De Nationale Opera presenteert

Carmen GEORGES BIZET (1838-1875)

Start verkoop 04 jun 12:00

DE ILLUSIE VAN VRIJHEID

Tijdsduur 3:50

Pauzes 2

Van Georges Bizet

Taal Frans

Boventitels Nederlands en Engels

Elk seizoen  staat - in alle hoeken van de wereld - de populaire opera Carmen van George Bizet op het toneel. Met haar onverholen sensualiteit spreekt Carmen tot de verbeelding.

 

Achtergrond

Bizet creëerde met Carmen een femme fatale van bijna mythische allure. Het was het exotische element dat zij als ‘zigeunerin’ personifieerde waaraan dit werk zijn succes dankt. Als vrijgevochten vrouw belichaamde Carmen het verborgen verlangen van de oerdegelijke 19de-eeuwse burger en vertegenwoordigde zij de vrijheid in leven en liefde die in hun bekrompen moraal ontbrak

Passie en verlangen naar de dood
In feite is Carmen een vrouwelijke tegenhanger van de grote verleider Don Giovanni. Ook al is haar ‘slachtoffer’ Don José veel sympathieker dan zijzelf, toch blijft zij fascineren. De gloedvolle opera is dan wel vrij van pathos, intussen koerst het verhaal onvermijdelijk op het tragische einde af. Onder alle passie schuilt een diep verlangen naar de dood.

Team en cast Carmen

De Spaanse ziel
Regisseur Robert Carsen wijst er in zijn zeer succesvolle enscenering op dat het ‘Spaanse’ element in Carmen niet iets van de buitenkant is – denk aan kitscherige
plaatjes van Sevilla –maar dat het van binnen zit. Volgens hem is de Fransman Bizet er volmaakt in geslaagd de Spaanse ziel in zijn muziek te vangen.

Tribune met 400 figuranten!
In de vierde akte van Carmen zien we zo’n 400 figuranten op een tribune getuigen van een stierengevecht en van de gewelddadige dood van Carmen. Door deze constructie ontstaat een grote cirkel, die de zangers en musici heel dicht bij het publiek brengt.

Dirigent Andrés Orozco-Estrada
De jonge Colombiaanse dirigent Andrés Orozco-Estrada leidt het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Hij stond reeds voor de grootste orkesten ter wereld en maakt met Carmen zijn debuut bij DNO.

 

Carmen
‘Drame lyrique’ in 4 bedrijven

Libretto
Henri Meilhac
Ludovic Halévy
Wereldpremière
3 maart 1875
Opéra Comique
Parijs

 

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding
Andrés Orozco-Estrada
Regie
Robert Carsen
Decor
Michael Levine
Kostuums
Falk Bauer
Licht
Robert Carsen
Peter van Praet
Choreografie
Marco Berriel
Orkest
Rotterdams Philharmonisch Orkest
Koor
Koor van De Nationale Opera
Instudering koor
Ching-Lien Wu
Kinderkoor
Nieuw Amsterdams Kinderkoor
Instudering kinderkoor
Caro Kindt
Don José
Dmytro Popov
Escamillo
Alexander Vinogradov
Le Dancaïre
Martin Mkhize - De Nationale Opera Studio


Le Remendado
Lucas van Lierop - De Nationale Opera Studio
Zuniga
Cody Quattlebaum
Moralès
Michael Wilmering
Carmen
J'Nai Bridges
Micaëla
Anett Fritsch
Frasquita
Julietta Aleksanyan- De Nationale Opera Studio
Mercédès
Polly Leech - De Nationale Opera Studio

Robert Carsen

Regisseur

De Canadese regisseur Robert Carsen ensceneerde bij De Nationale Opera Dialogues des Carmélites, Fidelio, Carmen en Falstaff.

Orkest

Rotterdams Philharmonisch Orkest
Het Rotterdams Philharmonisch Orkest, opgericht in 1918, staat wereldwijd bekend om de intensiteit van zijn concerten en zijn kleurrijke klank. Chef-dirigent is Lahav Shani; zijn voorgangers Yannick Nézet-Séguin en Valery Gergiev zijn eredirigent van het orkest. Recente DNO-producties waren Faust, Benvenuto Cellini, Prins Igor en Les contes d’Hoffmann. In het seizoen 2018-2019 begeleidde het orkest de Europese première van John Adams’ Girls of the Golden West; in 2020 speelt het Carmen.

Koor

Koor van De Nationale Opera
Het vaste koor van De Nationale Opera bestaat uit een kern van 50 zangers en wordt regelmatig aangevuld met freelance koorleden voor de grote producties. Het Koor heeft heel wat mijlpalen op zijn naam staan, waaronder Saint François d’Assise, Lady Macbeth van Mtsensk, Ercole amante, Boris Godoenov, La Juive, Les Troyens, Jevgeni Onjegin, Parsifal, Guillaume Tell, De legende van de onzichtbare stad Kitesj, Faust, La forza del destino, Das Floss der Medusa, Oedipe en Tannhäuser, evenals concerten van Der fliegende Holländer in Rotterdam, Parijs en Dortmund en Daphnis et Chloé met het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Valery Gergiev. Sinds 1 september 2014 is Ching-Lien Wu artistiek leider van het Koor van De Nationale Opera. Het Koor werd door het gezaghebbende tijdschrift Opernwelt uitgeroepen tot Beste Operakoor 2016. In seizoen 2019-2020 zingt het Koor in Pagliacci |Cavalleria rusticana, Così fan tutte, La Cenerentola, Nabucco, Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny, Die Frau ohne Schatten, Carmen en Rusalka.

Kinderkoor

Nieuw Amsterdams Kinderkoor
Nieuw Amsterdams Kinderkoor is de vaste kinderkoor-partner van Nationale Opera & Ballet. Het koor is onderdeel van Nieuw Vocaal Amsterdam, een klassieke zangopleiding voor kinderen en jongeren van 4 tot 21 jaar. In seizoen 2019-2020 is Nieuw Amsterdams Kinderkoor te horen in de opera’s Pagliacci, Die Frau ohne Schatten en Carmen en het ballet Notenkraker & Muizenkoning. Ook zingt het koor op de Open Dag en tijdens het Kinderkorenfestival.

 

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven garderobes

    do 23 jan Het Parool - Carmen, 2009

    "Regisseur Carsen doet alles in één decor. Voor op het toneel ligt zand, achterin staat een negen rijen hoge tribune, die ook dienst doet als berglandschap. De tocht door de bergen, aan het begin van het derde bedrijf, doet denken aan de openingsscène uit Aguirre, der Zorn Gottes van Herzog. Schitterend. Mooi is ook het begin van akte twee, met een bordeel waar de vrouwen in rood strijklicht lusteloos hun nagels vijlen.’

    do 23 jan NRC - Carmen, 2009

    "Alleen al daarom is deze Carmen voorbestemd een publieksfavoriet te worden; kitsch blijft buiten de deur, maar Carsen benut wel de visuele potentie van Carmen (stieren, hoeren, kinderen, soldaten) optimaal."

    vr 01 feb AD - Carmen, 2009

    “Carsens Carmen ontstijgt het cliché, maar verliest niets aan geloofwaardigheid.”

    vr 01 feb Carmen - De Telegraaf 2009

    “Het rauwe realisme van het origineel krijgt zo een eendimensionale eigentijdse invulling, maar binnen deze beperking is de personenregie, zoals altijd bij Carsen, helder en overtuigend.”

    vr 01 feb Carmen - Place de l’Opera, 2009

    “De Canadees [Carsen] toonde zich een goed verstaander van de partituur, die hij soms op filmmuziekachtige wijze gebruikte. Hij bouwde zo als een bekwaam verteller aan een vloeiende en boeiende verhaallijn.”

    do 23 jan Deutschlandfunk - Carmen, 2009

    Doch hat De Nationale Opera mit der berühmtesten Arbeit von Georges Bizet wohl tatsächlich etwas Neues zu Wege gebracht - auf höchstem Niveau. Marc Albrecht entlockt dem Koninklijk Concertgebouworkest eine eher elegant als drastisch angelegte Interpretation, prozessierte auch feine Nuancen heraus, ohne den Fluss und Drive der Bizetschen Nummern auch nur einen Moment zu zerzieseln. Die bukolischen Klänge zu Beginn des Schmuggler-Ausflugs in die Berge war von ausgesuchtester Delikatesse und selbst zum emotional so heftigen Ende stellte sich keine allzu grelle Drastik oder gar Brutalität ein."[...] "Robert Carsen hat es in jeder Hinsicht brillant theatralisiert.’