reina Jongkind (Linelle Deunk)_0.

Inge van der Lans, Inouk Boerma en Reina Jongkind (Foto: Linelle Deunk)

Inge van der Lans (44), orthopedagoog (links), Inouk Boerma (37) docent/onderzoeker en fitness instructor (midden) en Reina Jongkind (33), reïntegratiecoach (rechts) bezoeken regelmatig voorstellingen van Het Nationale Ballet.

‘We hebben elkaar leren kennen doordat we bij dezelfde balletschool dansen. Zeker eens per jaar gaan we samen naar een voorstelling van Het Nationale Ballet. Het initiatief komt meestal van Reina: zij ziet in het programmaboekje iets wat mooi zou kunnen zijn, vraagt wie mee wil en regelt de kaartjes. We houden van klassieke sprookjesballetten, maar we zijn ook naar voorstellingen van de Junior Company van Het Nationale Ballet en urban dansgroep ISH geweest en die waren geweldig. Die combinatie van klassiek ballet met hiphop werkt heel goed. De dansers en de breakdancers doen precies hetzelfde, maar hun lijven zijn zo verschillend dat het er toch heel anders uitziet. De breakdancers staan stevig op de grond, de klassieke dansers vliegen meer. Ballet was natuurlijk onze meisjesdroom: we wilden alledrie ballerina worden. Vroeger voelden we daarom soms ook een pijnlijk steekje als het doek openging: daar wilden wij staan! Inmiddels hebben we geaccepteerd dat we blije amateurs zijn en genieten we alleen maar. We weten hoe moeilijk het is wat de dansers doen. De dans van de vier zwaantjes uit Het zwanenmeer doen wij bijvoorbeeld ook in de les, al zijn wij dan eerder zwijntjes dan zwaantjes.’

Gezamenlijke topervaring?
Narnia. Niet per se de mooiste voorstelling, wel de leukste.’

Publiek Sanne Ephraim & Martijn Ephraim (Linelle Deunk

Sanne Ephraim en Martijn Ephraim (Foto: Linelle Deunk)

Sanne Ephraim (29), online strateeg, gaat graag naar Het Nationale Ballet, vaak ook samen met haar broer Martijn (26), geoloog.

Sanne: ‘De allereerste keer dat ik je meenam, zei je: “Wow, dat orkest hier is bijna net zo goed als dat van Het Concertgebouw. En dan krijg je er ook nog ballet bij!”’

Martijn: ‘Het lijkt fysiek onmogelijk: zo hoog als die dansers in de lucht springen en daar ook nog eens twee pirouettes of hoe dat ook heet maken.’

Sanne: Tour en l’air heet dat. Jij gaat er altijd met een open blik in. Na afloop kun je ook goed benoemen wat je mooi en minder mooi vond.’

Martijn: ‘Zonder dat we de voorstellingen diepgaand analyseren, hoor.’

Sanne: ‘Jij bent vaak kritischer dan ik. La Dame aux Camélias, wat vond je daar ook alweer van? Weet je nog: met die pianomuziek, en dat zweepje?’

Martijn: ‘O ja. Die vond ik wel grappig.’

Sanne: ‘Maar minder dan Romeo en Julia, toch?’

Martijn: ‘Ja, dat wel. Misschien omdat ik dat klassieke verhaal mooier vind.’

Sanne: ‘En het was op je lievelingsmuziek.’

Martijn: ‘Sanne danst zelf ook, ze wijst me op waar ik op moet letten. Ik steek er dus ook wat van op.’

Sanne: ‘Ik ben Vriend van Het Nationale Ballet. In het Vriendenmagazine staat ook altijd heel veel achtergrondinformatie. Die neem ik zeker mee in mijn keuze welk ballet ik wil gaan zien.’

Mooiste dansvoorstelling?
Sanne: ‘Dutch Doubles, een modern ballet waarbij Wende Snijders op een kaal podium zong op heel harde muziek.’
Martijn: ‘Het was verrassend en het werkte goed. Echt gaaf.’